تبیان، دستیار زندگی

به راستی «زمان چیست؟ فضا چیست؟»

کارلو روولی در «زمان چیست؟ فضا چیست؟» فضا را به عنوان ماهیتی که از اجزای کوچک‌تری ساخته شده و زمان را به عنوان نتیجه‌ای از جهل و نادانی ما معرفی کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «زمان چیست؟ فضا چیست؟

به تازگی کتاب «زمان چیست؟ فضا چیست؟» نوشته کارلو روولی با ترجمه آوین تهمتن منتشر شده است. کارلو روولی نویسنده و فیزیکدان ایتالیایی است که در این کتاب با عنوان «What is time? What is space» به تعریف دقیق زمان و فضا از نگاه علم فیزیک پرداخته است.

در این اثر از سیاهچاله‌ها و لحظات آغازین جهان سخن به میان آمده و همچنین فضا به عنوان ماهیتی که از اجزای کوچک‌تری ساخته شده و زمان به عنوان نتیجه‌ای از جهل و نادانی ما معرفی شده است.

این کتاب در ایران با عنوان «زمان چیست؟ فضا چیست؟» از سوی آوین تهمتن ترجمه و از سوی انتشارات سبزان روانه قفسه کتابفروشی‌های علمی شده است. نویسنده این اثر را به شکل داستانی جذاب از ویژگی‌های فضا و زمان روایت می‌کند و خوانندگان در تمامی کتاب با دیدگاه نویسنده به عنوان یک فیزیکدان برجسته آشنا خواهند شد.

کارلو روولی از پیشگامان گرانش کوانتومی مدرن به شمار می‌رود. وی در این اثر به توضیح تحولات فکری و رخدادهای زندگی‌اش می‌پردازد. این کتاب حاصل مصاحبه‌های طولانی و متعدد روولی است که به شور سال‌های جوانی او و کشف پژوهش‌های نظری بازمی‌گردد و تا فرضیه‌های جسورانه فیزیک امروز پیش می‌رود.

فضایی میزگونه؛ همه چیز روی میز است


همچنین این نویسنده در بخشی از کتاب معتقد است توضیح فیزیک نظری به کسی که به‌طور کامل در آن غرق نشده است کار آسانی نیست. اما وی تلاش کرده است که به روشنی به توضیح چگونگی به وجود آمدن گرانش کوانتومی و ارتباط آن با مفاهیم فضا و زمان بپردازد. کارلو روولی در «زمان چیست؟ فضا چیست؟» با مفهوم فضا شروع کرده است یعنی همان ایده‌ای که به تفکرات نیوتن از فضا و زمان مرسوم است.

نیوتن فضا را به عنوان میزی که تمام واقعیت‌های جهان بر روی آن رخ می‌دهد، در نظر گرفته است یا ظرفی که تمام رویدادهای جهان در داخل آن اتفاق می‌افتد؛ یعنی فضایی میزگونه.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «جهان از ذرات و میدان‌هایی که درون فضا زندگی می‌کنند ساخته نشده است؛ بلکه جهان فقط و فقط شامل ذرات و میدان‌هاست ذرات و میدان‌ها در درون فضا زندگی نمی‌کنند. آن‌ها بر روی یک میدان دیگر زندگی می‌کنند. به عبارت دیگر میدان‌ها بر روی یکدیگر زندگی می‌کنند. تصور کنید در حال نگاه کردن به جزیره‌ای بر روی اقیانوس هستید بر روی این جزیره حیوانات بسیاری وجود دارند. در این شرایط ما می‌گوییم که حیواناتی را بر روی جزیره دیده‌ایم. ناگهان یک زیست‌شناس دریایی جوان به نام اینشتینین این مسئله را با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار می‌دهد و متوجه می‌شود که این جزیره در واقع یک جزیره نیست و یک نهنگ بزرگ است. بنابراین حیوانات ذکر شده بر روی یک جزیره زندگی نمی‌کنند، بلکه بر روی یک حیوان دیگر زندگی می‌کنند بنابراین عبارت حیوانات بر روی یک جزیره دیگر دارای اعتبار نبوده و عبارت حیوانات بر روی یک حیوان دیگر صحیح است.»

«زمان چیست؟ فضا چیست؟» در 88 صفحه، به قیمت 10هزارتومان، در 300نسخه از سوی انتشارات سبزان روانه کتابفروشی‌ها شد. 

منبع: ایبنا