تبیان، دستیار زندگی

نابودی دجال توسط عیسی(ع) در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

فساد دجال و نابودی او توسط عیسی(ع) از باورهای مشترک اسلام و مسیحیت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دجال
ظهور دجّال در آخرالزمان یا ساعت آخر به عنوان اصلی‌ترین دشمن سپاهیان منجی بشریت، از باورهای مشترک میان اسلام، یهودیت و مسیحیت است و در متون مقدس و احادیث اسلامی جایگاهی ویژه دارد. ابن منظور دجّال را مردی از یهود معرفی می‌کند که در آخرالزمان با هدف برخورد با حق و جایگزین کردن باطل خروج  می‌کند.

همچنین بر اساس متون اسلامی، تمام پیامبران خبر از فتنه دجال در آخرالزمان داده‌اند و  خروج او را از حتمیات ظهور برشمرده‌اند که امری بازگشت‌ناپذیر است و حتماً رخ خواهد داد. او شخصی است که پس از خروج خود، ادعای ربوبیت می‌کند و با توان‌های خاص خود مردم را دعوت به پیروی از خویش می‌کند. رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «ای مردم خدا هیچ پیامبری مبعوث نکرد جز آنکه قومش را از خطر دجال بیم داد. وهمانا خدا او را تا امروز به تأخیر انداخت؛ پس هرگاه امر او بر شما مشتبه شود، همانا پروردگار شما کور نیست». ((یوم الخلاص ص 716) پیامبر در قالب این روایت یکی از علائم دجال را کوری چشم معرفی می‌کند که ادعای ربوبیت دارد. 

آنتی‌کرایست و ضد مسیح تعبیر دجال در متون مقدس

در ادبیات کتاب مقدس از دجال با عنوان «مسیح دروغین»  (Mšīḥā Daggālā) یاد شده است. در واقع این واژه 400 سال پیش از اسلام از سریانی به عربی استفاده شده‌است که معادل یونانی دجال، آنتی‌کرایست (antichristos) و معادل فارسی آن، ضدمسیح است.  "مسترهاکس" در قاموس کتاب مقدس در سرتاسر اناجیل اربعه و ملحقات آن برای واژه دجّال جایی جز رساله یوحنّا پیدا نمی‌کند و مقصود از دجّال را کسی می‌داند که با مسیح(ع) مقاومت وضدّیت می‌کند ومدّعی جایگاه اوست. در رساله ى اوّل یوحنّای رسول آمده است: «ای بچه‌ها، این ساعت آخر(آخرالزمان) است و چنان که شنیده‌اید که دجّال می‌آید، الحال هم دجّالان بسیار ظاهر شده‌اند واز این می‌دانیم که ساعت آخر است». یا در نامه اول یوحنا آمده‌است: «دروغگو کیست جز آنکه مسیح بودن عیسی را انکار کند آن دجال است که پدر و پسر را انکار می‌کند». بر این اساس یکی از نشانه‌های ساعت آخر یا به تعبیر اسلامی آن آخر الزّمان، ظهور دجّال است. 

مسئله دجال در ادبیات کتب مقدس مسیحیت و یهودیت به قدری ریشه دوانده که بر اساس باور پیروان کلیسای انجیلی آمریکا که حدود یک چهارم جمعیت این کشور یعنی هفتاد میلیون نفر را تشکیل می دهند، بشر همواره در دنیا شاهد نبرد خیر و شر است و بازگشت دوم مسیح در آخرالزّمان طی هفت مرحله صورت می‌گیرد که در حال حاضر ما در مرحله ششم یا مرحله کلیسا هستیم؛ مرحله بعد آخرالزمان خوانده می شود که طی آن حضرت عیسی(ع) به سوی زمین رو می‌کند و مؤمنان را حیات دوباره می‌بخشد. سپس «ضد مسیح» در زمین ظاهر خواهد شد و خود را به دروغ منجی یهودیان می‌خواند. بر این اساس پیروان کلیسای انجیلی آمریکا روزگار کنونی به خصوص در آستانه هزاره سوّم بسیاری از پیروان کلیسا از افراد دیکتاتور که عامل بسیاری ازجنگ‌ها و ویرانی‌های دوران معاصرند را به عنوان آنتی کرایست یا ضدّ مسیح سوم یاد کرده‌اند. این باور از آنجایی شکل گرفته بود که در متون کتاب مقدس شاهد این عبارات هستیم؛ «جنگ‌ها و اخبار  جنگ‌ها را خواهید شنید... زیرا قومی با قومی و مملکتی با مملکت درگیر خواهد شد...». 

نابودی دجال توسط عیسی(ع) در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

درباره سرانجام کار دجال، باورهای مشترکی نیز در متون مقدس وجود دارد. بر این اساس پس از آنکه دجال  در پهنه عالم به فساد می‌پردازد، عیسی(ع) از سوی خداوند نازل می‌شود و او را به قتل می‌رساند. در مکاشفه یوحنا آمده است «سپس مسیح با سپاهی از فرشتگان از آسمان فرود می‌آید، دو حیوان عجیبی که نمودار قدرت‌های شیطانی حاکمند و جهان را به فساد کشیده‌اند و نیز دجال و پیروانش مغلوب و نابود می‌شوند، دجال در دریای آتش افکنده می‌شود و پرندگان از خون و گوشت جباران و بدکاران سیر می‌شوند. (عهد جدید، مکاشفه یوحنا، 1:13ـ 18) و یا در رساله تسالونیکیان آمده است: «آن گاه که بی دین (دجال) ظاهر خواهد شد که عیسی خداوند او را به نفس دهان خود هلاک خواهد کرد و به تجلی ظهور خویش، او را نابود خواهد کرد که ظهور او به عمل شیطان است با هر نوع قوّت و آیات وعجایب دروغ و به هر قسم فریب ناراستی برای هالکین، از آنجا که محبت راستی را نپذیرد تا نجات یابند...» (دوّم تسالونیکیان، 2: 11 - 8)

این مسأله در متون اسلامی نیز وجود دارد. از امام باقر(ع) نقل شده است: «به خدا سوگند به زودی بر مردم روزی فرا می‌رسد که مردم نمی‌دانند توحید چیست تا اینکه دجال می‌آید. در این هنگام عیسی بن مریم از آسمان نازل می‌شود و خداوند به دست وی دجال را به قتل می‌رساند؛ سَیَأتِی عَلَی النّاسِ لا یُعرَفونَ و اللّه ما هُوَ التّوحِید حَتّی یَکونَ خُروجَ الدّجالِ وحَتّی ینزل عیسی بنُ مریم من السّماء و یَقتُلُ اللهُ الدّجالَ عَلی یَده». البته لازم به ذکر است در برخی روایات کشتن دجال را به امام زمان(عج) نسبت داده‌اند. 

منابع:
تطبیق ومقایسه دجال در اسلام با آنتی کرایست در مسیحیت،‌ مجله پژوهش دینی - بهار 1387 - شماره 16
دانشنامه اسلامی

منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.