تبیان، دستیار زندگی

«بینوایان» تا دقیقه ۲۵ جذاب است

یک منتقد تئاتر درباره نمایش موزیکال «بینوایان» گفت: شعر خواندن‌های نوید محمدزاده در این نمایش نقل خنده محافل شد، در حالیکه او یکی از بهترین‌های تئاتر است اما تئاتر خصوصی او را هم مصرف کرد، همانطور که هوتن شکیبا را مصرف می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش موزیکال «بینوایان»

 برنامه میزانسن شبکه شما این هفته با موضوع نقد و بررسی نمایش موزیکال بینوایان به کارگردانی حسین پارسائی در حالی برگزار شد که رفیق نصرتی نقدهایی را درباره این نمایش مطرح کرد.

در ابتدای نشست حسین پارسائی با اشاره به اینکه تا به حال ۴۰ اجرای بینوایان به صحنه رفته است، گفت: تصمیم داریم تا انتهای دی ماه ۶۰ اجرا داشته باشیم.

سپس نصرتی از منتقدان تئاتر گفت: جریانی از دهه ۸۰ به منظور شانه خالی‌کردن دولت از زیر بار مسئولیت برخی حوزه‌ها راه افتاد و خصوصی‌سازی در تئاتر نیز ایجاد شد، خود آقای پارسائی یکی از متولیان این امر هستند سپس با به وجود آمدن تماشاخانه ایرانشهر، فضای تئاتر کلا عوض شد و به نظرم فاجعه به بار آمد چرا که تئاتر تا آن زمان کالا نبود و این کالایی شدن در تمام سوح تئاتر رخنه کرد.

وی در ادامه افزود: از این تاریخ به بعد بود که تئاتر بورژوازی به راه افتاد و متن‌های نیل سایمونی سلیقه مردم را تغییر داد. الان خیلی از بازیگران تئاتر ما به ویژه دانشجویان با روزانه ۶ ساعت تمرین بیکار هستند ولی پریناز ایزدیار در حالیکه راه رفتن روی صحنه را بلد نیست به اجرای تئاتر می‌پردازد، این مناسبات همه با خصوصی سازی ایجاد شد.

نصرتی درباره نمایش «بینوایان» عنوان کرد: به نظر من این کار یکی از حوصله سربرترین نمایش‌هایی روی صحنه است که امسال دیدم حتی الیور توئیست یک جنبه لذتی برایم داشت منتها بینوایان از دقیقه ۲۵ دیگر قابل فهم و لذت به لحاظ صوتی و بیان بازیگری نبود. برخی بازیگران در حد یک کلاس اول دانشجویی بودند، شعر خواندن‌های نوید محمدزاده نقل خنده محافل شد، در حالی که او یکی از بهترین‌های تئاتر است اما تئاتر خصوصی او را هم مصرف کرد، همانطور که هوتن شکیبا را مصرف می‌کند.

وی یادآور شد: هوتن شکیبا بازیگری است که با بدن و میمیک خود به خوبی هماهنگ است و حرکات تحلیلی دارد اما در بینوایان میمیک او هم از بین رفت و شعرهای بد و کلام نادرست موسیقی کار را هم یکنواخت شد به حدی که دیگر به معنای ساده لذتی هم در این کار وجود نداشت.


* مردم برای دیدن محمدزاده و ایزدیار صف می‌کشند!


حسین پارسائی در این زمینه گفت: من تعارضی بین انتقادات شما و استقبال مردم می‌بینم؛ مردمی که برای تماشای کار سرو دست می‌شکنند و ساعت‌ها بعد از اجرا برای دیدن همین پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده پشت سالن می‌ایستند. من فکر می‌کنم نظرات متفاوتی روی امثال این نمایش و مردم وجود دارد و چون ما قبلتر این گونه ژانر را تجربه نکردیم اینطور مورد اختلاف نظر قرار گرفته‌ایم.

