تبیان، دستیار زندگی

سهم بازیگران مطرح از گیشه پاییز ناچیز است

فصل ناکامی ستاره‌ها

در سه‌ماهه سوم امسال 23 فیلم سینمایی روی پرده رفت و طبق اعلام رسمی، مجموع فروش فیلم‌ها 49 میلیارد تومان بوده است. این گزارش سهم بازیگران مطرح از گیشه را بررسی می‌کند که نشان می‌دهد کارنامه موفقی نداشته‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازیگران سینما
به طور کلی در اکران پاییز 97 اوضاع به کام نوید محمدزاده بوده است. پرویز پرستویی هم بعد از مدت ها فیلمی پرفروش در گیشه داشت. درباره فروش فیلم های این دو بازیگر و دیگر چهره های مطرح نوشته ایم:

رضا عطاران

پاییز امسال به کام آقای گیشه سینمای ایران نبود. فیلم «خانم یایا» در حالی روی پرده سینماها رفت که خیلی‌ها گمان می‌کردند کمدی است. فیلم اما جدی بوده و همین زمینه اعتراضی گسترده را فراهم کرد. نتیجه این‌که «خانم یایا» کمتر از سه میلیارد در پاییز فروخت و در رتبه هجدهم باکس آفیس تا این جای سال قرار گرفته است. عطاران فیلم کم‌فروش در این سال‌ها داشته ولی کمتر کسی گمان می‌کرد «خانم یایا» چنین گیشه ضعیفی تجربه کند. عبدالرضا کاهانی «خانم یایا» را در فضایی تخیلی ساخت که نه با فیلم‌های قبلی‌اش قرابت دارد و نه اجازه داده عطاران ذره‌ای از ملاحت خود را خرج کند! یک فرصت ویژه سوخت شد؛ همین.

فریبرز عرب نیا

«آخرین بار کی سحر را دیدی؟» را روی اکران داشت که با 160 میلیون فروش تبدیل به فیلم دوم پایین جدول شد. بازی فریبرز عرب نیا در این فیلم نشانی از عرب نیای دوران اوج را ندارد واکت وبیانش از کلیشه‌های همیشگی‌اش تبعیت می‌کند: سکون در چهره و سکوت بین دیالوگ‌ها.

نوید محمد زاده

عنوان پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم اکران پاییز می‌رسد به «مغزهای کوچک زنگ‌زده» هومن سیدی. این فیلم بیش از 12 میلیارد و 350 میلیون تومان فروش داشته و در تهران 780,488 برایش بلیت خریده‌اند. (آمار مخاطب برگرفته از سایت سی نت است). «مغزها ...» هم موردتوجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان. بازی نوید محمد زاده تحسین شد و خاص و عام از آن تعریف کردند.

پرویز پرستویی

بعد از سال‌ها در یک فیلم کمدی بازی کرد و البته برایش خوش‌یمن هم بود. درباره بازی پرویز پرستویی در فیلم «لس‌آنجلس تهران» نظرات متفاوت است. بااین‌حال فیلم بیش از هفت میلیارد تومان فروش داشت و رتبه دوم باکس آفیس فصل پاییز را به دست آورد. پرستویی گریم‌های مختلفی در این فیلم دارد و بی‌انصافی است اگر تلاشش را بر خلق موقعیت‌های متناسب باحال و هوای شخصیت‌ها و نیز فیلم نادیده بگیریم.

حمید فرخ نژاد

سال پیش جزو ستاره‌های پول‌ساز بود و ابتدای سال دو فیلم پرفروش «لاتاری» و «تگزاس» را روی پرده داشت. در نیمه دوم سال شرایط برای حمید فرخ نژاد متفاوت رقم خورد. این بازیگر که پرحاشیه ترین روزهای عمرش را در همین برهه زمانی پشت سر گذاشت دو فیلم «خانم یایا» و «میلیونر میامی» را بر اکران سینماها داشت. اولی کمتر از سه میلیارد تومان فروخته که دلیل اصلی آن فضای نامطلوبی است که کاهانی برای فیلم خلق کرده. «میلیونر میامی» نیز بعد از دو هفته 580 میلیون تومان فروش داشته که برای یک فیلم کمدی با حضور حمید فرخ نژاد رقم پایینی است. بازی او در هر دو فیلم جزو نقش‌های متوسط کارنامه‌اش دسته‌بندی می‌شود.

مهتاب کرامتی

در سال‌های اخیر ترجیح اش فیلم‌هایی بوده که روی کاغذ شانس فروش ندارند. در این میان شرایط «جاده قدیم» فرق می‌کند. این فیلم را منیژه حکمت بعد از سال‌ها دوری از سینما ساخته، بازیگران چهره در آن کم نیستند، سوژه‌اش داغ است و نقش مهتاب کرامتی هم مهم. نتیجه فیلم اما مطلوب نشد و مخاطب از آن استقبال نکرد. «جاده قدیم» 580 میلیون تومان فروش داشت که خب خیلی پایین است. کارگردان از توانایی کرامتی هم استفاده‌ای درست نکرده.

