تبیان، دستیار زندگی
نقطه‌ی عطف شعر حافظ تلفیق صورت و معناست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقطه‌ی عطف شعر حافظ تلفیق صورت و معناست

نقطه‌ی عطف شعر حافظ تلفیق صورت و معناست

منصور پایمرد:

نقطه‌ی عطف شعر حافظ تلفیق صورت و معناست

منصور پایمرد معتقد است: نقطه‌ی عطف ماندگاری شعر حافظ ، تلفیق صورت و معنا در شعرهای اوست.

این حافظ پروژه و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز و مركز حافظ ‌شناسی در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ی مرکزی، افزود: این بیان سخت است که بگوییم در شعر حافظ چه ویژگی بارزی وجود دارد؛ چرا که پاسخی قطعی برای آن وجود ندارد و در سال‌های اخیر بسیاری از محققان و استادان به دنبال جواب این سؤال هستند که چه اعجاز و سحری در شعرهای حافظ وجود دارد که در قلب مردم رخنه کرده و هر کس بر اساس درک خود با آن به نحو مطلوبی ارتباط برقرار می‌کند. ولی می‌توان این برداشت را کرد که تلفیق صورت و معنا در شعر حافظ نقطه‌ی عطفی است که دلیلی بر تعادل و ماندگاری شعر اوست.

او شعر حافظ را كه عامل ماندگاری و شهرت جهانی در همه‌ی فرهنگ‌ها و ادبیات‌ها شده است، جواب‌گویی به نیاز خواننده دانست كه باعث احساس هم‌دلی با این شاعر در همه‌ی عصرهاست.

این پژوهشگر ادبی همچنین گفت: حافظ تنها شاعری است كه فقط در زمان خود شعر نمی‌گفته و همه‌ی جوانب را در نظر داشته، و در ادبیات جهان هیچ شاعری همچون حافظ به این امر نپرداخته است.

پایمرد در ادامه افزود: این موضوع اصلی‌ترین و جزو مهم‌ترین مسائل شعرهای حافظ است، كه به دل و جان او رخنه کرده، تا توانسته با ادبیات امروز جهان سازگاری داشته باشد.

این مدرس ادبیات شعر گفتن حافظ را به غزل، به ‌دلیل رندی او و از تخصص‌های فن بیانش دانست.

وی مهم‌ترین رسالت شعر حافظ را گفتن غزل در عرصه‌های فلسفه، اخلاق، عشق، حکمت، آموزش و علوم مختلف دانست که توانسته تمامی رنج‌ها و دردهای انسان را بازگو کند و این از اوج شکوفایی شعر حافظ است که به شعر ناب و آینه‌گون روی آورده است.

منصور پایمرد در ادامه از ویژگی‌های شعر حافظ را گفتن شعر ناب توسط این شاعر نام‌دار ایرانی عنوان کرد و اظهار داشت: حافظ عرفان و عشق را که از درون‌مایه‌های قرآن هستند، می‌گیرد و با حکمت، فلسفه و دانش زمان خودش به صورتی خاص تلفیق می‌کند.

او همچنین احساس آزادی توصیف‌ناپذیری را كه با خواندن شعرهای حافظ به هر خواننده‌ای دست می‌دهد و انسان همیشه در جست‌وجوی آن بوده است، از دیگر ویژگی‌های شعر این شاعر برشمرد و گفت: ایجاد تضاد و منطق بین كلمات از مهم‌ترین ویژگی‌های ماندگاری شعر حافظ است.

این مدرس ادبیات وجود مضامین قرآنی و اجتماعی و بیان بیت‌های بلند در شعر حافظ را از نقاط قوت و عطف این شاعر شیرازی ذکر کرد و گفت: حافظ به دلیل این‌که حافظ کل قرآن است، خیلی خوب توانسته به عمق کلام‌الله برسد و همچنین از تمام اندوخته‌های علم خود و تمامی شاعران دیگر و همچنین آیات قرآنی و احادیث و روایات و شعر عرب مضامینی را عرضه می‌کند، که این از دسترسی حافظ به شعر ناب حكایت دارد.

منبع : ایسنا