تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با سریال های جدید شبکه خانگی

نبرد حاتمی، رادان با قصه‌ای ترسناک

فصل جدید سریال‌های شبکه خانگی از هفته آینده شروع می‌شود. نگاهی داریم به این محصولات که برخی از آن‌ها روی کاغذ شانس موفقیت دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سریال خانگی
بر اساس اعلام رسمی، قرار است سریال‌های «نهنگ آبی»، «رقص روی شیشه»، «سال‌های دور از خانه»، «احضار» و «هشتگ خاله سوسکه» به‌زودی وارد شبکه نمایش خانگی شوند. هرکدام از این سریال‌ها دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ این گزارش را بخوانید.

نهنگ آبی/ فریدون جیرانی


درباره داستان: «نهنگ آبی» درامی معمایی – جنایی است که قصه آن را بهرام توکلی نوشته. جیرانی می‌داند چطور مخاطب را سرگرم کند و به نظر می‌رسد در «نهنگ آبی» با تعلیق‌های فراوان مواجه باشیم. همین می‌تواند برگ برنده به‌حساب بیاید و نام سریال را سر زبان‌ها بیندازد. گفته می‌شود جیرانی قسمت اول را کوبنده شروع کرده است و سریالش چند قصه مهیج برای گیر انداختن مخاطب در گام نخست دارد.

ترکیب بازیگران: سریال «نهنگ آبی» چهره مطرح کم ندارد. لیلا حاتمی، ساعد سهیلی، ماهور الوند، حسین یاری، مصطفی زمانی، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، حمیدرضا آذرنگ، مجید مظفری، فرهاد آئیش، پریوش نظریه، الهام کردا، ستاره پسیانی و دیبا زاهدی در این سریال بازی کرده‌اند. این سریال اولین تجربه نمایش خانگی حاتمی محسوب می‌شود که پیش تر در تلویزیون  سریال بازی کرده است. اولین سریالش «کیف انگلیسی» ساخته زنده‌یاد ضیا الدین دری بود که سال 78 روی آنتن رفت. بازی حاتمی در این سریال به چشم آمد و حضورش در تلویزیون توأم با تحسین بود. دومین تجربه او هشت سال بعد با حضور در سریال مناسبتی «پریدخت» ساخته سامان مقدم رقم خورد. این سریال تجربه موفقی برای حاتمی نبود. «نهنگ آبی» اولین سریال سهیلی نیز بحاسب می‌آید. این بازیگر در سال‌های اخیر رشد محسوسی داشته و موردتوجه کارگردان‌های صاحب‌نام قرارگرفته. از آن‌سو «نهنگ آبی» اولین سریال خانگی ویشکا آسایش هم هست. او کارش را با بازی در سریال تلویزیونی امام علی (ع) شروع کرد و همکاری‌اش را با تلویزیون ادامه داد اما گذرش به شبکه خانگی نیفتاد.

کارنامه کارگردان: بعد از چند بار دورخیز بالاخره فریدون جیرانی موفق به ساخت اولین سریال خانگی‌اش شد. این کارگردان پیش از «نهنگ آبی» دو سریال «مرگ تدریجی یک رؤیا» و «تعبیر وارونه یک رؤیا» را برای تلویزیون ساخته است که جزو مجموعه‌های پربیننده بشمار می‌روند. جیرانی در سریال سازی سراغ سوژه‌های خاص رفته؛ اولی را در نقد روشنفکری‌های پوشالی ساخت و برای بیان منظورش قصه‌ای جذاب را محور قرار داد. این سریال سال 87 از آنتن شبکه دو پخش شد و موردتوجه طیف زیادی از بیننده‌ها قرار گرفت.دومین سریال جیرانی سوژه ای امنیتی داشت که با استقبال نسبی مواجه شد.

