تبیان، دستیار زندگی

پیر نشی جوان!

جلوگیری از دلایلی که موجب پیری زودهنگام پوست می‌شوند

پیری زودهنگام پوست پدیده‌ای رایج و البته کاملاً اجتناب‌ناپذیر است. پیشینه ارثی و نیز شکل و عادات زندگی افراد در بروز این مسئله نقش مهمی دارد. البته پیری زودهنگام پوست دلایل بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل وراثت، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، استعمال دخانیات و نیز نوع تغذیه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیری زودرس پوست
روند پیری پوست تقریباً از 30 سالگی آغاز و پوست اصطلاحاً سست و شل می‌شود. در سن 40 سالگی چین و چروک‌های پوستی معمولاً در پیشانی و گوشه چشم‌ها آشکار می‌شوند. در 50 سالگی میزان چروک‌های پوستی بیشتر و مخصوصاً در اطراف لب‌ها مشهودتر می‌شود. در حقیقت پوست در گذر زمان خشک و کم‌آب می‌شود، لطافت و شادابی خود را از دست می‌دهد و به جای اینکه انعطاف‌پذیرتر شود، خشک و آسیب‌پذیرتر خواهد شد. پیری زودهنگام پوست پدیده‌ای رایج و البته کاملاً اجتناب‌ناپذیر است. پیشینه ارثی و نیز شکل و عادات زندگی افراد در بروز این مسئله نقش مهمی دارد. البته پیری زودهنگام پوست دلایل بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل وراثت، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، استعمال دخانیات و نیز نوع تغذیه است.

وراثت
واکنش پوستی تمام افراد در برابر پدیده پیری پوست به یک شکل نیست. بعضی افراد به علت پیشینه وراثتی، آمادگی بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

آفتاب
نور آفتاب روند پیری پوست را تشدید می‌کند و دقیقاً به همین دلیل اصلی‌ترین عامل در بروز این پدیده غافلگیرکننده است! اگر به‌طور مداوم در معرض نور خورشید هستید، بدون شک پوستتان به مرور زمان طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد و در نهایت بروز پیری زودهنگام پوست، حتمی خواهد بود. در این حالت چین‌وچروک‌های عمیق، بی‌شمار و نیز لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ در سطح پوست شکل می‌گیرد و پوست، نرمی و انعطاف خود را از دست می‌دهد.

نور خورشید اصلی‌ترین عامل پیری پوست است. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، آن هم طی سال‌های متمادی، تأثیر سوئی روی پوست خواهد داشت، به‌طوری که زمینه‌های بروز پیری پیش از موعد پوست را فراهم می‌کند


اشعه‌های UV بر سلول‌های پوست تأثیرات بدی می‌گذراند و از همه بدتر اینکه چرخه دی‌ان‌ای این سلول‌های حساس را نابود می‌کنند. در چنین وضعیتی سلول‌های پوستی کمتر ملانین، کلاژن و الاستین تولید می‌کنند و در نتیجه فرایند پیری پوست شدت می‌گیرد. این اشعه‌های ویرانگر، پوست را خشک می‌کنند، به طوری که پوست با کمبود رطوبت شدید مواجه می‌شود. در این میان قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض آفتاب هستند، مثل صورت و دست‌ها، آسیب بیشتری می‌بینند. تأثیر نور آفتاب بر افراد سفیدپوست بیشتر از افرادی است که پوست تیره‌تری دارند زیرا پوست افراد سبزه میزان ملانین بیشتری دارد.

دخانیات
استعمال دخانیات کنار نور آفتاب، از دیگر عوامل اصلی پیری زودهنگام پوست محسوب می‌شود. مصرف تنباکو منجر به پیدایش چروک‌هایی سطح پوست می‌شود. این ماده، قابلیت ارتجاعی پوست را به مرور زمان از بین می‌برد و در نهایت پوست شفافیت خود را از دست می‌دهد و به رنگی شبیه خاکستری در می‌آید.

تغذیه
نداشتن تغذیه‌ای مناسب نیز منجر به بروز پیری پوست می‌شود. فقر آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب اصلی و نیز مصرف الکل همگی نشان‌دهنده تغذیه ناسالم و غیراصولی است. علاوه بر این استرس و کمبود خواب از دیگر عوامل تشدیدکننده روند پیری پوست هستند.

در صورت بروز پدیده پیری زود هنگام پوست چه اقدامی باید انجام داد؟

امروزه هیچ دارو و درمانی برای متوقف‌سازی یا کاهش روند پیری پوست وجود ندارد! در حقیقت پزشکی زیبایی یا جراحی زیبایی فقط از عهده زیباسازی صورت برمی‌آیند و آنجا که بحث فرایند طبیعی پیری پوست به میان می‌آید، این دو شاخه علمی حرف چندانی برای گفتن ندارند! با وجود این راهکارها و توصیه‌های بسیاری وجود دارند که اگر آن‌ها را به کار ببندید، قطعاً به شکل وسیعی روند سریع پیری پوست را کاهش خواهید داد. در ادامه با راهکارهای مؤثر در این زمینه آشنا می‌شوید.

