تبیان، دستیار زندگی

فیلتر ضد دوده؛ تنفس شهر

استفاده از فیلتر دوده به محلی برای منازعه بین سازمان محیط زیست،شهرداری تهران و شورای شهر تبدیل شده است.از یک طرف شورای شهر می‌گوید اولویت به جای فیلتر دوده،باید پیگیری اتوبوس‌های نو باشد و از سوی دیگر محیط زیست می‌گوید نصب فیلتر دوده یک انتخاب نیست یک الزام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهر
ماجرا از جلسه شورای شهر تهران شروع شد جایی که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران پیشنهاد تخصیص بودجه برای خرید و نصب فیلتر ضد دوده روی اتوبوس‌های شهرداری تهران را مطرح کرد، اما این پیشنهاد با مخالفت شورا و در صدر آن محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل روبه‌رو شد.

علیخانی معتقد است نصب فیلتر دوده هنوز در مرحله تحقیقات و بررسی است و کارآیی لازم را نداشته، روی 50 اتوبوس این فیلتر نصب شده است، اما چون قدرت موتور را کم کرده است راننده‌ها آن را باز کرده و کنار گذاشته‌اند.


با پول فیلتر دوده می‌توانیم اتوبوس نو بخریم

وی می‌گوید: فیلتر دوده را باید کارخانه تولید کننده خودرو تایید کند و اگر کارآمد است باید از ابتدای تولید، توسط سازنده خودرو طراحی و روی آن نصب شود. ما اصل را که ایمنی و کیفیت خودرو است رها کردیم و به مسائل فرعی چسبیده‌ایم در حالی که با بزک دوزک کردن اتوبوس‌ها، فرسودگی آنها برطرف نمی‌شود. وقتی چیزی کارآیی ندارد چه اصراری است که از آن استفاده کنیم. اگر هر فیلتر دوده را با قیمت قبل، 70 میلیون بخریم برای 200 اتوبوس 14 میلیارد تومان می‌شود و با قیمت جدید حدود 28میلیارد تومان و این پول می‌تواند صرف خرید 20 اتوبوس شود.


استفاده از فیلتر ضد دوده، الزام قانونی است

مخالفت شورا اما واکنش سازمان محیط زیست را نیز به دنبال داشت. نخستین بار مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بود که استفاده از فیلتر دوده برای کنترل آلودگی خودروهای دیزلی را روش آزموده در همه دنیا و جزو مصوبات متعدد هیأت وزیران و شورای شهر تهران اعلام کرد.

به گفته تجریشی عطف به قانون هوای پاک، مصوبات هیأت وزیران در سال‌های 1393 و 1395، آیین‌نامه‌های ماده 2 و ماده 8 قانون هوای پاک استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی در حال تردد به‌ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی و دیزلی‌های نو الزامی است و برای حفظ سلامت مردم و حذف خطر سرطان ناشی از دود دیزل‌ها باید اجرایی شود.

وی هشدار داد که اگر در اجرای سیاست‌ها و مصوبات حوزه کاهش آلودگی هوا خلاف قانون عمل شود، سازمان محیط زیست براساس قانون هوای پاک الزام دارد که موارد را به قوه قضاییه ارجاع دهد.

اتوبوس‌های درونشهری باید مجهز به فیلتر ضد دوده باشد

یوسف رشیدی، عضو هیات علمی دانشگاه بهشتی، که هم در سازمان محیط زیست و هم در شهرداری تهران، جزو مدیران اجرایی بوده است در این مورد به ایرناپلاس می‌گوید: استفاده از فیلتر ضد دوده روی اتوبوس‌های شهرداری مصوبه قانونی است، بنابراین در مورد مصوبه قانونی نمی توانیم بگوییم چون به آن اعتقاد نداریم، خوب است یا نه. اگر کسی معتقد است قانون نادرست است باید روند قانونی را طی و آن را اصلاح کند.

وی توضیح داد: ما یک مصوبه داریم مربوط به سال 93، در مورد خودروهای در حال حرکت داریم که می‌گوید: اتوبوس‌های درونشهری باید مجهز به فیلتر ضد دوده باشد. این کار باید توسط وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) و با نظارت سازمان محیط زیست انجام شود.

فیلتر ضد دوده یک فناوری اثبات شده است

این کارشناس آلودگی هوا تصریح کرد: فارغ از بحث حقوقی، فیلتر ضد دوده یک فناوری اثبات شده و کاملا به بلوغ رسیده است و در تمام دنیا استفاده می‌شود. مرحله تست و آزمایش را گذرانده و تجربه‌ای که روی 50 اتوبوس شرکت واحد داشته‌ایم نشان می‌دهد که کارآمد است.

رشیدی متذکر شد: البته مسلما بهتر است که اتوبوس نو با استاندار یورو 6 داشته باشیم که از ابتدا و در کارخانه فیلتر روی آن نصب شده باشد تا اینکه روی اتوبوس یورو 2 که در شهر مشغلول سرویس‌دهی است فیلتر نصب کنیم. اما ماجرا این است که ما در حال حاضر پولی برای خرید اتوبوس نو یورو 6 نداریم بنابراین ناچاریم ناوگان موجود را اصلاح کنیم.
منبع:پایگاه خبری تابناک