تبیان، دستیار زندگی

اعتراف آلمانی‌ها به برتری کیفیت محصول ایرانی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان داخلی گفت: پتانسیل شرکت ما تا حدود 30 میلیون یورو می‌تواند از خروج ارز جلوگیری کند و از ابتدا تاکنون 13 تا 15 میلیون یورو مانع خروج ارز شدیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اینترنت
محمود فقیهی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان داخلی که در زمینه تولید انواع فیلترهای خودرویی، صنعتی و نیروگاهی فعالیت دارد، در خصوص نحوه فعالیت این شرکت در بازدید تور رسانه‌ای ستاد توسعه فناوری نانو در جمع خبرنگاران گفت: شرکت از سال 73 به بهره‌برداری رسید و از سال 76 در زمینه فیلترهای نیروگاهی نیز وارد شدیم.

وی ادامه داد: پتانسیل خوب این شرکت در بهبود و جذب فناوری در شرکت سبب شد در نیروگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی جا باز کنیم و با این موضوع با فناوری نوین جهان آشنا شدیم.

وی در ادامه گفت:‌ یکی از فناوری‌ها فناوری نانو بوده که متوجه شدیم تکنولوژی نانو برای بهبود فیلتراسیون فیلترها وجود دارد.

فقیهی در ادامه با بیان اینکه آغاز کار وبرای تولید فیلترهای نانو سراغ شرکت‌های خارجی رفتیم گفت:‌در آن مقطع در داخل کشور شرکتی که بتواند دستگاه صنعتی تولید الیاف نانو را تولید کند وجود نداشت.

وی ادامه داد: در سال 84 با شرکتی از کشور چک با رقم بیش از یک میلیون یورو وارد معامله شدیم و به دلیل تحریم‌ها خرید این محصول کنسل شد و عملا ما نتوانستیم آن مسیر را ادامه دهیم اما همزمان متوجه شدیم شرکت‌هایی در داخل کشور در زمینه محصولات نانویی و در تولید الیاف نانو فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه از یکی از این شرکت‌های تولیدی بازدید کردیم و متوجه شدیم توانایی ورود به عرصه صنعت را دارد، تصریح کرد: بعد از بحث و بررسی با این شرکت برای تولید نخستین دستگاه تولید فیلتر الیاف نانو صنعتی به توافق رسیدیم.

وی با اشاره به این نکته که همیشه ساخت نخستین دستگاه مشکلاتی دارد که در حال حاضر با ساخت 4 دستگاه این نواقص برطرف شده است، گفت: در زمینه بحث صادرات این محصول خاص به صورت غیرمستقیم کار کرده‌ایم و در برنامه‌های آینده این موضوع گنجانده شده است.

نهادهای دولتی به سختی شرکت‌های داخلی را باور می‌کنند

فقیهی در توضیح فیلترهای نانو اظهار داشت: فیلترهای نانو در بخشی از صنایع مانند صنایع گاز شناخته شده بود و آنها از فیلترهای نانو استفاده می‌کردند. باور اینکه یک شرکت داخلی می‌تواند محصولات هایتک تولید کند برای شرکت‌های دولتی مشکل است اما پس از رایزنی‌های فراوان با ستاد نانو توانستیم برای نخستین بار با شرکت پارس جنوبی قرارداد ببندیم.

 اعتراف آلمانی‌ها به برتری کیفیت محصول ایرانی نسبت به آمریکایی

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان استقبال از این محصول را بسیار عالی توصیف کرد و گفت: پارس جنوبی این محصول را برای تست کیفیت به آلمان فرستاد و متوجه شد این محصول از فیلتر شرکت آمریکایی که استفاده می‌کردند بسیار بهتر است زیرا حتی محصولات اصلی شرکت آمریکایی را هم دریافت نمی‌کردند.

 استفاده ۷۰ درصد نیروگاه‌های کشور از فیلترهای نانو

وی به استفاده نیروگاه‌ها از فیلترهای نانویی اشاره کرد و گفت: در آغاز کار استفاده از فیلترهای نانو به 5 درصد نمی‌رسید ولی در حال حاضر حدود 70 درصد نیروگاه‌های کشور از فیلترهای نانو استفاده می‌کنند زیرا هم از لحاظ عمر هم از نظر کیفیت مزایای آن را مشاهده می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت به موضوع تحریم و تهیه سخت برخی قطعات یدکی اشاره کرد و گفت: اگر فیلترهای هوایی ورودی توربین‌ها مناسب نباشد عملا توربین‌ها به مشکل می‌خورند و قطعات یدکی بیشتری مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه عمده تولیدات نانو فیلتر در کشور را شرکت ما انجام می‌دهد تاکید کرد:  پتانسیل شرکت ما تا حدود 30 میلیون یورو می‌تواند از خروج ارز جلوگیری کند و از ابتدا تاکنون 13 تا 15 میلیون یورو مانع خروج ارز شدیم.
منبع:برگزاری فارس