تبیان، دستیار زندگی

رفع انجماد غذاها به شیوه‌های صحیح

3 روش یخ‌زدایی مواد غذایی و نکته‌های آن

چند روش محبوب برای یخ‌زدایی مواد غذایی پیش از پخت و مصرف وجود دارند که البته برخی از آن‌ها بی‌خطر هستند. قرار دادن ماده غذایی روی پیشخوان آشپزخانه برای چند ساعت یکی از روش‌های محبوب یخ‌زدایی است، اما گزینه‌ای ایمن نیست و نسبت به خطرات این کار هشدار داده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یخ زدایی مواد غذایی در یخچال
قرار دادن ماده غذایی منجمد در دمای اتاق برای چند ساعت به منظور یخ‌زدایی می‌تواند خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش دهد زیرا احتمال رشد باکتری‌های غذایی در دمای اتاق بیشتر است. از این رو، هر ماده غذایی که بیش از دو ساعت روی پیشخوان آشپزخانه رها شده باشد، در معرض خطر قرار دارد.
خوشبختانه روش‌های درست یخ‌زدایی مواد غذایی بسیار آسان هستند. در ادامه با سه روش پایه و کارآمد در این زمینه بیشتر آشنا می‌شویم.

یخ‌زدایی در یخچال: آیا بی‌خطر است؟

در شرایطی که رها کردن ماده غذایی منجمد روی پیشخوان آشپزخانه برای یخ‌زدایی شاید روشی سریع‌تر محسوب شود، اما یخ‌زدایی ماده غذایی در یخچال گزینه بهتر و ایمن‌تری است. غذایی که در یخچال یخ‌زدایی می‌شود برای مصرف بسیار ایمن‌تر است زیرا احتمال رشد باکتری‌ها در دماهای سردتر کمتر است.

یخ‌زدایی در یخچال: چگونه انجام دهیم؟
این روندی بسیار ساده است. تنها ماده غذایی را در یخچال قرار داده و منتظر می‌مانید. مقادیر مختلف از ماده غذایی به مدت زمان متفاوت برای یخ‌زدایی نیاز دارد. به عنوان مثال، هر پنج پوند (2.2 کیلوگرم) گوشت بوقلمون منجمد به 24 ساعت زمان برای یخ‌زدایی نیاز دارد. مقادیر کمتر گوشت حداقل به یک روز زمان برای یخ‌زدایی کامل نیاز دارد. پس از یخ‌زدایی، پخت و مصرف گوشت طی یک یا دو روز بی‌خطر است.

یخ‌زدایی در یخچال: نکته‌ها
اگر ماده غذایی پیش از مصرف به پخت نیاز دارد، مانند گوشت خام، اطمینان حاصل کنید که به خوبی پوشش داده شده تا در یخچال با مواد غذایی دیگر تماس نداشته باشد. همچنین، بهتر است ماده غذایی منجمد در طبقات پایینی یخچال قرار بگیرد تا در صورت هرگونه چکه و نشت، مواد دیگر در یخچال تحت تأثیر قرار نگیرند.

یخ‌زدایی در یخچال: آیا می‌توان ماده غذایی را دوباره منجمد کرد؟

پاسخ مثبت است. زمانی که ماده غذایی در یخچال یخ‌زدایی شود، منجمد کردن و یخ‌زدایی دوباره آن بی‌خطر است. اما در نظر داشته باشید که کیفیت برخی مواد غذایی، مانند گوشت، می‌تواند تحت تأثیر قرار گرفته و دیگر عطر و طعم خوب گذشته را نداشته باشند.

یخ زدایی در آب سرد

یخ‌زدایی در آب سرد: آیا بی‌خطر است؟

آب گرم یا در دمای اتاق ممکن است ایمنی ماده غذایی شما را در معرض خطر قرار دهد. اما استفاده از آب سرد، غوطه‌ور کردن ماده غذایی در آب تا زمانی که یخ‌زدایی شود، روشی بی‌خطر برای آماده کردن مواد غذایی منجمد است.

