تبیان، دستیار زندگی

افزایش برکت و روزی با ازدواج

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه اگر واقعیت‌های ازدواج ترسیم بشود و جوانان با عقلانیت تصمیم و با عشق همدیگر را بپذیرند می‌توانند زندگی خوبی را داشته باشند، اظهار کرد: آغاز زندگی شروع برکت خداوند برای زوجین است، اما متاسفانه ما مفهوم برکت را فراموش کرده‌ایم درصورتی که اگر فرد، اطمینان داشت که خداوند پس از ازدواج کمکش می‌کند و تمام سعیش را هم به کار گرفت، دیگر نباید مضطرب باشد و با این توکل زندگی‌اش را به پیش خواهد برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج

اسماعیل محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و شاگرد پیتر دراکر، بنیانگذار مدیریت مدرن، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر جایگاه مهریه در پایداری و زندگی موفق گفت: ازدواج بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاق زندگی هر انسانی می‌تواند باشد که موفقیت یا شکست در آن، برای هر یک از زوجین سرنوشت‌ساز است؛ لذا قبل از مسئله مهریه هر دختر و پسری باید در مورد انتخاب همسرش اطلاعات کافی را کسب کنند و بعد از آن اقدام کنند.

وی افزود: متأسفانه امروز اکثر پسران و دختران، بدون تجربه و کسب اطلاعات لازم و تنها با احساس عشق، به چنین امر بسیار مهم و سرنوشت‌سازی اقدام می‌کنند، در حالی که نه از نقاط ضعف و صفات فرد مقابلشان خبر دارند و نه راه کشف و اجتناب از آن‌ها را می‌دانند. چه‌بسا موارد بسیار مهمی هست که باید فرد آن‌ها را بداند و سپس به ازدواج اقدام کند، اما بر اثر غفلت، آن موارد مهم را از شرایط ازدواج محسوب نمی‌کند و هنگامی از اهمیت آن باخبر می‌شوند که کار از کار گذشته است.

شاگرد پیتر دراکر، بنیانگذار مدیریت مدرن، در ادامه اظهار کرد: امروز مهریه بجای اینکه علامت خوشبختی باشد، بیشتر نشانه شومی به خود گرفته است و بعضی خانواده‌ها آنقدر با مثال‌های عجیب و غریب آن را از اصلش دور کرده‌اند که بجای اینکه منجر به پایداری زندگی شود در جهت منفی آن حرکت کرده است. کسی را سراغ دارم که در یکی از مناطق تهران ۳۸ بار مهریه گرفته است. این افراد زمانی متخصص گرفتن مهریه بودند و خوشبختانه قانون، مقابل این حرکت‌ها را گرفت و لذا مقداری از مشکلات ما در این زمینه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست است.

کمتر از توانتان قول بدهید و بیشتر از قولتان عمل کند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: مهریه موضوع بسیار مهمی در ازدواج است، اما زمانی که نامحدود بودنش از هر طرف از حریم بگذرد، معلوم می‌شود که اثر خوبی نخواهد داشت. مهریه طبق قانوان و شرع حق زن است و مردم موظف به پرداختن آن است و منطق علم و عقل می‌گوید که در این زمینه کمتر از توانتان قول بدهید و بیشتر از قولتان عمل کند. بر همین اساس مهریه متاسفانه امروز یکی از عوامل فرار جوانان از ازدواج و عدم آن شده است.

محمدی با بیان اینکه جوان امروز به اصطلاح معروف، معتقد بر این است که چه کسی مهریه را داده و چه کسی آن را گرفته؛ به ایکنا گفت:اما باید بدانید زمانی که زن اراده کند و بخواهد، می‌تواند آن را بگیرد و هیچکس هم نمی‌تواند مانع آن شود. این عینت و واقعیت شرع و عقل است که می‌گوید مهریه را باید بتوانید بدهید و اگر نمی‌توانید پرداخت کنید دادگاه وارد می‌شود و آن را به روش و طریق مختلف از مردم می‌گیرد.
 

واقعیت‌های ازدواج ترسیم بشود

وی با تاکید بر اینکه اگر واقعیت‌های ازدواج ترسیم بشود و دختر و پسر با عقلانیت تصمیم به زندگی بگیرند و با عشق همدیگر را بپذیرند می‌توانند زندگی خوبی را داشته باشند، ادامه داد: متاسفانه در این زمینه اطلاع‌رسانی‌ها از همه رسانه‌ها ازجمله جمعی و فضای مجازی کم بوده و باعث این اتفاقات شده است؛ لذا اطلاع‌رسانی‌ها باید بر مبنای واقعیت زندگی باشد نه تبلیغاتی که جوان را بدون تعقل در مسیر نادرست قرار دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جوانان مجرد باید ازدواج را در اولویت زندگی خودشان قرار دهند، اظهار کرد: مطمئنا خداوند متعال این شرایط را از فضل خودش فراهم می‌کند؛ همان طور که در سوره طلاق می‌فرماید: «وَیَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ ...» یعنی: «و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى‏‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را مى‏‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام مى‌‏رساند؛ و خدا براى هر چیزى اندازه‌‏اى قرار داده است»؛ ضمن اینکه بسیاری از مصداق‌ها از واقعیت‌های زندگی در قرآن وجود دارد که اگر ازدواج کنید و ببینید که به همراه آن چه اتفاقات خوبی وارد زندگی شما می‌شود.
 

حضور زن در زندگی مرد برکت می‌آورد

محمدی با بیان اینکه حضور زن در زندگی مرد برکت می‌آورد و شروع زندگی شروع برکت خداوند برای زوجین است، ادامه داد: متاسفانه ما مفهوم برکت را در زمینه ازدواج فراموش کرده‌ایم و معنای واقعی آن را نمی‌دانیم. هرچه که می‌بینیم بدون تفکر می‌گوییم که خدا برکت بدهد، در حالی که تعریف واقعی و اقتصادی از آن نشده است. با توجه به دسته‌ای از آیات قرآن کریم و روایات متعدد در مورد توانمندی اقتصادی در امر ازدواج؛ آن را مایه برکت و توسعه در رزق دانسته و ترک ازدواج را به خاطر فقر مالی نکوهش کرده‌اند.
 

توسعه روزی از طریق ازدواج به حالات روحی فرد بستگی دارد

وی اضافه کرد: باید توجه کرد توسعه روزی از طریق ازدواج به حالات روحی فرد بستگی دارد؛ یعنی اگر فرد، اطمینان داشت که خداوند پس از ازدواج کمکش می‌کند و بر او توکل کرد و تمام سعی‌اش را هم به کار گرفت، دیگر نباید مضطرب باشد و با این توکل زندگی‌اش را به پیش خواهد برد و قطعا خداوند متعال هم در زندگی‌اش برکت را قرار می‌دهد؛ لذا باید جوانان با تقویت روحیه توکل برخدا و تلاش در حد توان خود، به امر ازدواج اقدام کنند و در این راه به دنبال همسری باشند که موقعیت اقتصادی فرد مقابلش را درک کند و از نظر طبقه اجتماعی و اقتصادی، هم‌شأن و هم‌کفو او باشد.

منبع: خبرگزاری قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.