تبیان، دستیار زندگی

تلاش «شعر فجر» برای رسیدن به صحت و دقت

دبیر علمی سیزدهمین جشنواره شعر فجر می‌گوید: تغییر تعداد اعضای هیئت داوران از سه به پنج نفر، باعث می‌شود تا در میان نگرش‌های مختلفی که در جامعه ادبی وجود دارد، به جمع‌بندی بهتری برسیم و نتایج داوری برای کتاب‌هایی که از مجرای نگاه پنج نفر می‌گذرد قطعا به صحت و دقت نزدیک‌تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهمن ساکی

بهمن ساکی  در پاسخ به این سوال که با توجه به نقدهای واردشده به برخی دوره‌های گذشته جشنواره شعر فجر، چه رویکردی برای این‌که انتخاب آثار براساس ارزش اثر باشد و نام پدیدآورنده در برگزیده شدن یا نشدن تاثیری نداشته باشد، اظهار کرد: این طبیعی است که هر جشنواره‌ای در پی نتایجش، مخالفان و موافقانی داشته باشد و عملاً اقناع جمعی با وجود فضاهای متکثر و متنوع ادبی، در نتایج ممکن است به آسانی حاصل نشود؛ اما می‌توان به معدل و میانگینی قابل قبول نزدیک شد. نمی‌توانم نظر دقیقی بدهم که در دوره‌های پیشین مبنای انتخاب شخص پدیدآورنده بوده و یا اثر، که البته این مساله را بعید می‌دانم که نام پدیدآورنده تاثیری داشته. در همه‌ دوره‌ها حضور نداشتم؛ اما در آن دو دوره‌ای که به‌عنوان داور حضور داشتم این‌گونه نبود. در میان کاندیداهای مرحله نهایی نام کسانی هم وجود داشت که پیش از آن نشنیده بودم و متولدین پایان دهه‌ ۵۰ و ۶۰ بودند و در این‌باره نمی‌شود حکم کلی داد. طبیعی است اگر نامی بتواند به واسطه قوت اثری که تولید کرده و در جامعه ادبی متواتر شده و با اقبال نسبی نیز مواجه شده، خود را به جامعه ادبی تحمیل کند؛ اما با این حال، این شرط نه لازم و نه کافی است. فراموش نکنیم که انتخاب نهایی از میان کتاب‌های یک دوره‌ زمانیِ بسته و مشخص است و مقایسه و قضاوت کتاب‌ها در این چارچوب زمانی صورت می‌گیرد.

ساکی سپس درباره اتخاذ رویکردی متفاوت برای جشنواره امسال گفت: من با تغییر رویکردهایی که کم‌اثر هستند، به سود شعر و نتایج آن موافقم و همیشه بر آن اصرار داشته‌ام که بخشی از آن در ترکیب‌بندی تعداد و نگرش‌های ادبی داوران با نظر هیئت محترم علمی جشنواره اعمال شده است. از طرفی هم وارد کردن تغییرات ناگهانی به جشنواره‌ای مثل فجر که یک آیین‌نامه مشخص دارد، سخت است و نیاز هم نیست که به‌طور مداوم و پیوسته تغییراتی را در ساختار جشنواره‌ای که رو به پیشرفت و تعالی است ایجاد کنیم و شاید خیلی منطقی نباشد؛ تغییرات باید تدریجی و اقتضایی باشد.

دبیر علمی سیزدهمین جشنواره شعر فجر در پایان در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جشنواره برای رشد استعدادهای جوان گفت: برنامه‌هایی توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در طول سال و به طور مستمر برای جوانان برگزار می‌شود، که در چارچوب پاسخگویی من به عنوان دبیر علمی جشنواره نیست، اما در جشنواره شعر فجر در دوره‌های گذشته جوانان بسیاری برنده این جایزه بوده‌اند که کتاب‌شان تا مراحل نهایی بالا آمده و دیده شده است

منبع: ایسنا