تبیان، دستیار زندگی

همایش «زندگی به سبک رضوی» با حضور زوج‌های جوان تهرانی برگزار شد

همایش تخصصی «زندگی به سبک رضوی» با حضور زوج‌های جوان تهرانی به همت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان تهران برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همایش زندگی به سبک رضوی
همایش تخصصی «زندگی به سبک رضوی» با حضور زوج‌های جوان تهرانی به همت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان تهران برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام محمد‌علی جمشیدی در این مراسم که در سالن همایش بیمارستان امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، درخصوص راهکارهای افزایش صمیمیت، فنون و تکنیک‌های همدلی، فنون رابطه و راه‌های کسب آرامش به ایراد سخن پرداخت.

جمشیدی به توضیحاتی برای بهبود کیفیت زندگی زوج‌های جوان پرداخت و گفت: قرآن می‌خواهد کنار هم باشیم تا به آرامش برسیم. از علامه طباطبایی پرسیدند چرا برخی‌ها در خانه آرامش را تجربه نمی‌کنند، علامه پاسخ داد که باید پاسخ آن را در نحوه زندگی آن‌ها جست‌وجو کنید.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که زن و شوهر همدیگر را بخشی از وجودشان ندانند، به آرامش نمی‌رسند، تصریح کرد: ۳۸ درصد آمریکایی‌ها و ۲۹ درصد اروپایی‌ها و درصد بسیار زیادی از هموطنانمان بدون قرص‌های آرامش بخش نمی‌توانند بخوابند. این در حالی است که قرآن می‌فرماید ازدواج کنید تا به آرامش برسید.

جمشیدی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ادامه داد: ایشان فرموده‌اند که پنج خصلت است که بدون آن انسان آرامش ندارد. اول سلامت دوم امنیت، سوم اینکه هر کس در حد خودش دستش به دهانش برسد، چهارم همسر و فرزند صالح و دوست خوب است و پنجمین مورد ظرفیت داشتن است.

وی با تأکید بر اینکه برخی‌ها ظرفیت زیبایی، پول و محبوبیت را ندارند ابراز کرد: این افراد به سادگی خودشان را گم می‌کنند. زن‌هایی را داریم که از روز اول ازدواج حق طلاق را برای خودشان گرفته‌اند و دائم شوهرشان را تهدید به طلاق می‌کنند، در حالی که خداوند از همه چیز خبر داشته که حق طلاق را به مرد داده است.

این کارشناس دیدنی با تأکید بر اینکه بسیاری از افراد خودشیفته و از خود راضی هستند، ابراز کرد: شخصیت این افراد در طول روز بارها تغییر می‌کند و تنوع شخصیتی پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهید زندگی سالم و آرامی داشته باشید به دنبال یک همراه مناسب باشید، اظهار کرد: برای داشتن آرامش تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده اهمیت دارد. اول خانواده است که اکنون آن را تشکیل داده‌اید اما باید در ادامه به دنبال تحکیم آن باشید. امروزه بیشتر طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی اتفاق می‌افتد بنابراین باید مراقب سال‌های اول زندگی مشترک بود.

این استاد روانشناسی با اشاره بر اینکه زن مسلمان باید اجازه دهد شوهرش چهار زن را در نزدیکی خود داشته باشد، گفت: مادر و خواهر و دختر و همسر این ۴ زن هستند. متأسفانه بعد از ازدواج بسیاری از خانم‌ها به دنبال قطع رابطه خانواده شوهرشان هستند و همین به زندگی مشترک آنها آسیب می‌زند.
وی خطاب به جوانان گفت: هرگز به فکر تشکیل خانواده دیگری نباشید و سعی کنید کانون فعلی خانواده خود را حفظ کنید. متأسفانه امروز بسیاری از افراد دائم در پی خوشبختی می‌گردند اما وقتی به آن دست پیدا نمی‌کنند سعی می‌کنند افرادی را مقصر این شکست معرفی کنند.

جمشیدی با تأکید بر اهمیت خودشناسی گفت: باید قبل از همسر‌شناسی به فکر خود‌شناسی باشیم. بارها شاهد بوده‌ایم که افراد خودشان مشکل دارند اما گناهان را بر دوش همسرشان می‌گذارند و آنان را مقصر جلوه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ۷۸ درصد طلاق‌ها به خاطر این است که افراد با زندگی خود و همسرشان به اندازه کافی آشنا نشده‌اند گفت: خیلی‌ها دنبال همسر مناسب می‌گردند در حالی که باید به دنبال همسر متناسب باشند. باید ببینیم چه فردی با ما تناسب دارد شاید افرادی مناسب ما باشند اما متناسب ما و خانواده مان نباشد.

این کارشناس روانشاسی با اشاره به روایت دیگری از امام صادق(ع) گفت: ایشان فرموده‌اند هر فرد در خانه به سه خصلت نیاز دارد اگر چه در طبیعت او نباشد. خوش رفتاری، گشاده دستی سنجیده و غیرت، سه خصلتی است که زوج‌ها باید در خانه داشته باشند.

وی با اشاره به یک تحقیق بین المللی که بر روی چهار هزار زوج در ده سال اول زندگی شان تهیه شده است، گفت: سؤال این تحقیق این است که چرا این زوج‌ها از زندگی مشترک خود ناراضی هستند، نتیجه این بود که این زوج‌ها مهارت‌های زندگی را نمی‌دانند و با ابتدایی‌ترین مهارت‌ها آشنایی ندارند.

وی در توضیح این مهارت ها گفت: گفت و گو، هماهنگی شخصیتی، انعطاف پذیری همسران، حل تعارض و اختلاف، فرزند پروری، خانواده و دوستان، رابطه خاص، اوقات فراغت و تفریح، مدیریت مالی و اعتقادات مذهبی از جمله این مهارت‌هاست که زوج ها باید داشته باشند.

جمشیدی از تمامی زوج‌ها خواست تا دنبال تست‌های شخصیت شناسی و خودآگاهی بروند و خاطرنشان کرد: اگر در جریان روابط خانوادگی خود صحبت‌های تان به مشاجره کشیده می‌شود، باید بدانید که یک جای زندگیتان اشکال دارد. بنابراین از طریق تست‌های شخصیت و خودآگاهی به بررسی آن‌ها بپردازید.

در ادامه این مراسم فاطمه سلیمانی مقدم مسئول آموزش و پرورش دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان تهران در خصوص اهمیت زندگی به سبک رضوی گفت: آموزش، رشد، آرامش، اینکه چه کار کنیم غم نداشته باشیم، چه کنیم موفقیت را تجربه کنیم و زندگی موفق و سعادتمند داشته باشیم، از جمله نکات بسیار مهمی است که در بحث مشاوره و آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج و آموزش‌های فرزند پروری به آنها می‌پردازیم.

وی گفت: آموزش‌هایی که آستان قدس برای زوج‌ها در نظر گرفته است بر مبنای اصول اعتقادی برگرفته از قرآن، عرف و آداب و رسوم به روز شده است.
سلیمانی گفت: جلسات آموزشی و پرورشی برای زوج‌های جوان ادامه دارد. سرفصل‌هایی که در این آموزش‌ها مطرح می‌کنیم از طرف سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در مشهد به دفتر نمایندگی این آستان در تهران ابلاغ می‎شود.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.