تبیان، دستیار زندگی

2017؛ سال احساسات منفی

روند صعودی استرس اضطراب و افسردگی در مردم دنیا

مطالعات جدید نشان می‌دهد که متأسفانه بسیاری از مردم سال گذشته‌ی میلادی را سال خوب و مناسبی برای خود نمی‌دانند و این امر تنها در میان تعداد محدودی از آن‌ها دیده نمی‌شود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، احساسات منفی افراد در سال 2017 به بالاترین میزان خود در سال‌های گذشته رسیده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افسردگی
محققان برای دستیابی به نتایج این بررسی در سال 2017، به انجام مصاحبه با بیش از 154 هزار نفر از 147 کشور دنیا پرداخته‌اند.

به گزارش هلث نیوز مطالعه‌ای که بر روی احساسات روزانه‌ی افراد توسط یکی از مؤسسات معتبر نظرسنجی جهانی صورت گرفته و در دسامبر 2018 در این سایت به نمایش درآمده است، نشان می‌دهد که در سال 2017 میلادی، گزارشات جهانی از بروز احساسات منفی نظیر نگرانی، استرس و افسردگی به بالاترین حد خود در دهه گذشته رسیده است. همچنین این بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان احساسات خوشایند و مثبت، در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی کاهش یافته است.

بر اساس گزارشات ارائه شده در سال 2017، شادترین کشور جهان پاراگوئه بود و این برای سومین سال متوالی است که کشوری از آمریکای جنوبی این رتبه را به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس همین گزارشات، متأسفانه کشور افغانستان به عنوان آخرین کشور در این فهرست قرار گرفته است.

انجام فعالیت‌های (ورزش) بدنی منظم می‌تواند به کاهش میزان استرس افراد کمک کند. حتی اگر وقت کافی برای استفاده از جلسات منظم در سالن‌های ورزشی را ندارید، از پیاده‌روی و حتی قدم زدن در پارک‌ها و تأثیرات مثبت آن غافل نشوید


در این تحقیق، محققان از شرکت‌کنندگان این سؤال را داشته‌اند که آیا در طی روز گذشته احساس مهم و تأثیرگذار مثبت و یا منفی را تجربه کرده‌اند یا نه. به عنوان مثال در هنگام سنجش تجربیات مثبت افراد خواسته شد که آیا احساساتی نظیر: احساس آرامش، دریافت احترام، لبخند زدن، خیلی خندیدن و یا لذت بردن از خود را در روز گذشته تجربه کرده‌اند؟
در همین حال برای اندازه گیری افکار و تجربیات منفی از آن‌ها پرسیده شد که آیا در روز قبل احساس نگرانی، غم و اندوه، خشم و یا درد فیزیکی داشته‌اند؟

با استفاده از پاسخ‌های دریافت شده، این موسسه‌ی تحقیقاتی شاخص امتیاز تجربیات مثبت و یا منفی را برای هر کشوری و به طور کل برای سرتاسر جهان تعیین نمود که بالاترین امتیاز در این شاخص را 100 قرار داد.

داده‌های حاصل از نظرسنجی سال 2017 نشان می‌دهد که به طور کلی افراد، در سرتاسر جهان، در سنجش احساسات و تجربیات منفی شاخص 30 را به دست آوردند و این بالاترین نمره‌ی کسب شده‌ی منفی بوده که از زمان آغاز نظرسنجی این موسسه در سال 2006 به ثبت رسیده است. این میزان برای سال 2016 عدد 28 بود و این در حالی است که این شاخص در سال 2006 عدد 24 را نشان می‌داد.

بر اساس شاخص‌های به دست آمده، محققان این موسسه بر این باورند که جهان امروز در مقایسه با گذشته‌ی خود و به طور کل، غم، نگرانی، درد و رنج بیشتری را از آنچه تا به حال دیده‌ایم تجربه می‌کند.

