تبیان، دستیار زندگی

در تبیان منتشر شد:

امام علی از مهار خشم می گوید

بخش اخلاق و عرفان اسلامی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مقاله اینترنتی «پنج راهکار طلایی برای مهار خشم/ از سلاح "صبر" غافل نشویم» را منتشر کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشم
 به گزارش روابط عمومی، انسان موجودی است که سرزمین وجود او را غریزه های مختلف و پیچیده ای در بر گرفته است، یکی از این غریزه های مهم غریزه خشم و غضب است. قوه بسیار با اهمیتی که اگر تحت تدبیر و مدیریت عقل و شرع قرار داشته باشد، می تواند انسان را در جاده سعادت و آرامش نگهدارد.
به همین منظور، علی بیرانواند در مقاله ای که با عنوان «پنج راهکار طلایی برای مهار خشم/ از سلاح "صبر" غافل نشویم» منتشر کرده است، به ارائه راهکارهای امیرالمومنین (ع)برا کنترل خشم پرداخته که در ذیل بخشی از آن را مطالعه می کنید:
«انسان موجودی است که سرزمین وجود او را غریزه های مختلف و پیچیده ای در بر گرفته است، یکی از این غریزه های مهم غریزه خشم و غضب است. قوه ی بسیار بااهمیتی که اگر تحت تدبیر و مدیریت عقل و شرع قرار داشته باشد، می تواند انسان را در جاده سعادت و آرامش نگهدارد. در واقع اگر از نگاه زیبابینانه به این غریزه‌ ی الهی نگریسته شود اقرار خواهیم کرد که با وجود این نیروی درونی است که انسان در برابر خطر خود را از خمودگی و سستی می رهاند و حالت تدافعی به خود می گیرد. نیروی که اگر تحت مدیریت ربانی و الهی باشد، نه تنها زمینه نجات خود را بلکه انگیزه دفاع از دیگران را نیز در وجود انسان تقویت می کند. در فرهنگ اخلاق هرگاه خشم تحت تدبیر و مدیریت عقل و شرع بوده و در مسیر حق مشتعل شود از آن به عنوان «خشم مقدس» یاد می کند،[1] و اگر کنترل و مدیریت آن را هوای نفسانی و خواهش های شیطانی به عهده بگیرند از آن به عنوان نیروی اهریمی یاد می شود که آتش آن ویران گر و خطرناک خواهد بود؛ چرا كه اگر بى‏قیدوبند، رها شد و آزادانه اعمال گردید، ریشه‌‏هاى سعادت فرد و جامعه را مى‏سوزاند و دین و دنیاى آدمى را بر باد مى‏دهد. منابع روایی از امام علی(علیه السلام) این چنین نقل قول کرده اند: «احْذَرُوا الْغَضَبَ فَانَّهُ نارٌ مُحْتَرِقَةٌ؛[2] از خشم بپرهیزید كه آن آتشى سوزاننده است.»
متن کامل مقاله اینترنتی «پنج راهکار طلایی برای مهار خشم/ از سلاح "صبر" غافل نشویم» در بخش اخلاق و عرفان اسلامی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در دسترس علاقمندان می باشد.