تبیان، دستیار زندگی
هیچ لزومی ندارد كه ما به خاطر سرپوش گذاشتن بر مشكلات و گمراه كردن مخاطب از دستاویزهای این چنینی استفاده كنیم و خود را در استفاده از هر كلمه‌ای در رسانه‌ی ملی، آزاد و رها احساس كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

*ضرورت توجه به زبان معیار در برنامه‌های كودك سیما*

تصویری از کودک و سیما

رودابه حمزه‌ای:

امروز پل بین گوینده و مخاطب در رسانه‌ی ملی رو به ویرانی است

« استفاده از كلمات سبك و بی‌معنی، خیانت به زبان فارسی و زبان مادری بچه‌هاست و ترویج آن توسط تلویزیون هیچ توجیهی ندارد.»

رودابه حمزه‌ای ـ نویسنده و شاعر كودكان و نوجوانان ـ با بیان این مطلب گفت: تلویزیون، زمانی كه حقایق را در میان بگذارد، در واقع صمیمیت را ایجاد كرده است. پس در این صورت لزومی نخواهد داشت كه با توجیه ایجاد صمیمیت، ملغمه كاری كند.

این نویسنده تاكید كرد: هیچ لزومی ندارد كه ما به خاطر سرپوش گذاشتن بر مشكلات و گمراه كردن مخاطب از دستاویزهای این چنینی استفاده كنیم و خود را در استفاده از هر كلمه‌ای در رسانه‌ی ملی، آزاد و رها احساس كنیم.

وی تصریح كرد: ایجاد صمیمیت با مخاطب با به كارگیری كلمات غیراصیل ارتباطی نداشته و ندارد. ما حتی در برنامه‌های جدی تلویزیون مثل شبكه‌ی خبر هم می‌توانیم با انتقال صادقانه اخبار، نوعی صمیمیت را ایجاد كنیم.  پس ابتدا باید تكلیفمان را با خودمان روشن كنیم.

رودابه حمزه‌ای گفت: صمیمیت در تلویزیون، دستاویزی است تا حقایق به گوش مردم نرسد؛ صمیمیت كاذب، صمیمیت نیست.

این نویسنده تاكید كرد: زمانی كه تخصص كافی برای ارایه برنامه‌های مفید وجود نداشته باشد و زمانی كه صدا و سیما تلاش می‌كند از افرادی با تخصص كمتر و درآمد خیلی خیلی كمتر برای برنامه‌هایش استفاده كند، رخ دادن اتفاقات این چنینی حتمی است.

وی تصریح كرد: در جایی كه هنر جای خود را به بی هنری می‌دهد، این اتفاقات رخ می‌دهد.

ما باید با كلمات زیبا و با بهترین شیوه بیان منظور را به بچه‌ها منتقل كنیم؛ چه استفاده از كلمات سبك فقط به بد آموزی بچه‌ها دامن می‌زند.

وی گفت: ایجاد صمیمیت با به كار گیری هر واژه‌ای ممكن نیست، ما دردایره‌ی واژگان فارسی، كلمات صمیمانه فوق‌العاده زیادی داریم كه می‌توانیم از آن‌ها استفاده كنیم، اما آن چه امروز در تلویزیون اتفاق افتاده است ، موید طی مسیر دیگری است.

حمزه‌ای گفت: امروز پل بین گوینده و مخاطب دررسانه‌ی ملی رو به ویرانی است. پس شاهدیم كه فضای سبك و بی محتوایی بین این دو سر این وسیله‌ی انتقال پیام شكل گرفته است. در حالی كه این جریان در نهایت به ضرر ما و فرهنگ اصیل اجرایی است.

منبع : ایسنا