تبیان، دستیار زندگی

«نیس‌تان باس‌تان» اهمیت تاریخ را یادآوری می‌کند

به گفته محمود محکمی، «نیس تان باس تان» نمایشگاهی برای یادآوری اهمیت تاریخ در زندگی و ناپایداری قدرت و سلطنت در هر دوره است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه «نیس تان باس تان»


محمود محکمی که نقاشی‌هایش از امروز جمعه ۷ دی ماه در گالری سرزمین هنر افتتاح می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: در نمایشگاه «نیس تان باس تان» که در گالری سرزمین هنر برگزار خواهد شد ۱۷ تابلوی نقاشی با ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ و ۱۰۰ در ۱۰۰ به نمایش در می‌آید.  

وی اظهار کرد: در خلق آثار این نمایشگاه از نزدیکی سبک زندگی و چیدمان محل زندگی‌ام که به واسطه علاقه پدرم به نگهداری هنر و فرهنگ سنتی شکل گرفته است، تاثیر گرفته‌ام.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه انسان ها درطول دوران زندگی همیشه بازتاب زندگی گذشتگان و تجربه آنها را بر دوش می‌کشند، تاکید کرد: در حقیقت در نمایشگاه «نیس تان باس تان» تلاش کردم تا تاثیراتی را که از پیرامونم و از ادوار مختلف تاریخی دریافت کردم در قالب تصویر به نمایش بگذارم و از این طریق حس درونی خود را از ارتباطی که با اشیا و فرهنگ سنتی برقرار کردم، نمایش دهم.

وی افزود: در آثارم از پنجره‌های زندیه و قاجار استفاده کرده‌ام و مشخصه‌هایی را که هر سلسله دارند به تصویر کشیده‌ام. از دوره قاجار سینما و عکاسی و از دوره هخامنشی عدالت و حقوق انسانی یا اولین لوله‌کشی فاضلاب را نشان می‌دهم چرا که معتقدم هر یک از این رویدادها در زندگی امروز ما تاثیرات زیادی داشته‌اند.

این هنرمند درباره نقاشی اشیایی مثل پنجره در تابلوهایش بیان کرد: استفاده از پنجره می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد اما من در این نمایشگاه از آن برای نشان دادن ناپایداری و موقت بودن جاه، مقام و ثروت استفاده کرده‌ام که امیدوار هستم بتواند توجه مخاطبان را جلب کند.

وی در پایان درباره هدفش از خلق این آثار تاکید کرد: در این نمایشگاه می‌خواستم زندگی با تاریخ و اهمیت تاریخ در زندگی، ناپایداری قدرت و سلطنت در هر دوره و برخی از اتفاقات خوب و بد گذشته را یادآوری کنم.

نمایشگاه «نیس تان باس تان» تا ۲۰ دی ماه ١٣٩٧ هر روز (غیر از روزهای دوشنبه) از ساعت ١١ تا ٢١ در گالری سرزمین هنر به نشانی اوین، ابتدای سربالایی خیابان کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ پذیرای هنرمندان و دوستداران هنر است.

منبع:مهر