تبیان، دستیار زندگی

چگونه عروس خوبی باشیم؟

رابطه عروس و مادرشوهر اگرچه دغدغه اصلی زوج های جوان نیست اما می تواند برای عروس خانم های کم تجربه یک رابطه حساس و تاثیرگذار باشد. رابطه ای که اگر آن را مدیریت نکنید ممکن است حسابی روی زندگی مشترک شما سایه بیندازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
همسر، زندگی مشترک، روابط سالم، عروس ، مادرشوهر، محبت کردن، عشق ورزیدن، خشم، خانواده ایرانی، قانون در خانواده
اگر می خواهید برای مادر همسرتان عروس خوبی باشید این نکته ها را دقت کنید.
برای خیلی از پدر و مادرهای ایرانی پذیرش بزرگ شدن و مستقل شدن فرزندشان سخت است. آنها حتی وقتی پسرشان را در لباس دامادی می بینند هم به سختی می توانند بپذیرند که پسرشان بزرگ شده و وقتش رسید که بال هایش را برای پریدن امتحان کند و به خانه دیگری کوچ کند. به همین دلیل خیلی وقت ها عروس ها با همه ملاحظاتی که دارند و محبوبیتی که در دل خانواده همسر پیدا کرده اند، به چشم متهمی نگاه می شوند که پسر را از خانواده اش قاپیده و مهم تر از همه، بین او و مادرش فاصله انداخته است.
اگر دغدغه رابطه مناسب با مادرشوهر برای شما هم یک دغدغه ذهنی مهم بوده و هست با ما همراه باشید تا ریشه‌ها و راهکارهای روابط سالم و صمیمی میان عروس‌ها و مادرشوهر‌ها را با هم مرور کنیم.

روابط خودتان را مدیریت کنید

از همان ابتدا، با گارد بسته وارد خانواده همسرتان نشوید. در رابطه با مادرشوهرتان و محبت کردن به او دست پیش را بگیرید؛ یعنی سعی کنید قدم اول در ابراز محبت و علاقه را شما بردارید و منتظر ابراز علاقه از طرف مادرشوهرتان نمانید. برای این کار راه‌های خلاقانه زیادی وجود دارد. می‌توانید در دوران نامزدی، هنگامی که مادرشوهرتان با موبایل پسرش تماس می‌گیرد و با پسرش صحبت می‌کند شما به‌طور داوطلبانه گوشی را بگیرید و با او احوالپرسی مختصری کنید. گاهی به او زنگ بزنید و مناسبت های زندگی اش، مثل تولد، سالگرد ازدواج و... را به او تبریک بگویید.

جای خودتان باشید

سعی کنید به جای اینکه میان رابطه مادرشوهر و همسرتان قرار بگیرید در کنار همسرتان به مادر او عشق بورزید و در مسابقه محبت از او سبقت بگیرید. دقت کنید که قرار نیست شما برای همسر یا مادرشوهرتان نقش بازی کنید و قرار است در یک فرایند تدریجی شما مادرشوهرتان را از صمیم قلب دوست بدارید. عشق و محبت میان مادرشوهر و همسرتان را بپذیرید و آن را به رسمیت بشناسید. آنها مادر و فرزند هستند و باید یکدیگر را دوست بدارند. درست مثل شما و مادرتان.

حرف را جایی نبرید

ورود به یک خانواده جدید، به معنای ورود به یک فرهنگ جدید است. ظرفیت پذیرش تفاوت ها را در خود ایجاد کنید. هیچ‌گاه نکات منفی خانواده همسرتان را با همسرخود در میان نگذارید. همه انسان‌ها نقطه ضعف دارند و شما باید سعی کنید اشتباهات آنها را ببخشید و فراموش کنید. در مقابل، اتفاقات خوب را به‌خاطر بسپارید و سعی کنید در قبال آنها بازخورد مثبتی از خود نشان دهید. کش دادن اتفاقات ناگوار چیزی جز احساس خشم و نفرت عاید شما نمی‌کند.

درگیر حرف و حدیث ها نشوید

حرف و حدیث همه جا هست. آنقدر بزرگ منش باشید که خود را درگیر حرف های ناراحت کننده و قضاوت های نابجای دیگران نکنید. از موضعی بالاتر رفتار کنید و نگذارید جوهای خاله زنکی دامن شما را هم بگیرد. لازم نیست همه صحبت‌ها و رفتارها را جدی بگیرید و درصدد پاسخ به آنها بر‌بیایید. بعضی از رفتارها و صحبت‌ها و کنایه‌ها را از سر شوخی برداشت کنید و آنها را نشنیده بگیرید.

زیادی صمیمی نشوید

در عین احترام و صمیمیت، فاصله تان را حفظ کنید. همه چیزتان را به خانواده شوهر نگویید و آنها را در همه تصمیم گیری هایتان مشارکت ندهید. حریم فردی تان را حفظ کنید و برای رفت و آمدهایتان در دوره نامزدی برنامه مشخصی داشته باشید. بدون دعوت به خانه مادرشوهر نروید و سعی کنید تا حد ممکن شب را آنجا نمانید. در عین حال طوری رفتار نکنید که از دماغ فیل افتاده به نظر بیایید.

درگوشی با آقایان

• مادرتان زحمات زیادی را برای شما متحمل شده و شما وظیفه دارید سپاسگزار زحمات او باشید. او پس از ازدواجتان نگران است که مبادا توجه و علاقه شما به او کم شده و همسر شما جای او را در قلبتان بگیرد. تلاش کنید تا با توجه و محبت بیشتر به او بفهمانید که هرگز در زندگی شما، کسی جای او را نخواهد گرفت.
• از همان ابتدای زندگی به‌صورت معقول و بدون افراط و تفریط جایگاه مادرتان را برای همسرتان تبیین کنید و به او تأکید کنید که محبت و احترام به مادرتان جایگاه ویژه‌ای در ذهن شما دارد.
• برای همسرتان از هر چیزی مهم‌تر در زندگی، تسخیر قلب شما و یکه‌تاز بودن در عرصه قلب و عشق شماست. به‌گونه‌ای رفتار کنید که همسرتان از عشق و توجه شما لبریز و سرشار شود و نسبت به این مسئله اطمینان قلبی پیدا کند.
• مادر شما هرقدر هم که محرم رازتان باشد و منطقی بتواند به موضوعات نگاه کند، باز هم «مادر» شماست؛ پس اگر مشکلی با همسرتان دارید و از چیزی ناراحت هستید، آنها را به او نگویید و مراقب وجهه همسرتان به‌عنوان عروس خانواده باشید؛ چراکه شما و همسرتان بعد از حل شدن مشکل، آشتی می‌کنید و خیلی زود فراموش می‌کنید اما مادرتان نمی‌تواند فراموش کند و این مسائل در نوع نگاه او به عروسش اثر ماندگار خواهد گذاشت.
• انتقادات مادر و همسرتان از یکدیگر را نزد خود نگه‌داشته و منتقل نکنید و به جای آن کوچک‌ترین نکات مثبت و ابراز محبت‌های طرفین را تقویت کرده و به مادر یا همسرتان منتقل کنید.
• همیشه به‌خاطر داشته باشید که مدیریت رابطه همسر شما و خانواده‌تان و به‌خصوص مادرتان برعهده شماست و این شمایید که باید با ظرافت و دقت و خلاقیت و ابراز محبت و توجه کافی به طرفین، رابطه میان این دو را به خوبی تنظیم کنید.
منبع : سیمرغ 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.