خود را از نور آفتاب حفظ کنید!
نور خورشید اصلی‌ترین عامل پیری پوست است. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، آن هم طی سال‌های متمادی، تأثیر سوئی روی پوست خواهد داشت، به‌طوری که زمینه‌های بروز پیری پیش از موعد پوست را فراهم می‌کند. به این ترتیب چروک‌های پوستی عمیق‌تر و لکه‌های قهوه‌ای ‌رنگ روی پوست، بیشتر می‌شوند. در این حالت از نرمی و لطافت پوسته کاسته می‌شود. به همین دلیل متخصصان پوست توصیه می‌کنند استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF مناسب (شاخص محافظت پوست در برابر نور آفتاب) را فراموش نکنید چون نقش مهمی در کاهش روند پیری پوست دارد.

به اندازه کافی آب بنوشید
یادتان باشد روزانه به‌طور متوسط 5/1 لیتر آب بنوشید؛ البته نه اینکه یک دفعه چند لیوان آب پشت سر هم میل کنید، بلکه در ساعات مختلف و هر بار یک لیوان! آبرسانی به پوست اگر به‌طور مداوم و درست انجام شود، یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که روند پیری پوست را به حداقل می‌رساند.

مصرف کرم مرطوب‌کننده را در اولویت قرار دهید
برای مراقبت و تغذیه قشر خارجی پوست، مرطوب‌سازی آن اهمیت بالایی دارد، به‌خصوص اگر به تازگی پوستتان را برنزه کرده‌اید، مصرف کرم مرطوب‌کننده را فراموش نکنید! 3-2 بار در روز کرم را به قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد، بزنید.

غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان را در سبد غذایی خود بگنجانید
دانشمندان طی تحقیقات خود دریافته‌اند آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش روند پیری پوست، بسیار موثرند. در حقیقت تغذیه‌ای متنوع و متعادل که مملو از میوه و سبزیجات است، تغذیه‌ای سالم محسوب می‌شود.

دور سیگار خط قرمز بکشید!
برای غلبه بر روند پیری پوست، لازم است سیگار نکشید یا اگر سیگاری هستید، آن را کنار بگذارید. برای ترک سیگار، تنها اراده کافی نیست، بلکه این انگیزه‌ی شماست که نقش مهمی در موفقیتتان دارد. بعد از ترک تنباکو، پوست به سرعت شفافیت و انعطاف‌پذیری سابق خود را به دست می‌آورد. بنابراین برای ترک سیگار با خودتان مبارزه کنید! به این موضوع خطیر به چشم یک چالش نگاه کنید و برای خوشحالی همسر و فرزندانتان و مهم‌تر از همه برای حفظ سلامتتان این عادت را کنار بگذارید! رو آوردن به ورزش و انجام فعالیت بدنی مستمر، در ترک سیگار نقش مهمی دارد.
استرس و دلواپسی را از خود دور کنید
استرس نیز یکی از عوامل مهم در پیری زودهنگام پوست محسوب می‌شود و مساله‌ای است که امروزه گریبان بسیاری از افراد را گرفته است. استرس معمولاً با زودرنجی و اضطراب همراه است و فرد همواره احساس بدی نسبت به خودش دارد. خوشبختانه روش‌های بسیاری برای غلبه بر استرس وجود دارد. به عنوان مثال هیپنوتیزم به شما این امکان را می‌دهد تا در خوابی عمیق و راحت فرو بروید. در این حالت استرس به میزان بالایی مهار و از تنش‌های روانی کاسته می‌شود. آرامش‌درمانی یا ریلکس‌تراپی نیز به تنش‌زدایی و آسودگی بدن کمک می‌کند. طب سوزنی نیز حکم نوعی انرژی‌درمانی را دارد که در متعادل‌سازی انرژی‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. البته لازم به ذکر است تمام این درمان‌ها حتماً باید توسط متخصص انجام گیرد چون بعضی از این درمان‌ها به بیماران اعصاب و روان توصیه نمی‌شود. بهترین راه برای غلبه بر استرس، خندیدن است! خنده به شما این امکان را می‌دهد که انرژی‌های منفی را تخلیه کنید و از شدت موقعیت‌های استرس‌زا بکاهید. با دوستانتان بیرون بروید، باهم بخندید و از زندگی لذت ببرید!

به کیفیت و میزان خواب خود اهمیت بدهید
کم‌خوابی یا بدخوابی نیز در بروز پدیده پیری زودهنگام پوست، تأثیری مستقیم دارد. ساعات خواب شما باید ریتم منظمی داشته باشد و مهم‌تر اینکه باید سر ساعت بخوابید و سر ساعت از خواب بیدار شوید. خواب کوتاه بعدازظهر نیز در سلامت پوست بسیار مؤثر است. برای داشتن خوابی آرام، پیشنهاد می‌کنیم وعده شام را حداقل 2 ساعت قبل از خواب میل کنید.
منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.