پس از یخ‌زدایی ماده غذایی در آب سرد، باید بلافاصله آن را بپزید. در غیر این صورت، گوشت یا ماده غذایی دیگر که در دمای اتاق باقی مانده است در معرض خطر رشد باکتری‌های غذایی قرار می‌گیرد


یخ‌زدایی در آب سرد: چگونه انجام دهیم؟

این روش به مقداری تلاش بیشتر نسبت به روش‌های دیگر نیاز دارد، اما گزینه‌ای سریع‌تر نیز محسوب می‌شود. ابتدا، ماده غذایی را در یک کیسه پلاستیکی غیر قابل نفوذ، مانند زیپ کیپ، قرار دهید. از سوراخ نبودن کیسه اطمینان حاصل کنید. در صورت نشت، باکتری‌های آب می‌توانند غذای شما را آلوده کنند و یا اگر به عنوان مثال در حال یخ‌زدایی گوشت باشید، این ماده غذایی پیش از پخت حسابی آبکی می‌شود. کیسه را در ظرف آب سرد قرار دهید تا زمانی که گوشت یا ماده غذایی دیگر به خوبی یخ‌زدایی شود. آب را هر 30 دقیقه یک بار تعویض کنید تا دمای آن حفظ شود. این روش برای مواد غذایی بزرگ مانند بوقلمون هوشمندانه نیست زیرا به یک وان آب نیاز خواهید داشت!

یخ‌زدایی در آب سرد: نکته‌ها
پس از یخ‌زدایی ماده غذایی در آب سرد، باید بلافاصله آن را بپزید. در غیر این صورت، گوشت یا ماده غذایی دیگر که در دمای اتاق باقی مانده است در معرض خطر رشد باکتری‌های غذایی قرار می‌گیرد. همچنین، ماده غذایی را در سینک آشپزخانه یخ‌زدایی نکنید، به ویژه اگر به خوبی بسته بندی نشده است. باکتری‌های غذایی، مانند سالمونلا از مرغ خام، می‌توانند سینک را آلوده کنند. شما ظروف خود را در سینک شستشو می‌دهید تا تمیز شوند نه این که به باکتری‌هایی خطرناک آلوده شوند.

یخ‌زدایی در آب سرد: آیا می‌توان ماده غذایی را دوباره منجمد کرد؟
پاسخ منفی است. زمانی که ماده غذایی را با استفاده از این روش یخ‌زدایی می‌کنید، باید آن را پیش از بازگرداندن دوباره به فریزر بپزید.

یخ زدایی در ماکروویو

یخ‌زدایی در ماکروویو: آیا بی‌خطر است؟

شما با استفاده از مایکروویو می‌توانید مواد غذایی منجمد را به خوبی یخ‌زدایی کنید، اما باید مراقب باشید. هر دستگاه ماکروویو با دیگری متفاوت است، اما تلاش برای تسریع روند یخ‌زدایی با استفاده از دمای بالاتر می‌تواند غذایی که یکدست نپخته است را در اختیار شما بگذارد. به عنوان مثال، قسمت بیرونی گوشت ممکن است پخته باشد، در شرایطی که قسمت داخلی همچنان منجمد باقی مانده است. دستگاه‌های مایکروویو به طور معمول دارای گزینه‌ای برای یخ‌زدایی غذا هستند.

یخ‌زدایی در ماکروویو: چگونه انجام دهیم؟
این کار بسیار ساده است. اطمینان حاصل کنید که غذا در ظرفی قرار دارد که اجازه نمی‌دهد نشتی به قسمت داخلی مایکروویو صورت بگیرد و دکمه یخ‌زدایی را فشار دهید.

یخ‌زدایی در مایکروویو: نکته‌ها
پس از یخ‌زدایی غذا، به عنوان مثال اگر گوشت خام بوده است، آن را با دست لمس نکنید و اگر مجبور به این کار هستید به خوبی دست‌های خود را بشویید. این کار برای محافظت در برابر مسمومیت غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. غذای نیم‌پز یا به تازگی یخ‌زدایی شده می‌تواند حاوی باکتری‌های غذایی باشد که باید از عدم سرایت آن‌ها به بخش‌های دیگر آشپزخانه اطمینان حاصل کنید. همچنین، پس از یخ‌زدایی در مایکروویو ماده غذایی را بلافاصله بپزید تا از رشد باکتری‌ها در دمای اتاق پیشگیری شود.

یخ‌زدایی در مایکروویو: آیا می‌توان ماده غذایی را دوباره منجمد کرد؟

پاسخ منفی است. شما باید ماده غذایی را پس از یخ‌زدایی در مایکروویو بلافاصله بپزید.

آیا می‌توان بدون یخ‌زدایی غذا را پخت؟

پاسخ مثبت است. به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، پختن غذای منجمد بی‌خطر است. اما باید توجه داشته باشید که مدت زمان پخت می‌تواند افزایش یابد. همچنین، ممکن است با یک وعده غذایی نیم پز مواجه شوید. با این وجود، یک استثنای مهم وجود دارد. گوشت را پیش از یخ‌زدایی در آرام‌پز نپزید. به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، پخت گوشت منجمد در آرام پز می‌تواند خطرناک باشد.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.