تبیان، دستیار زندگی

باورهای مسیحیت و اسلام در «لبخند مسیح»

«لبخند مسیح» عنوان رمانی است به قلم «سارا عرفانی» که در آن به ارتباط مجازی دو دانشجوی مسیحی و مسلمان می پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لبخند مسیح
به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، «لبخند مسیح» درباره دختری به نام  نگار» است که در جامعه امروزی ایران زندگی می کند . او به کمک اینترنت و  ایمیل به مرزهای ناآشنای جغرافیایی قدم می گذارد که در این سیر و سلوک که بیشتر جنبه های عرفانی و معنوی دارد، نگار با شخصیتی به نام  نیکلاس آشنا می شود. آنها بدون اینکه به طور مستقیم یکدیگر راببینند، ازطریق ایمیل با هم ارتباط پیدا می کنند.

نگار که تا کنون دین را در زندگی بی اهمیت می‌‌پنداشته و درگیر زندگی به ظاهر شلوغ و به واقع ساده خود بوده است، بی آنکه بخواهد، دست کمک و یاری می‌شود برای پاسخ دادن به سوال های ذهنی یک دانشجوی جوان مسیحی.

نیکلاس پیرو دین مسیحیت و نگار مسلمان است. در ارتباطات نوشتاری بین آن دو جاذبه‌های دین اسلام از طریق افکار و عقاید نگار به ذهن جستجوگر و حقیقت یاب نیکلاس سرایت می‌کند.

روز به روز بر شیفتگی نیکلاس برای آشنایی بیشتر با دستورات و ویژگی‌های دین اسلام افزوده می‌شود. سرانجام نیکلاس با استقبال از یک پیشنهاد کاری به ایران سفر می‌کند و...

سارا عرفانی در این رمان به نوشتن از باورهای دینی این سرزمین پرداخته و از موضوع داستان نیز به راحتی متوجه می شویم نویسنده دغدغه  نسلی را دارد که همیشه و همواره در پی حقیقت و جستجوی راستی هستند.

گرچه پرداختن به داستان‌های اندیشه محور، بسیار سخت است. اما سارا عرفانی در این کتاب توانسته با استفاده از شگردها و زبان ساده داستانی، مخاطب را با خود همراه کند.

در بخشی از کتاب لبخند مسیح می‌خوانید:
گفتم: «ببخشید استاد، اگه یکی بخواد مسلمون بشه، چطوری می‌تونیم کمکش کنیم؟»، عینکش را از چشم برداشت و گذاشت روی میز. گفت: «بیشتر توضیح بدید!» لیلا گفت: «ببینید استاد. تقریبا دو سال پیش، نگار تو یه مجله خارجی، یه مقاله تخصصی می‌خونه و برای نویسنده مقاله ایمیل می‌زنه. خلاصه اونا تا الان با هم ارتباط دارن. حالا اون به دلایلی می‌خواد مسلمون بشه و از نگار خواسته که بهش اطلاعات بده.» به لیلا نگاه کردم و اخم کردم. استاد منتظر ماند تا من چیزی بگویم. آرام گفتم: «اون فکر می‌کنه چون من تو این کشور زندگی می‌کنم می‌تونم بهش کمک کنم.» استاد پرسید: «نمی‌تونید؟»

از نکات برجسته‌ی کتاب می‌توان به روانی و سادگی زبان نویسنده و توصیف مناسب موقعیت‌ها اشاره کرد که تصور آنها را برای خواننده آسان می‌کند و در نهایت احساس یگانگی خواننده با داستان را موجب می‌شود.

رمان «لبخند مسیح» که در حوزه رمان دینی تقسیم‌ بندی می‌شود، فتح‌بابی است در عرصه‌های عقیدتی که خواننده را کمی به فکر فرو ببرد تا باورها و عقاید خود را بازبینی و در ارتباط با آنها اندیشه کند. این کتاب در بستر داستان‌های فرعی و عامه پسند علاوه بر اینکه پیام خود را به مخاطب می‌رساند توانسته با زبانی ساده یک مفهوم دینی را خواندنی و جذاب روایت کند.

لازم به ذکر است رمان «لبخند مسیح» برای اولین بار در سال 85 با تیراژ 2500 نسخه در 117 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شد.

منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.