تبیان، دستیار زندگی

60 تا 80 درصد افزایش قیمت

4 خودروی پرفروش داخلی چقدر گران شده‌اند؟+اینفوگرافیک

منحنی قیمت در بازار خودرو بی‌وقفه در حال صعود است، به نظر می‌رسد که مشتریان به‌زودی با افزایش قیمتی جدید مواجه می‌شوند و در آینده نه چندان دور شوک قیمتی بزرگی را تجربه خواهند کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قیمت خودرو
سال 97، سال متفاوتی برای صنعت خودروسازی بود. یکی از اتفاقات مهمی که طی ماه‌های گذشته در بازار خودرو شاهد آن بودیم، محدودیت واردات خودروهای خارجی و افزایش چندباره قیمت انواع خودروهای داخلی، کاهش کیفیت و حذف برخی از آپشن‌های آن‌ها بود. از آن‌جایی که گرانی و افزایش قیمت کالا در ایران هر زمان به وقوع پیوست، احتمال ارزان شدن آن دور از تصور است، بعید به‌ نظر می‌رسد که این جهش قیمت به تعادل نسبی نزدیک شود و با توجه به سابقه موجود در صنعت خودروسازی کشور، نمی‌توان انتظار کاهش چشم‌گیری قیمت‌ها را داشت.

از خودروهایی که بیشترین افزایش قیمت را طی این مدت تجربه کرده‌اند می‌توان به خودروهایی همچون پراید، پژو 206، دنا، پژو پارس و سمند اشاره کرد.


حدودا یک سالی است که با افزایش شدید قیمت دلار، زمزمه‌هایی از افزایش قیمت خودرو نیز به‌میان آمد و مشتریان خودرو به این نتیجه رسیدند که زمان خرید خودروهای نو با قیمت‌های مناسب به‌سر آمده، بنابراین هر زمان که شرکت‌های خودروسازی خبر از پیش‌فروش محصولات خود دادند، صف‌های طولانی برای ثبت‌نام بوجود آمده و وب‌سایت‌های فروش آنلاین خودرو در اثر ازدحام خریداران از دسترس خارج می‌شد. البته نمی‌توان منکر حضور فعال دلالان و سوداگران خودرو بود. اما تنها موردی که قابل پیش‌بینی نبود، سقوط ناگهانی تولید خودروهای داخلی بود که باعث بروز تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی، افزایش قیمت و نارضایتی بیش از پیش متقاضیان شد.

قیمت خودرو
                                       برای مشاهده اینفوگرافی در سایز اصلی اینجا کلیک کنید

رابطه گرانی خودرو و قیمت ارز

شاید برای بسیاری این موضوع جای سوال باشد که گرانی ارز چه ارتباطی با افزایش قیمت خودروی داخلی دارد؟ در این‌‎جا، باید متذکر شویم که بسیاری از قطعات خودورهای داخلی، مواد اولیه تولید خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند که برای این معاملات باید از انواع ارز به‌ویژه دلار استفاده کرد.  بنابراین تغییر در ارزش ارز، تأثیر مستقیمی بر قیمت انواع خودرو خواهد گذاشت. پیش از این، خودرو سازان برای واردات مواد اولیه، دلار 3500 تومانی پرداخت می‌کردند ولی در سال 97 با افزایش قیمت دلار، آن‌ها نیز باید مواد اولیه را با دلار 4900 تومانی خریداری نمایند در نتیجه حتی خودروهای داخلی نیز شامل افزایش قیمت می‌شوند.

البته حذف برخی از تولیدات پرفروش خودروسازان ایرانی به‌دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم و کاهش سود آن‌ها، دلیل دیگری برای گرانی خودرو در سال جاری بوده است.
این در حالی است که شورای رقابت در تاریخ 22 خرداد سال جاری، قیمت‌های افزایش یافته را به خودروسازان ابلاغ کرد. اما در تیرماه، مجددا خودروسازان درخواست بررسی و افزایش قیمت خودروها را به این شورا ارسال کردند، اما به ناگهان، "وزارت صنعت معدن و تجارت" اعلام کرد که شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی کنار گذاشته شده و از شهریورماه، "ستاد تنظیم بازار" مسئول قیمت‌گذاری خودروها شد.

از خودروهایی که بیشترین افزایش قیمت را طی این مدت تجربه کرده‌اند می‌توان به خودروهایی همچون پراید، پژو 206، دنا، پژو پارس و سمند اشاره کرد که این خودروها از 8 تا بیش از 30 میلیون تومان افزایش قیمت را تنها طی 2 ماه تجربه کرده‌اند.

آنچه که حائز اهمیت است، ادامه‌ی سیر صعودی قیمت خودروها در آخرین ماه‌های سال می‌باشد. قیمت انواع خودروی تولید داخل نسبت به هفته گذشته ۷ تا ۱۵ میلیون افزایش داشته که سمند با ۷ میلیون تومان کمترین افزایش قیمت، ساندور استپ وی با ۱۴ میلیون و پژو ۲۰۷ با ۱۵ میلیون تومان بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. بازار خودروهای خارجی نیز در رکود عمیقی فرو رفته و عملا معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد چرا که قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری داشته است و انتظار می‌رود که مسئولین این حوزه با توجه بر لزوم خرید کالای ایرانی، با حمایت بیش از پیش از خودروسازان و در نظر گرفتن حقوق مشتریان، قدمی مثمرثمر در راستای ایجاد تعادل در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی  و عرضه‌ی آن به مشتریان ایجاد کنند.


پی‌نوشت:
1- دو محصول دیگر ایران خودرو هم گران شد، اقتصاد روز