تبیان، دستیار زندگی

هم‌بازی‌های الکترونیک

جدیدترین تکنولوژی‌های رباتیک

کودکان نسل‌های امروزی، تفاوت چشم‌گیری از لحاظ فکری و رفتاری با کودکان نسل‌های گذشته دارند. آن‌ها در عصر انفجار اطلاعات و اوج پیشرفت‌های الکترونیکی رشد می‌کنند و همین وجه تمایز نگاه آن‌ها به جهان را تغییر داده است. اینک، انواع ربات‌ها و اسباب‌بازی‌های پیشرفته، جای دوستان و هم‌بازی‌های گذشته را گرفته‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسباب بازی
باوجود پیشرفت‌های بسیار وسیع در عرصۀ برنامه‌نویسی و ساخت ماشین‌آلات هوشمند، ما هنوز هم زندگی کاملاً هوشمندی را در خانه‌هایمان تجربه نکرده‌ایم. حتی در پیشرفته‌ترین کشورها نیز زندگی چندان هوشمند نیست. پیش‌بینی می‌شود که به‌تدریج، خانه‌ها به ربات‌های خدمتگزار مجهز می‌شوند. از رباتی که پنجره‌ها را تمیز می‌کند گرفته تا ربات‌های سرآشپز. اما فعالیت ربات‌ها، محدود به انجام امور روزانه نمی‌شود بلکه ربات‌ها، این قابلیت را دارند که اسباب‌بازی‌های فوق‌العاده‌ای باشند. در این مقاله چند نمونه از ربات‌های جالب را معرفی خواهیم کرد که اسباب‌بازی‌های هوشمندی هستند.

ربات عجیب و غریب

"دَش ربات" Wonder Workshop Dash Robot با شکل عجیب‌وغریبش و رنگ‌های براق و زیبا و جذابی که در پوستۀ پلاستیکی‌اش به‌کاررفته، اسباب‌بازی فوق‌العاده‌ای برای کودکان پنج‌ساله است. این اسباب‌بازی از طریق بلوتوث با تعدادی از نرم‌افزارهای تلفن‌های هوشمند با سیستم‌عامل آی.او.اس و اندروید مرتبط می‌شود. اتصال ربات با نرم‌افزار این توانایی را به آن می‌دهد تا ربات راه خود را بیابد و با چرخ‌های سه‌تایی‌اش می‌چرخد، می‌رقصد و صدا تولید می‌کند و مطابق دستوراتی عمل می‌کند که به آن داده می‌شود.

اوبتک راه می‌رود و به یک بلستر (Blaster) اسباب‌بازی مجهز شده است.



آن‌کی کوزمو، یک نوع اسباب‌بازی با رفتاری متقابل برای کودکان هشت سال و بالاتر ساخته‌ شده است. این ربات یک بازو دارد که می‌تواند به‌واسطۀ آن اشیا را بلند کند. نرم‌افزارهای تلفن‌های هوشمند آی.او.اس و اندروید به او این توانایی را می‌دهند تا چهره‌ها را تشخیص دهد، نام‌ها و کلمات را تکرار کند؛ نکتۀ جالب دیگر این ربات این است که هرچه کودک با او بیشتر بازی کند، ربات بیشتر می‌آموزد و مغزش رشد می‌کند.

ربات سگ‌نما

"ووی چیپ ربات"، ظاهری شبیه سگ دارد و ازنظر قیمت نیز مناسب است. این ربات درست مانند یک سگ بر روی چهار پایش راه می‌رود و فوتبال بازی‌های دیگر را انجام می‌دهد. او این توانایی را دارد که دستورات کلامی را اجرا کند و از کسی که دستبند کنترل ربات را در دست دارد پیروی کند. نکته جالب دیگر این‌که این ربات، اتمام شارژ خود را متوجه می‌شود و خود را به پریز برق متصل می‌کند.

ربات


اسپیرو مینی، رباتی پنجاه‌دلاری و درواقع یک توپ هوشمند است که موتور، چراغ و گیروسکوپ دارد و رنگ بدنۀ پلاستیکی آن تغییر نمی‌کند. این ربات به‌اندازۀ یک توپ پینگ‌پنگ است و توسط یک نرم‌افزار مخصوص تلفن هوشمند کنترل می‌شود. این قابلیت را نیز به آن داده‌اند تا حرکات صورت فرد کنترل‌کننده را درک کرده و رفتار مناسب را از خود بروز دهد.

شکل ظاهر اوب تِک، از رباتی که در فیلم جنگ ستارگان وجود داشت، گرفته‌شده است و می‌توان از آن برای راحتی در اتاق نشیمن خانه نیز استفاده کرد. اوبتک راه می‌رود و به یک بلستر (Blaster) اسباب‌بازی مجهز شده است. قد آن به‌اندازۀ یک فوت طراحی‌شده است و این قابلیت را دارد که به دستورات کلامی پاسخ دهد و با ارتباط بی‌سیم به نرم‌افزار اندروید و آی او اس می‌توان به آن فرمان داد. ربات اوب تک توانایی تشخیص چهره‌ها را دارد.

ربات هوشمند اوزوبوت اِووس

ربات OZOBOT EVO ROBOT به‌غیراز یک اسباب‌بازی باقابلیت برنامه‌ریزی، مجهز به نوعی خاص از هوش مصنوعی است. اوزوبوت اِووس، با کشیدن خطوط بر روی کاغذ قابل برنامه‌ریزی می‌شود و ربات مطابق همین دستورات نمایشی، به زبان برنامه‌نویسی خاص به نام اوزوبلاکلی، پاسخ می‌دهد. این ربات، ابزاری برای آموزش کد برنامه‌نویسی است و این قابلیت را نیز دارد که آن را از طریق تلفن‌های هوشمند و تبلت برای جستجوی فضا کنترل کرد.