تبیان، دستیار زندگی

با طرح انتقال وزارتخانه‌ها از تهران مخالفت شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی فوری طرح انتقال وزارتخانه‌های دولت از تهران به استان‌های مستعد و دارای شرایط در یک دوره ۵ ساله مخالفت کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مجلس
در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت طرح انتقال وزارتخانه های دولت از تهران به استان های مستعد و دارای شرایط در یک دوره پنج ساله در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

صباغیان نماینده مردم مهریز به عنوان طراح این طرح،گفت: آلودگی هوا و ترافیک موجب از بین رفتن سرمایه های انسانی شده است و سالانه علاوه بر تعطیلات رسمی، به دلیل آلودگی هوا شاهد تعطیلی مدارس و اداره ها هستیم.

وی با بیان اینکه انتقال وزارتخانه ها، هزینه جابجایی پایتخت را ندارد، تصریح کرد: استان های مختلف مستعد انتقال وزارتخانه ها هستند.

۴۳ نماینده این طرح را  امضاء کرده بودند. اداره کل قوانین مجلس طرح تقدیمی را فاقد دلایل توجیهی و متناسب با مفاد آن اعلام کرد. علاوه بر این اعلام کرده که انتقال وزارتخانه های دولت به استان های مستعد چناچه از طریق معاوضه املاک صورت گیرد و امکانات و زیرساخت مناسب در مقصد وجود داشته باشد بار مالی ندارد اما در غیر این صورت انتقال و جابجایی وزارتخانه ها موجب هزینه های دولت می شود و با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایر است.

نمایندگان با ۵۱ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در مجلس با دوفوریت این طرح مخالفت کردند.

وکلای ملت همچنین با ۵۰  رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و صفر رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در مجلس با بررسی یک فوریتی این طرح نیز مخالفت کردند.

در ماده واحده این طرح آمده بود: انتقال وزارتخانه های دولت از تهران به استان های مستعد و دارای ظرفیت و شرایط در یک دوره ۵ ساله انجام می گیرد.

تبصره یک: باید حداقل سالانه سه وزارتخانه به استان های مستعد و دارای شرایط منتقل شود.
تبصره دو: این قانون باید از سال اول اجرایی شود.
تبصره سه : به جز تهران هیچ استانی نباید بیش از یک وزارتخانه را در خود جای دهد و فقط تهران می تواند حداکثر ۴ وزارتخانه داشته باشد.
منبع: خبرگزاری مهر