تبیان، دستیار زندگی

انتشار کتابی برای سامان‌دادن به پژوهش‌های فلسفی

کتاب «روش‌شناسی پژوهش‌های فلسفی» نوشته علی‌اصغر جعفری‌ولنی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «روش‌شناسی پژوهش‌های فلسفی»

کتاب «روش‌شناسی پژوهش‌های فلسفی» نوشته علی‌اصغر جعفری‌ولنی به‌تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

فعالیت‌هایی که به عنوان مطالعه انجام می‌شوند، دو گونه‌اند: اول مطالعه پراکنده درباره امر یا اموری و دوم مطالعه منظم در منابع مربوط به یک بحث با فکر معطوف به حل مساله. نویسنده کتاب «روش‌شناسی پژوهش‌های فلسفی» گونه دوم را مد نظر داشته و بر این باور است که فراگیری روش‌شناسی پژوهش فلسفی باعث تقویت انگیزه، افزایش توانایی درک و فهم مفاهیم، پیدایش تفکر خلاق و مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها برای انجام دادن فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی می‌شود. به همین دلیل، هدف اساسی از ارائه الگویی برای شیوه پژوهشِ فلسفی، تقویت فرایند تفکر است.

این کتاب تجلی چهره جدیدی از هویت ابزاری منطق و جنبه مهارتی آن است. در این کتاب،‌ پژوهش همان فکر و روش پژوهش هم صورت فکر تلقی شده است. به این ترتیب، علم منطق به عنوان ضامن صحت صوری فکر را می‌توان متدولوژی پژوهش فلسفی معرفی کرد. مولف کتاب پیش رو تلاش کرده ضمن توجه به اصول و فنون امروزی روش تحقیق، با تکیه بر مبانی و مباحث منطق قدیم، که ابزار پژوهش فلسفی بوده، به روش تحقیق جامعی به عنوان چارچوب روش تحقیق علوم عقلی دست پیدا کند.

چیستی، چرایی و چگونگی پژوهش‌های مسئله‌محور فلسفی از جمله موضوعات مهمی است که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است. علی‌اصغر جعفری‌ولنی سعی کرده با این کتاب، متد پژوهش‌های دانشگاهی علوم عقلی را سر و سامانی بدهد.

این کتاب ۸ فصل دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: «آسیب‌شناسی پژوهش فلسفی به مثابه طرح مسئله»، «مبانی پژوهش حاضر»، «جایگاه تاریخی و منطقی روش تحقیق فلسفی»، «تعریف فکر ضامن چیستی پژوهش فلسفی»، «رئوس ثمانیه و مطالب منطقی ضامن چرایی پژوهش فلسفی»، «مراحل فکر و مطالب منطقی ضامن چگونگی پژوهش فلسفی»، «مطالعه موردپژوهانه ۱: از روش‌شناسی تا تعیّن معرفتی حکمت متعالیه» و «مطالعه موردپژوهانه ۲: تصحیح متون فلسفی به مثابه پژوهش مسئله‌محور».

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

پژوهشگر فلسفه پس از انجام دادن پژوهش آن را ارائه می‌دهد. اطلاع‌رسانی فرایند و برایند پژوهش فلسفی معمولا با گزارش آن به صورت کتاب،‌ پایان‌نامه، رساله یا مقاله صورت می‌پذیرد. گزارش طرح غیر از اجرای طرح است. گزارش پژوهشِ فلسفی مشارکت تاثیرگذار پژوهشگر فلسفه را در فرایند تولید علم میسر می‌سازد. گزارش پژوهش فلسفی باید براساس منطق خاصی چون ترتب اجزای آن، به‌کارگیری سبک نوشتاری متناسب با نوع پژوهش، مستندسازی و رعایت زبان علمی و اصول زیبایی‌شناختی متن صورت پذیرد. در مرحله گزارش تحقیق، میزان ارجاع به پژوهش مهم است، در حالی که در مرحله اجرای پژوهش باید میزان ارجاعات در پژوهش مورد توجه باشد، یعنی باید در باب نحوه ارجاعات (دست اول و دست دوم بودن آن‌ها) رعایت اصولی مد نظر قرار گیرد.

شناخت سطح فکری و معلومات مخاطبان به پژوهشگران امکان می‌دهد تا عمق، حجم و روش تبیین، توصیف و تجزیه و تحلیل را متناسب با استفاده‌کنندگان ارائه کند. به عنوان نمونه،‌ معمولا مخاطبان پایان‌نامه‌های فلسفی، کلامی و عرفانی عبارت‌اند از: ۱) مراکز پژوهشی، ۲) حوزه‌های علمیه، ۳) استادان دانشگاه‌ها، ۴) محققان و پژوهشگران، ۵) دانشجویان رشته‌های فلسفه و کلام...

این کتاب با ۲۰۷ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۲۱ هزار تومان منتشر شده است.


منبع: مهر