رقص روی شیشه/مهدی گلستانه


درباره داستان: «رقص روی شیشه» یک ملودرام اجتماعی است که قصه آن از اتفاقات روز وام گرفته‌شده. طلا معتضدی فیلمنامه آن را نوشته است که در کارنامه‌اش فیلمنامه سریال‌های «دیوار به دیوار»، «گشت ویژه» و «تکیه‌بر باد» دیده می‌شود.

ترکیب بازیگران: شاخص‌ترین بازیگر سریال، بهرام رادان است که تا پیش‌ازاین هرچه پیشنهاد برای بازی در سریال داشت را رد می‌کرد. تمرکز رادان بر بازی در سینما بود و به همین خاطر به پیشنهادهای وسوسه کننده زیادی نه گفت؛ ازجمله «شهرزاد»، «مدار صفر درجه»، «در چشم باد» و ... . مهتاب کرامتی دیگر بازیگر مطرح «رقص روی شیشه» است که نقش مقابل رادان را بازی می‌کند. آن‌ها ایفاگر نقش زن و شوهری هستند که در طول قصه زندگی‌شان دچار چالش می‌شود. کرامتی پیش‌ازاین در دو سریال تلویزیونی «مردان آنجلس» و «خاک سرخ» بازی کرده بود، اما «رقص روی شیشه» نخستین حضور او در یک سریال خانگی است. مهرداد صدیقیان، حامد کمیلی، بیتا فرهی و امیر آقایی دیگر بازیگران اصلی این مجموعه هستند که برای یک سریال خانگی  ویترینی جذاب را شکل می‌دهند.

کارنامه کارگردان: «رقص روی شیشه» را مهدی گلستانه ساخته است که نخستین تجربه سریال سازی او هم به‌حساب می‌آید؛ چه در تلویزیون و چه شبکه نمایش خانگی. گلستانه پیش‌ازاین چندین تله‌فیلم و سه فیلم سینمایی کارگردانی کرده است. «دردسر بزرگ»، «نازنین» و «نقطه کور» حاصل فعالیت کارگردانی گلستانه در سینما است که هیچ‌کدام آثار موفقی محسوب نمی‌شوند. دوتای اولی برای گیشه ساخته شد اما «نقطه کور» موضوعی جدی‌تر دارد. بااین‌حال هیچ‌کدام از فیلم‌هایش نه گیشه داشته‌اند و نه نظر مخاطب سخت‌گیر را به دست آوردند.

سال‌های دور از خانه/ مجید صالحی


درباره داستان: پنج سال پیش داود میرباقری در سریال «شاهگوش» دو شخصیت خنجری و زهره را خلق کرد که برگ برنده آن مجموعه لقب گرفتند. این شخصیت‌ها به همراه کاراکترهایی که محسن تنابنده بازی می‌کرد باعث شد سریال به چشم بیاید و موردتوجه قرار بگیرد. حالا مجید صالحی سریال «سال‌های دور از خانه» را با محوریت این دو شخصیت ساخته است. «سال‌های دور از خانه» به‌عنوان تنها کمدی این روزهای شبکه خانگی اگر قصه‌ای جذاب داشته باشد می‌تواند مخاطب را گیر بیندازد و یکه‌تازی کند.

ترکیب بازیگران: احمد مهرانفر و هادی کاظمی نقش خنجری و زهره را بازی می‌کنند که زوج امتحان پس داده‌ای هستند. بده بستان و تکیه کلام آن ها برگ برنده «شاهگوش» بود. حالا «سال های دور از خانه» ماجراهای آن ۲ را پس از پایان سربازی در کلانتری ۱۱۰ ملت، روایت می‌کند... آزیتا حاجیان، حدیث میرامینی، علیرضا استادی، میر طاهر مظلومی، سیاوش چراغی پور، علی اوجی و امیر نوری دیگر بازیگران سریال هستند.