ساعد سهیلی

ابتدای سال فیلم «لاتاری» با بازی ساعد سهیلی اکران شد که جزو پرفروش‌های سال است و بار دیگر این بازیگر را رو آورد و نامش را سر زبان‌ها انداخت. سهم او از اکران پاییز فیلم «ماهورا» ساخته حمید زرگر نژاد است. سهیلی در این فیلم نقش امین یک جوان جنوبی را بازی می‌کند؛ با مو و ریش بلند. این شمایل از تیپ همیشگی ساعد سهیلی دور است و چه‌بسا همین ویژگی ترغیبش کرده نقش را بپذیرد. بازی‌اش درمجموع قابل‌قبول است اما هرگز به‌پای نقش‌هایش در «لاتاری»، «رخ دیوانه»، «چند مترمکعب عشق» و ... نمی‌رسد. سهیلی نتوانست به گیشه «ماهورا» کمکی بکند و این فیلم با 207 میلیون تومان فروش یکی از سه فیلم ته جدول اکران فصل پاییز لقب گرفت.

بابک حمیدیان

در فصل پاییز فیلم «سرو زیرآب» را روی اکران داشت و نقش اصلی آن را بازی می‌کرد. بابک حمیدیان این بار هم با همسرش مینا ساداتی همبازی است. فیلم «سرو زیرآب» فروش مطلوبی نداشته و از 28 آبان تا 28 آذر فقط 420 میلیون تومان فروخت.

لیلا حاتمی

دومین فیلم پیمان معادی 14 آذر اکران عمومی شد و توانست موردتوجه طیف زیادی از مخاطبان قرار گیرد. «بمب، یک عاشقانه» در فصل پاییز نزدیک یک میلیارد و 500 هزار تومان رسیده است. لیلا حاتمی بازیگر اصلی این فیلم است که بازی‌اش را می‌توان در تداوم کارنامه موفقش ارزیابی کرد.

حامد بهداد

فیلم کمال تبریزی از 21 آذر روی پرده رفت و فروش خوبی در همین فرصت کوتاه داشت. «مارموز» طی 9 روز اکران در پاییز نیم میلیاردی شد تا حامد بهداد بعد از مدت‌ها صاحب یک فیلم پرفروش شود. بهداد تلاش کرده شمایل یک شخصیت تندرو را باورپذیر بازی کند ولی نقدهایی جدی به بازی‌اش وارد است.

باران کوثری

باران کوثری فیلم‌های «عرق سرد» و «آستیگمات» را روی اکران داشت. داستان اولی درباره افروز اردستانی (باران کوثری) کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران است که با گلزنی افروز تیم ملی برای اولین بار به فینال بازی‌های آسیایی راه پیدا می‌کند و عازم مالزی می‌شود، در فرودگاه افروز متوجه می‌شود که ممنوع‌الخروج است. برخی این قصه را به ماجرای مجری معروف تلویزیون ربط دادند. این سوژه ملتهب اما چندان موردتوجه قرار نگرفت و فیلم با 2 میلیارد از اکران خداحافظی کرد. سحر دولت شاهی و امیر جدیدی برای این فیلم سیمرغ گرفته بودند. دیگر فیلم کوثری یعنی «آستیگمات» یک میلیارد و 300 میلیون برای یک فیلم تلخ اجتماعی رقم چندان بدی نیست.

هانیه توسلی

دو فیلم در پاییز با بازی هانیه توسلی روی پرده رفت: «گرگ بازی» و «کلمبوس». اولی موردتوجه نسبی منتقدان قرار گرفت، «گرگ بازی» است و درمجموع حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان فروش کرد که خب رقم بالایی نیست. «کلمبوس» هم در دو هفته حدود 600 میلیون تومان فروخت که برای یک اثر کمدی شکست به‌حساب می‌آید. بازی توسلی در اولی قابل دفاع است و در دومی نه!

محمدرضا شریفی‌نیا

سال‌ها است نام محمدرضا شریفی‌نیا به گیشه کمک نمی‌کند. قرار دادن نام او در این گزارش هم حکم یادآوری شکست دوباره فیلم‌های او دارد. «گام‌های شیدایی» یکی از آن‌ها است که فقط چهار میلیون تومان فروخته! حمید بهمنی «گام‌های شیدایی» را سال ۱۳۹۱ و با بودجه یک میلیارد تومانی ساخته. کیفیت پایین فیلم مورد اعتراض مسئولان وقت سازمان سینمایی هم قرار گرفت و از نمایش آن سر باز زدند. حالا هم که با چنین شرایطی به اکران رسید. شریفی‌نیا در «سوفی و دیوانه» هم نقشی فرعی داشت که فیلم 220 میلیون بیشتر فروش نداشت. امیر جعفری و به‌آفرید غفاریان بازیگران اصلی‌اش هستند.

*رقم‌های فروش فیلم‌ها که در این گزارش آمده مربوط به بازه اکران در فصل پاییز. طبعاً فروش فیلم‌هایی که اکران آن‌ها ادامه داشته بالاتر رفته است.