تبیان، دستیار زندگی

اگر بلاهای الهی نبود، به آخرت توجهی نمی‌شد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت که اگر این آزمایش‌ها و امتحانات خدا نبود هیچگاه توجه‌مان به آخرت جلب نمی‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا،

حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس قرآنی رادیو امروز در برنامه «سمت خدا» طی سخنانی با موضوع آرامش در زندگی بر مبنای کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) (حدیث 15) گفت: امتحاناتی که خداوند متعال در طول زندگی برای بندگانش رقم می‌زند، برای آگاهی و بیداری ما انسان‌هاست.

وی افزود: یکی از جنبه‌های امتحانات الهی برای متعادل کردان ما و جلوگیری از سقوط در ورطه‌های گناه است، گرچه برخی از این امتحانات سخت و سنگین است، اما از آنجایی که خدا هیچ شرّی برای بندگانش نمی‌خواهد، بر همین اساس می‌توان این امتحانات را الطافی بزرگ دانست.

حجت‌الاسلام سعیدی اضافه کرد: خداوند در آیه 2 سوره مبارکه عنکبوت می‌فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَكُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ؛ آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ایمان (به خدا) آورده‌ایم رهاشان کنند و هیچ امتحانشان نکنند؟». عرصه امتحانات الهی همیشه به روی ما باز است و این تصور درست نیست که خداوند عده‌ای را مورد امتحان قرار نمی‌دهد، بلکه آزمایش و امتحان هر شخصی متناسب با خود آن فرد است.

این  استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه خداوند گاهی اوقات بندگانش را سخت و سنگین امتحان می‌کند، به این معنا نیست که می‌خواهد بندگانش را اذیت کند، بلکه خدا با این کار، به دنبال فراهم کردن زمینه‌هایی برای رشد بیشتر انسان‌هاست. در قرآن کریم از تعبیر «بَلَاءً حَسَنًا» نیز ذکر شده است، این امتحان‌ها جنبه سازندگی و تربیتی دارد.

وی یادآور شد: سرای آخرت عرصه امتحان الهی نیست، بلکه دنیا دار امتحانات است. اگر این آزمایش‌ها و امتحانات خدا نبود، هیچگاه توجه‌مان به آخرت جلب نمی‌شد، یک شخص تا وقتی زانویش به زمین نخورد، سر خود را بالا نمی‌گیرد. 

 حجت‌الاسلام سعیدی گفت: بر اساس روایات، خداوند در روز قیامت از فقرا که در دنیا سختی‌های بسیاری را متحمل شدند و در برابر آن صبر کردند، اجر بسیاری عطا می‌کند، طوری که حتی اغنیاء در آخرت با مشاهده این صحنه حسرت می‌خورند.

این  استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام خمینی (ره) می‌فرمود بلاهای الهی ما را به یاد حق می‌اندازد. ما انسان‌ها وقتی با امتحانات الهی مواجه می‌شویم، به نقص و کمبودهای خود پی می‌بریم و درصدد اصلاح آنها بر می‌آییم. شاکر بودن، میزان تقوا، صبر و ... در این عرصه‌هاست که مشخص می‌شود و ما را نسبت به تقویت آنها کمک می‌کند.

منبع:
باشگاه خبرنگاران پویا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.