تبیان، دستیار زندگی

هر کس عمق گناه را بشناسد آن را عملی سخت و تلخ خواهد دید

آیت‌الله رشاد گفت: برخی تصور می‌کنند انجام گناه آسان است اما اگر به عمق گناه توجه کنند خواهند فهمید که عملی سخت و تلخ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ادیب یزدی

آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه امروز یکشنبه نهم دی ماه پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه عملیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: بر اساس فرمایشات امیرمومنان امام علی(ع) گناه نکردن آسان‌تر از انجام گناه و توبه است.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند انجام گناه آسان است اما اگر به عمق گناه توجه کنند خواهند فهمید که عملی سخت و تلخ است،  نافرمانی، سرپیچی و طغیان در برابر خالق رزاق بسیار سخت است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه طغیان و عصیان درمقابل فردی قوی برای شخص ضعیف بسیار سخت است و همه این مساله را درک و فهم می‌کنند، عنوان کرد: افراد ضعیف جرات نمی‌کنند مقابل اشخاص با بدنی قوی به مقابله بپردازند، اگر انسان مقابل خداوند متعال دست به طغیان و عصیان می‌زند ناشی از غفلت او نسبت به قدرت پروردگار است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ادامه داد: وقتی فردی در مقابل کسانی که به لحاظ مادی و معنوی به او نیکی کردند و به آنها مدیون است دست به عصیان یا خطایی بزند هنگامی که متوجه وقاحت خود شود باید عذرخواهی و جبران کند.

وی افزود: خداوند مبدا همه خیرات و خوبی‌هایی است که از ناحیه دیگران به ما می‌شود، در مقابل چنین خدای مهربانی کفران کردن وقاحت زیادی لازم است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه اگر به عمق گناه توجه کنیم این سخن امیرمومنان امام علی(ع) را درک می‌کنیم که انجام دادن گناه بسیار سخت است، گفت: گناه به ظاهر خودداری، صبر، تحمل محرومیت و حرمان است اما اگر انسان به عمق گناه توجه کند ترک آن برای او آسان‌تر شده و به یک عصمت طبیعی و علمی دست پیدا می‌کند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه بیان داشت:  برخی افراد به لحاظ کلامی معصوم نیستند اما به لحاظ علمی معصوم محسوب شده و در مقابل بسیاری از خلاف‌ها، بدی‌ها و خطاها معصوم هستند، به عنوان مثال انسان عاقل هرگز دست خود را در آتش فرو نمی‌کند در مقابل این خطا انسان معصوم است، بنابراین بسته به میزان علم و آگاهی، انسان معصومیت پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: بر اساس آنچه گفته شد ترک گناه نه تنها سخت نیست بلکه شیرین است، کسی که گناه می‌کند به عمق زشتی گناه آگاهی ندارد اگرچه عالم روزگار باشد در لحظه انجام گناه دچار جهل مقطعی است، بنابراین ترک گناه بسیار آسان تر از انجام گناه  طلب توبه برای پاک کردن آن است.

منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.