تبیان، دستیار زندگی

رئیس فقید مجمع تشخصیص مصلحت نظام تحصیل‌کرده «مسجد شیخ‌ طوسی» بود

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی از ابتدای فراگیری دروس مقدمات و سطح به «مسجد شیخ‌طوسی» رفت و در حلقه شاگردان آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر قرار گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی
مسجد مرکز نشر آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)، بیان احکام شرعی، برگزاری برنامه‌های آموزنده فرهنگی و علمی و اجرای طرح های سازنده اجتماعی است و به تعبیری مسجد پایگاه همه فعالیت‌های سازنده و موثر در جوامع اسلامی است.
برگزاری کلاس‌های دینی و حوزوی یکی از کارکردهای مهم مساجد است به طوری که از دیرباز تاکنون این خانه‌های خدا محل برگزاری دروس مقدمات، سطوح و خارج فقه و اصول بوده‌اند.
بسیاری از مراجع تقلید نیز مسجد را محل درس خارج فقه و اصول خود قرار می دهند و امروزه مسجد اعظم قم محل برگزاری درس برخی از مراجع تقلید و علما از جمله آیات عظام، مکارم شیرازی، نوری همدانی و جوادی آملی است.

از سوی دیگر برخی از مراجع تقلید و علما پرورش یافته کلاس‌های درس مساجد بودند، که آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی یکی از این شخصیت‌ها است.

آیت‌‌الله‌ هاشمى شاهرودى در سال‌ 1327 هجرى شمسى در شهر نجف‌ و در خانواده‌‌ای مذهبى و از سادات‌ منسوب‌ به‌ امام‌ حسین‌(ع‌) چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌‌الله‌ سیدعلى حسینى شاهرودى، از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌‌الله‌ العظمی خویی (ره) بود که بحث های اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی که پس از انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد از همان ابتدای پایان دروس مقدمات و سطح به «مسجد شیخ ‌طوسی» رفت و در حلقه شاگردان آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر قرار گرفت.

نزدیکی هاشمی شاهرودی با شهید صدر با وقوع اتفاقات زیادی برای وی همراه بود. زمانی حزب بعث عراق با حمله به حوزه علمیه نجف برخی شاگردان شهید صدر از جمله هاشمی‌شاهرودی را بازداشت کرد. اگرچه شاهرودی عضو حزب الدعوه نبود، اما در آن ۴۰ روز در زندان شکنجه شد که آثارش همچنان بر دستانش به یادگار مانده است، تا از مسائل تشکیلاتی این حزب سخن گوید و بازجویی پس دهد.
او پس از آزادی از بازداشت، بار دیگر به محفل استاد بازگشت و تلمذ در محضر او را ادامه داد. در این سال‌ها که مبارزات ایرانیان در گیرودار کش و قوس پیروزی به سر می‌برد و رهبر این مبارزات پس از مدتی از نجف به «پاریس» نقل مکان کرده بود، صدر هم در اثبات قرابت فامیلی و فکری و همراهی با هم‌لباسان خود نامه‌ای به «نوفل لوشاتو» می‌نویسد و عظمت این انقلاب را می‌ستاید که پس از پیروزی این انقلاب، هاشمی شاهرودی به همراه هواداران و شاگردان صدر برابر «مسجد خضرا» آیت‌الله خوئی راهپیمایی‌ای در حمایت از آیت‌الله خمینی و بزرگداشت این انقلاب به راه می‌اندازند که نیروهای امنیتی رژیم بعث به مسبب این راهپیمایی پی می‌برند و در تماسی تهدیدآمیز به منزل آیت‌الله صدر می‌گویند سیدمحمود را بازداشت می‌کنیم.
ارتباط با مسجد به دوران فراگیری علوم حوزوی و مبارزه محدود نبود بلکه وی این خانه خدا را محل تدریس خود نیز قرار داده بود. آیت‌الله هاشمی شاهرودی از سوی شهید صدر برای نظارت بر امتحانات طلاب حوزه انتخاب شد و همزمان در «مسجد هندی» نجف برای طلاب به تدریس خارج فقه اشتغال داشت (به نقل از خبرگزاری تسنیم.»
تشییع آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی

مراسم وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز (سه شنبه، ۴ دی ماه) در مسجد امام صادق (ع) میدان فلسطین تهران برگزار شد.

یادآور می‌شود، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی پس از تحمل ماه‌ها بیماری، روز سوم دی ماه 97 و در سن 70 سالگی دار فانی را وداع گفت.

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.