کارنامه کارگردان: صالحی سال 81 سریال «آشتی‌کنان» را ساخت که به‌عنوان کار اول قابل دفاع است اما باکمی سخت‌گیری می‌توان آن را اثری ناموفق دانست. موفق‌ترین سریال او «سه در چهار» است که سال 87 پخش شد. این سریال در زمان پخش توانست موردتوجه قرار گیرد. صالحی سریال نوروزی «موج و صخره» را هم ساخته است که سال 90 از شبکه تهران (پنج کنونی) پخش شد. این سریال اثری متوسط است. مجید صالحی دو تله‌فیلم «نیش» و «میش» را هم کارگردانی کرده است که آثار متوسطی هستند.

احضار/ رامین عباسی زاده


درباره داستان: در جمع سریال‌های تازه شبکه خانگی سریال «احضار» هم دیده می‌شود که از آن به‌عنوان اولین سریال ترسناک این شبکه یاد می‌شود. ژانر وحشت در کشور ما جا نیفتاده و مخاطبان علاقه‌مند به این دست فیلم و سریال‌ها سراغ نمونه‌های خارجی می‌روند. «احضار» چه در چنته دارد؟ بر اساس چند تیزر که از سریال منتشرشده می‌توان امید داشت که کارگردان در خلق فضای ترسناک موفق عمل کرده است. با این حال برای عیارسنجی آن باید منتظر توزیع سریال ماند. گفته می‌شود این سریال درباره اجنه، روح و ارتباط با ارواح است و تاکید می کند که اغلب ترس‌ها با شناخت از بین می‌روند، اما ترس‌هایی که تا مرگ ناشناخته می‌مانند، هرگز رهایمان نمی‌کنند... .

ترکیب بازیگران: نکته جالب درباره «احضار» این‌که فاقد بازیگر مطرح است. آرش مهاجر، صنوبر فرهپور، نارنین کیوانی، شهریار صیقلانی، ریحانه رضی، بنیامین پیروانی، رامتین غروی، ایمان خطیبی، سپیده آتشین، نوش آفرین رحمانی، ساغر سیامکی و علیرضا کمالی در این سریال حضور دارند.

کارنامه کارگردان: «احضار» نخستین تجربه کارگردانی رامین عباسی زاده است؛ یعنی پیش‌ازاین نه برای تلویزیون و نه برای شبکه خانگی اثری کارگردانی نکرده. اما به‌عنوان تهیه‌کننده پرکار تلویزیونی شناخته می‌شود. در کارنامه‌‌اش تهیه‌کنندگی سریال‌های «او یک فرشته بود»، «پلیس جوان»، «کت جادویی»، «سقوط یک فرشته»، «پریدخت»، «میلیاردر»، «شمس‌العماره» و ... ثبت شده است.

هشتگ خاله سوسکه /محمد مسلمی


درباره داستان:
«هشتگ خاله سوسکه» یک موزیکال کودکانه است.

ترکیب بازیگران: بهاره کیان افشار، امیرحسین رستمی، ارژنگ امیر فضلی، الناز حبیبی، امیر کربلایی زاده، شهین تسلیمی، لاله صبوری، صفر کشکولی، بهزاد رحیم خانی، نیلوفر رجایی فر، محمد مسلمی، لیلا بلوکات، سعید امیرسلیمانی و الهام حمیدی در این سریال بازی کرده‌اند.

کارنامه کارگردان: محمد مسلمی که برای مخاطبان به‌عنوان عمو فیتیله ای شناخته می‌شود، چندی پیش سریال کمدی «هشتگ خاله سوسکه» را ساخت؛ یک سریال کمدی کودکانه. مسلمی در مدرسه هنر و ادبیات صداوسیما در رشته بازیگری فارغ‌التحصیل شده و زیر نظر حمید سمندریان دوره دیده است. بیشترین فعالیت مسلمی همکاری با گروه فیتلیه ای بوده و کارگردانی «فیتیله دو» را بر عهده داشته. «عکاسخانه مصورالچهره» دیگر کاری است که او کارگردانی کرده.