وی یادآور شد: بهرحال من ادعایی برای این دو اثر ندارم هنوز در حال آزمون و خطا هستم اما این کار الان مورد استقبال بیش از صد هزار نفر قرار گرفته و با همه نقاط ضعف و قوت هیچکس نمی‌تواند کار خود را صرفا دارای نقاط قوت بداند. این پنجاهمین نمایش من است و من ۳۰ نمایش را کارگردانی کردم بعضی می‌گویند مگر پارسائی کارگردان هم هست؟ 

رفیق نصرتی در پاسخ به بخشی از صحبت‌های پارسائی گفت: اینکه تماشاچی برای این کار سر و دست می‌شکند علتش بیلبوردهای تبلیغاتی و هیاهوی رسانه‌ای است اما اگر می‌خواهد تئاتر واقعی ببیند باید بیاید تئاتر دانشجویی ببیند.

وی یادآور شد که رویکردش فاشیستی نیست و نظرش این نیست که نباید این دست کارها وجود داشته باشد اما مسئله این است که رسانه‌ای می‌بایست باشد تا به همین تماشاگران بگوید با چند هزار تومن می‌توانند نسخه عالی از بینوایان تام هوپر را ببینند!


* کپی کارگردان از روی دست «تام هوپر»


نصرتی با بیان اینکه روایت این کار شبیه روایت تام هوپر است، افزود: من شما را متهم به بی سوادی می‌کنم! همه می‌دانند که این تئاتر در همه دنیا توسط کمپانی مکینتاش اجرا می‌شود، هیچ کمپانی دیگری آن را تولید نمی‌کند بنابراین روایت شما کاملا کپی تام هوپر و اجرای ۲۰۱۴ برادوی است، مثلا همین میزانسن انقلاب در اجرای برادوی کاملا کپی است و هیچ خلاقیتی ندارد شما میزانسن‌ها و طراحی صحنه و دیالوگ‌ها را از کار آنها کپی کردید.

پارسائی در این باره گفت که خیلی طبیعی است که لوکیشن‌ها تقریبا یکی باشند چرا که جنگ شهری است و این اتفاق می‌افتد.

وی در بحث سرمایه گذار نمایش و پولشویی عنوان کرد: کار الیور توئیست سرمایه‌گذار نداشت و خودمان کار کردیم، حتی انتظار این فروش را هم نداشتیم و به خاطر اینکه از دو امه زودتر بلیت فروشی کردیم توانستیم هزینه ها را تأمین کنیم اما این چه ارتباطی به سرمایه گذار دارد؟ الان نمایش «هفت شهر عشق» که به مشکل خورده است، مگر سرمایه گذار ندارد؟ درباره مشکل پول سرمایه‌گذار هم من این را می‌گویم که اگر کسی مشکلی سراغ دارد می‌تواند رسیدگی کند.


* مخاطبان «بینوایان»، لاکچری‌ها هستند


نصرتی مخاطبان این نمایش را جامعه ندانست و گفت: مخاطبان این کار عده قلیل طبقه ثروتمند جامعه هستند بقیه قربانیان تئاتر هستند کسانی که آموزش تئاتر می‌بینند و به این حوزه می‌ایند و با دیدن شرایط ویران و ناامید می‌شوند، بینوایان مخصوص یک عده است و نباید ادعا کنید که به جامعه می‌توانید نشاط ببخشید.

نصرتی یادآور شد: بینوایان شما به لحاظ زیبایی شناسی ضعیف است، مبنای انتخاب شما برای نوید محمدزاده و خواندنش چیست؟ شما گیشه را برای انتخاب بازیگرانتان درنظر می‌گیرید نه توانایی بازیگران را !

پارسائی با بیان اینکه سایر اقشار می‌توانند به دیدن دیگر کارها بروند نباید انتظار داشته باشید کل مردم بیایند و این نمایش را ببیند، افزود: ۱۵۰ هزار نفری که کار ما را دیدند همه پولدار و مرفه و بی درد هستند؟ من قویاً با این فرمایش مخالفم که ما برای گروه خاصی تولید می‌کنیم. انتظار نداشته باشیم همه جامعه متمرکز در یک حوزه شوند، گروه‌های فکری دیگر هم هستند که می‌توانند کار کنند.

منبع: فارس