در این نظرسنجی، اکثریت کشورهایی که از جنگ‌ها و اختلافات داخلی رنج می‌برند، بیشترین امتیازات منفی را به خود اختصاص داده‌اند. به عنوان مثال جمهوری آفریقای مرکزی (CAR)، کشوری که بالاترین نمره‌ی منفی را کسب کرده شاهد جنگ داخلی میان گروه‌های مسلح است. این مبارزات سبب رانده شدن هزاران نفر از خانه‌هایشان در سال 2017 میلادی گردید. این موسسه، امتیاز ثبت شده‌ی این کشور را 61 عنوان کرده که بالاترین میزان در دهه‌ی گذشته بوده است. سایر کشورهایی که امتیازات منفی بالا را کسب نمودند شامل عراق (59)، سودان جنوبی (55) و چاد (54) می‌باشند.
همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد که شاخص کسب شده برای احساسات و تجربیات مثبت در دنیا و در سال 2017، 69 از 100 بوده که این میزان در سال 2016، 70 و در سال 2015 شاخص 71 را نشان می‌داده که کاهش اندکی در این شاخص نیز ملاحظه می‌گردد.

در میان کشورهای دارای بالاترین تجربیات مثبت (شادترین کشورها) نیز می‌توان به پاراگوئه (85)، کلمبیا، السالوادور و گواتمالا (هر سه کشور شاخص 82) اشاره نمود. بر اساس شاخص‌های به دست آمده، کشورهای آمریکای لاتین به دلیل تمایل و گرایش فرهنگی موجود در جوامع خود که به سمت تمرکز بر نکات مثبت زندگی گرایش داشته، در زمره‌ی شادترین کشورهای دنیا قرار می‌گیرند.


راهکارهای پیشنهادی برای کاهش استرس


اجتناب از سیگار کشیدن و عدم مصرف مشروبات الکلی
سعی کنید تا حد امکان میزان استعمال دخانیات خود را به حداقل ممکن برسانید. به عقیده‌ی محققین برای برخورداری از سلامت جسمانی و روانی، بهتر است که از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات به طور کل دوری نمایید.

تغذیه سالم
انتخاب و دنباله‌روی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تا حد زیادی به شما در کاهش ابتلا به بیماری‌های مرتبط با تغذیه کمک کند. مصرف به اندازه و مناسب میوه‌ها، گوشت کم چرب و یا بدون چربی و همچنین مصرف سبزیجات می‌تواند خیالتان را از این بابت آسوده سازد که این رژیم غذایی، سبب دسترسی به اندازه‌ی مغز به مواد مغذی همانند ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌گردد.
ورزش منظم
انجام فعالیت‌های (ورزش) بدنی منظم می‌تواند به کاهش میزان استرس افراد کمک کند. حتی اگر وقت کافی برای استفاده از جلسات منظم در سالن‌های ورزشی را ندارید، از پیاده‌روی و حتی قدم زدن در پارک‌ها و تأثیرات مثبت آن غافل نشوید.
خواب کافی
هنگامی که دچار استرس و فشارهای عصبی می‌شوید، ممکن است به خواب و استراحتتان نیز لطمه وارد شود. سعی کنید عواملی که موجب ایجاد استرس در شما می‌شوند را شناسایی کرده و اقداماتی برای مدیریت آن‌ها انجام دهید تا بدین‌وسیله بتوانید از خواب مناسب، که یکی از ضروریات در برخورداری از رفاه و آرامش در انسان به شمار می‌رود، به نحو بهتر و مناسب‌تری بهره‌مند گردید.
حفظ آرامش
داشتن شغل و کار کردن از ارکان مهم زندگی انسان به شمار می‌آید اما افراد نیاز دارند تا از فشارها و استرس‌های مرتبط با کار در امان باشند. حفاظت از خود از ضروریات بسیار مهم در سلامت روانی افراد به شمار می‌آید که باید حتماً به آن توجه داشت.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.