تبیان، دستیار زندگی

دانستنی‌های دیابت نوع 1 در بچه‌ها

8 نکته رژیمی برای کنترل دیابت در کودکان

دیابت در هر سنی دیده می‌شود ولی دیابت نوع اول در میان بچه‌ها در سنین بلوغ بسیار شایع‌تر است که البته بی‌تحرکی و افزایش آمار چاقی، ریسک ابتلا به دیابت نوع اول را در میان کودکان کوچک‌تر از 5 سال افزایش داده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دیابت نوع یک
دیابت سه نوع دارد و دیابت نوع اول یک بیماری رایج میان کودکان و نوجوانان است. در دیابت نوع اول، لوزالمعده نمی‌تواند انسولین تولید کند. انسولین هورمونی است که به گلوکز یا قند کمک می‌کند وارد سلول شده و به آن انرژی بدهد. بدون انسولین، قند زیادی در خون می‌ماند. دیابت نوع اول در کودکان نیازمند مراقبت و کنترل مداوم است.

دیابت نوع اول در کودکان به دلیل تخریب خود ایمنی سلول‌های بتای لوزالمعده ایجاد می‌شود. دیابت در هر سنی دیده می‌شود ولی دیابت نوع اول در میان بچه‌ها در سنین بلوغ بسیار شایع‌تر است که البته بی‌تحرکی و افزایش آمار چاقی، ریسک دیابت نوع اول را در میان کودکان کوچک‌تر از 5 سال افزایش داده است.

علت دیابت نوع اول در بچه‌ها

هرچند علت دیابت نوع اول ناشناخته است اما بیشتر بچه‌هایی که مبتلا به این بیماری هستند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند که باعث می‌شود سلول‌های تولیدکننده‌ی انسولین اشتباهاً نابود شوند. برخی از ریسک فاکتورهای دیابت نوع اول شامل سابقه‌ی خانوادگی، زمینه‌ی ژنتیکی، ویروس‌ها و رژیم غذایی می‌شود.

پدر و مادر باید الگوهای خوب تغذیه‌ای برای بچه‌ها باشند و از خوردن هله هوله اجتناب کرده و در عوض غذاهای سالم را انتخاب کنند. کودکان بیشتر چیزهایی را که می‌بینند یاد می‌گیرند تا چیزهایی را که می‌شنوند


علائم دیابت نوع اول

کاهش وزن
تنفس بوی میوه‌ای
تاری دید
گرسنگی شدید
تشنگی مفرط و تکرر ادرار
خستگی
حساس شدن یا تغییرات رفتاری
عفونت قارچی در دختربچه‌ها

بچه‌های مبتلا به دیابت نوع اول باید هر روز انسولین مصرف کنند تا سطح گلوکز در بدنشان کنترل شود و این کاری است که باید در تمان طول عمر خود انجام دهند، زیرا اگر مصرف انسولین را قطع کنند، ممکن است امید به زندگی در آن‌ها کوتاه‌تر شود. پذیرفتن دیابت برای بچه‌ها سخت‌تر است زیرا مجبورند به طور مرتب انسولین مصرف کنند.

نکات تغذیه‌ای برای کنترل دیابت کودکان

تغذیه با شیر مادر می‌تواند از دیابت نوع اول پیشگیری کند، زیرا عوامل ضد میکروبی و ضدالتهابی و موادی در شیر مادر وجود دارد که بالندگی سیستم ایمنی را تقویت کرده و تأثیری محافظت کننده در برابر دیابت نوع اول دارد.
تغذیه‌ی مناسب طی اولین ماه‌های زندگی کودک می‌تواند از دیابت پیشگیری کند. شیر مادر بیشتر از شیر خشک احساس رضایت و سیری در کودک ایجاد می‌کند و جلوی چاقی او را می‌گیرد. بچه‌هایی که طی ماه‌های اول زندگی خود شیر مادر می‌خورند کمتر در معرض اضافه وزن در دوران کودکی و نوجوانی‌اند احتمال ابتلای آن‌ها به دیابت نوع دوم نیز کاهش می‌یابد.

در ادامه برخی از نکات تغذیه‌ای که می‌تواند به کودکان کمک کند تا قند خونشان را بهتر کنترل کنند، پیشنهاد شده است:

1- بچه‌هایی که دچار دیابت نوع اول می‌شوند، تغییر بزرگی در رژیم غذایی‌شان ایجاد می‌شود. برای اینکه این بچه‌ها بابت پرهیزهایی که دارند احساس ناراحتی نکنند، هرازگاهی به آن‌ها بستنی یا شیرینی بدهید و سایر موارد را در تغذیه‌شان رعایت کنید.

2- بچه‌هایی که دیابت دارند باید وعده‌های غذایی‌شان کنترل شده باشد و در فواصل منظم غذا بخورند.

3- پدر و مادر باید الگوهای خوب تغذیه‌ای برای بچه‌ها باشند و از خوردن هله هوله اجتناب کرده و در عوض غذاهای سالم را انتخاب کنند. کودکان بیشتر چیزهایی را که می‌بینند یاد می‌گیرند تا چیزهایی را که می‌شنوند.

4- بچه‌های دیابتی باید از مصرف غذاهای فرآوری شده پرهیز کنند. این غذاها پُر از کربوهیدرات و قند هستند که هر دو می‌توانند قند خون را ناگهان بالا ببرند.
5- بچه‌ها عاشق نوشیدنی‌های گازدار و قندی هستند. این خوراکی‌هایی که ارزش غذایی‌شان صفر است می‌توانند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش بدهند. سعی کنید مصرف این نوشابه‌ها را که فقط احتمال ابتلا به بیماری‌ها را بالا می‌برند محدود کنید.

6- مصرف کربوهیدرات‌های ساده را محدود کرده و بیشتر کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سبزیجات و غلات استفاده کنید.

7- پنیر کم چرب، تخم مرغ آب‌پز، آجیل همراه با نوشیدنی‌های بدون قند نیز گزینه‌های خوبی برای میان‌وعده‌ها هستند.

8- غذاهای فیبردار و پروتئین‌دار را بیشتر در رژیم غذایی بچه‌ها بگنجانید.

علاوه بر نکات گفته شده کودکتان را تشویق به فعالیت‌های بدنی و ورزش کنید و اجازه دهید خودش ورزش مورد علاقه‌اش را انتخاب کند تا ادامه‌دار باشد و سبک زندگی فعالی داشته باشد. شنا، دو، بسکتبال، والیبال و پریدن و دویدن در فضای باز ورزش‌های بسیار مفید و مفرحی هستند. شما نیز با ورزش کردن الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید؛ با آن‌ها بیرون بروید و با هم بازی کنید و همیشه تشویقشان کنید تحرک داشته باشند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.