تبیان، دستیار زندگی

هر چه به ظهور نزدیک تر می شویم، دینداری سخت تر می شود

استاد اخلاق با بیان اینکه هر چه به ظهور نزدیک تر می شویم، دینداری سخت تر می شود، گفت: بنابر تعبیر روایات، در آستانه ظهورِ امام عصر(عج) بدل های بسیار برای انحراف جامعه پیدا شده و جولان می دهند و فقط بصیرت است که می تواند به منتظران کمک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام علی ثمری
به مناسبت فرا رسیدن 9 دی ماه که در تقویم رسمی کشور «روز بصیرت» نام گرفته و به منظور بررسی برکات بصیرت برای جامعه منتظر و تاثیری که در مصون ماندن منتظران از فتنه های آخرالزمان دارد، با حجت الاسلام «علی ثمری»، استاد حوزه و استاد اخلاق گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

وقتی صحبت از فتنه به میان می آید برخی انتظار وقوع اتفاقات خاص به عنوان فتنه را دارند، لطفاً درباره جنس فتنه های آخرالزمان توضیح دهید و اینکه چرا ناآرامی های سال 88 «فتنه» نام گرفت؟

خداوند در سوره مبارکه احزاب، آیه 23 می فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از میان مؤمنان مردانى‏ اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نكردند».

از ویژگی های روز عاشورا این بود که امام حسین(ع) از ابتدای روز پیوسته این آیه را تلاوت می کردند و تقریباً آخرین آیه ای را هم که خواندند، همین بود.

اما درباره شرایط نزول این آیه باید توجه داشت در ماجرای جنگ احزاب و خندق تقریباً همه جریان های نفاق مدینه و اطراف آن برای از بین بردن اسلام جمع شدند اما این آیه تصریح می کند آنها که با خدا عهد بستند و بر این عهد پایمردی کردند، هرگز عقیده خود را تغییر نمی دهند.

باید توجه داشت فتنه سال 88 از این جهت فتنه نام گرفت که متاسفانه برخی از افراد جبهه خودی بازیچه دست دشمنانی که چشم دیدن اسلام و مسلمین را نداشتند، شدند و برخی نیز سکوت و برخی دیگر جریان فتنه را تایید کردند در حالی که به فرموده مقام معظم رهبری آن زمان بحث سقوط نظام مطرح بود!

این یعنی، بحث حذف این جناح و آن جناح نبود بلکه این جریان ولایت فقیه را به عنوان اصل نظام نشانه رفته بود.

چه چیز باعث شد مردم مقابل این جریان ایستاده و فتنه را ساقط کنند؟
مردم در 9 دی ماه دریافتند آرمان های شان بازیچه سیاست طلبی ها شده، لذا به میدان آمدند و موج خروشان بصیرت مردمی، افراد جاه طلب را با خود بُرد و نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد برای همین است که 9 دی را یوم الله می خوانیم.

چراکه مردم با بصیرت، متفاوت از مسئولان عمل کرده، به میدان آمده و پای آرمان های شان ایستادند و از حریم انقلاب دفاع کردند.

وجود بصیرت در جامعه زمینه ساز ظهور و مدعی وصل شدن به دولت کریمه مهدوی چه ضرورتی دارد؟
هر چه ما به ظهور نزدیک تر می شویم، دینداری سخت تر می شود، لذا دینداری امروز از دینداری دیروز و سال گذشته و 40 سال قبل سخت تر است و نیز دینداری فردا نسبت به امروز سخت تر خواهد بود چراکه متاسفانه بازاز بدلیجات در جامعه دینی در آستانه ظهور بسیار داغ می شود.

برای مثال امروز که قیمت طلا بالا رفته و بسیاری از مردم توان خرید طلا ندارند، بازار بدلیجات هم داغ شده و قیمت های آن نیز افزایش یافته و فروشندگانش هم سعی در بازارگرمی دارند.

بنابر تعبیر روایات، در آستانه ظهورِ امام عصر(عج) بدل های بسیار برای انحراف جامعه از مسیر به سوی ظهور پیدا شده و جولان می دهند.

در سایه همین جریان های انحرافی، مسجد بدلی، امام حسین بدلی و ... به مردم معرفی می شود و لذا به تصریح روایات پس از ظهور عده ای مقابل حضرت حجت(عج) صف آرایی می کنند!

چنان که در ماجرای جنگ صفین فردی به محضر امیرالمومنین(ع) عرض کرد: یک سو شما و برخی صحابه قرار دارید و سوی دیگر همسر پیامبر(ص) و عده ای دیگر از صحابی، چطور تشخیص دهیم که حق با کدام شما است؟

حضرت امیر(ع) در پاسخ وی فرمودند: مشکل اینجا است که تو دین را با افراد می سنجی در حالی که باید حق را بشناسی و آن وقت آدم ها را با آن محک بزنی.

امروز هم باید با بصیرت حق را شناخت و بعد افراد را با آن سنجید، برای مثال ملکه انگلستان حسینیه می سازد! یا پشتوانه شبکه های منتسب به امام زمان(عج) و اهل بیت علیهم السلام آمریکا است که دستش تا مفرغ به خون مسلمانان آلوده است؟

پس باید حق را شناخت چون حق عدالت خواه است و زیر بار استکبار نمی رود. چنان که امام زمان(عج) پس از ظهور با مستکبران درگیر می شود. باید مراقب دینداری های سوری بود.

وظیفه منتظران در این باره چیست و چگونه باید عنصر بصیرت را در خود و سبک زندگی های شان فعال کنند؟
امروز باید آنچه را قرآن به عنوان وظایف عصر غیبت در نظر دارد، عملی سازیم، خدای متعال در آیه 55 سوره مبارکه نور می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده‏ اند وعده داده است كه حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد همان گونه كه كسانى را كه پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد و آن دینى را كه برایشان پسندیده است به سودشان مستقر كند و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند [تا] مرا عبادت كنند و چیزى را با من شریك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گراید آنانند كه نافرمانند».

خدا حکومت صالحان را به آنها که از دشمن نمی هراسند، وعده داده است. آنها که معاش مردم را به نکبت آلوده کرده اند، اعتقادی به امام زمان(عج) ندارند. اگر آنچه را که مدنظر اسلام و مهدویت است در جامعه دینی پیاده کنیم آنگه عدل و تساوی حرف نخست را می زند؛ باید توجه داشت که به تصریح روایات حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم دوامی نخواهد داشت.
خدای متعال در آیه 41 سوره مبارکه حج می فرماید: «الَّذِینَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ  وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان كسانى كه چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا مى دارند و زكات مى‏ دهند و به كارهاى پسندیده وامى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند و فرجام همه كارها از آن خداست».

امروز همه ارکان نظام موظف به زمینه سازی برای ظهور امام مهدی(عج) هستند.

منبع : خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.