تبیان، دستیار زندگی

پرندگانی که از نابسامانی جهان به تنگ آمدند

رضا عبدالعلی‌زاده گفت: نمایش "پرپر، سیمرغ، پر" براساس منطق‌الطیر عطار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رضا عبدالعلی‌زاده

نمایش کودک "پر پر، سیمرغ، پر" به نویسندگی بهرام جلالی‌پور و کارگردانی رضا عبدالعلی‌زاده دی و بهمن سال جاری ساعت 19:20 در تالار هنر روی صحنه است.

رضا عبدالعلی‌زاده درباره انتخاب و اجرای نمایشنامه "پرپر، سیمرغ، پر" گفت: آقای بهرام جلالی‌پور این نمایش را به منظور ارائه به یک ورک‌شاپ عروسکی که درباره قصه‌های کهن بود، نگاشت. این اثر براساس منطق‌الطیر عطار است و موضوع آن درباره پرندگانی است که از بی‌نظمی جهان به تنگ آمدند و تصمیم گرفته‌اند پادشاهی کنند؛ بنابراین مسیری را انتخاب کرده و می‌خواهند پس از طی هفت مرحله به سیمرغ برسند... سیمرغ همان خداست که بندگان در او ذوب شده و به عرفان می‌رسند.  

او با بیان اینکه این نمایش برای گروه سنی هفت سال به بالا تولید شده است، عنوان کرد: ممکن است کودکان زیر هفت سال با این اثر از نظر بصری ارتباط برقرار کنند اما به لحاظ مفهومی متوجه آن نخواهند شد. در مراحل طی شده به منظور رسیدن به سیمرغ تغییراتی ایجاد کردم تا برای کودکان قابل فهم باشد و آن‌ها به آگاهی رسیده و از نابسامانی‌های پیرامون‌شان مطلع شوند که هیچ کس جز خودشان نمی‌تواند تغییری در این بی‌نظمی‌ها ایجاد کند و منتظر پادشاهی نباشند.

کارگردان نمایش "شش پنگوئن کوچک" ضمن اشاره به اینکه تمرینات نمایش " پرپر، سیمرغ، پر" 4 ماه به طول انجامید، درباره فضا و سبک اجرایی این نمایش خاطرنشان کرد: این اثر با بازیگران به صورت زنده اجرا می‌شود. در اثر اولیه 30 پرنده به نشان سی‌مرغ حضور داشت که من 15 پرنده را انتخاب کردم که آنها در تصویری که در بخشی از نمایش در آینه از خودشان می‌بینند دو برابر شده و 30 پرنده می‌شوند.

عبدالعلی‌زاده درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: نمایش طراحی انتزاعی در عین حال با چارچوبی قابل باور دارد و رئالیستی نیست. در انتهای صحنه پرده‌های رنگارنگی دیده می‌شود که رنگ آن‌ها هماهنگ با لباس پرنده‌هاست. کف صحنه یک دایره است و یک دایره از سقف نیز آویزان است که در بعضی مواقع به عنوان خورشید و گاهی به عنوان ماه کاربرد دارد. در نهایت در انتهای نمایش، پرندگان از طریق پرده‌ها به بارگاه سیمرغ می‌روند.

این کارگردان تئاتر درباره موسیقی نمایش خاطرنشان کرد: موسیقی‌های نمایش انتخابی از میان آثار آهنگسازان مختلف است  و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود. ابتدا آهنگسازی داشتم و قرار بر این بود تا برای این نمایش آهنگ‌هایی ساخته شود اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد این قضیه منتفی شد. طراحی حرکت بازیگران به همراه موسیقی جذابیت‌های بصری در این نمایش ایجاد کرده که حتی مخاطبان زیر هفت سال را نیز راضی می‌کند.

رضا عبدالعلی‌زاده در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: رفتن به سراغ ادبیات کهن به خصوص سیمرغ بسیار دشوار است. تاکنون از پیتر بروک گرفته تا قطب‌الدین صادقی آثار نمایشی درباره سیمرغ برای بزرگسالان تولید کرده‌اند اما این کار برای کودکان با سختی‌هایی روبروست.

بازیگران این نمایش بیتا بشیری، پویا پیروزرام، سعید تاجیک، لیلی حسینی، راشین رضایی، علی شجاعی، نرگس صفامنش، محسن قصری، شادی کارآیین، مهدیه محرابیان، فریبا مرتاض، محمدعلی مهران‌پور، حسین نصری و الهام یگانی هستند.

دیگر عوامل نمایش "پرپر، سیمرغ، پر" عبارتند از: دستیار اول و منشی صحنه: مریم علیخانی، دستیاردوم: کتایون عبدالعلی زاده، مدیرصحنه: محمدعلی مهران پور، دستیاران صحنه: علی شجاعی و صبور شریفی، طراح صحنه: سیناییلاق بیگی، دستیار طراح: لیلاطاهری، ساخت و نصب دکور: سامان قوچانی، جهانگیر مافی و حمیدشریفات، طراح نور: کیوان ضیاءپور، طراح حرکات: سوسن شریعتی، دستیارطراح: سپیده فلاح، طراح لباس: رضاعبدالعلی زاده و پریسا قاسمی، طراح و اجرای گریم: حسین تبریزی و لیلا پریشان، طراح پوستر و بروشور: کیاناعبدالعلی زاده، افکت و ادیت موسیقی: فرید نوایی، پرسیانو و آهنگ ضربی: گروه دارکوب، دف: تنظیم کیاوش نورایی، رقص شرقی: حسین زهاوی و احمدپژمان (گل پامچال)، روابط عمومی و تبلیغات: زهرا شایانفر، عکاس: آرش جلال آذر و ساخت تیزر و انیمیشن: مهران گل محمدی.

علاقمندان به منظور تماشای این نمیش می‌توانند به سایت ایران نمایش مراجعه کنند.

منبع: هنر آنلاین