تبیان، دستیار زندگی

اختصاص ساعات مرده صداوسیما به امام حی!

حجت الاسلام نصوری با ابراز تاسف از توقف پخش برنامه های مهدوی در رسانه ملی، گفت: از هزار دقیقه برنامه مهدوی رادیو، ۹۰۰ دقیقه پخش دعای عهد و ندبه است، اگرچه مطلوبیت دارد اما قطعا با پخش دعا و بدون برنامه سازی نمی توان در این ساحت مقدس کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام نصوری

حجت الاسلام «محمدرضا نصوری» در گفتگو در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به منظور بررسی عملکرد صدا و سیما در زمینه ترویج آموزه های مهدوی انجام شد، اظهار کرد: صداو سیما در سال های اخیر برنامه های خوب مهدوی را تولید و پخش کرده است، به طور مثال در سیما برنامه «به سوی ظهور» بسیار خوب بود اما متاسفانه تعطیل شد، در شبکه یک نیز برنامه «قرار بی قراران»، در شبکه قرآن برنامه «عطر انتظار» و در شبکه پنج نیز برنامه «عطر عاشقی» با موضوع و رویکردهای مهدویت پخش می شد که برنامه های خوبی را آماده پخش می کردند اما این برنامه ها به جای تقویت شدن، تعطیل شدند.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: البته در این برنامه ها ظرفیت شناسی لازم نسبت به مخاطبان و نیازهای مهدوی جامعه صورت نمی گرفت و تهیه کنندگان براساس دغدغه های خود به تولید برنامه می پرداخت و معمولا این برنامه ها نیز در ساعت های مرده و با مخاطب اندک تلویزیون پخش می شد اما در رادیو شاهد توفیقات خوبی در زمینه برنامه سازی مهدوی بوده ایم.

وی با بیان اینکه معتقدم برنامه های مهدوی رسانه ملی امسال با یک افت شدید کیفیت مواجه شده است که دلیل آن عدم بهره گیری از کارشناسان متخصص است، تصریح کرد: به رسانه ملی پیشنهاد می کنم اتاق فکری از کارشناسان و متخصصان مهدوی تشکیل دهد تا در این اتاق، مشورت هایی پیرامون ورود و عرضه مباحث مهدوی در تمام برنامه های رسانه ملی ارائه شود، آموزه های مهدوی نباید صرفاً در یک برنامه خاص مطرح شود بلکه در سریال ها، اخبار، مستندها، برنامه های کودک و نوجوان و دیگر برنامه های رسانه ملی می توان به آموزه های مهدویت پرداخت.
حجت الاسلام نصوری تاکید کرد: صدا و سیما در شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی خود براساس مخاطبان باید به تولید محتواهای مهدوی متناسب بپردازد، به طور مثال برنامه مهدوی در شبکه های مختلف سیما باید رویکردی متفاوت داشته باشد زیرا جنس مخاطب هر کدام از این شبکه ها متفاوت است و متاسفانه این خلاء برنامه ریزی در رسانه ملی محسوس است.
وی اضافه کرد: برنامه «سمت خدا» در میان مذهبیون جامعه بسیار پرمخاطب است اما آموزه های مهدوی جایی در این برنامه ندارد لذا باید برنامه ریزی مناسب تری از سوی مسئولان رسانه ملی صورت گیرد که متاسفانه برداشت بنده اینگونه است که دغدغه این چنینی در میان آنها وجود ندارد.
حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه در رادیو نباید تنها به پخش دعاهای مهدوی بسنده کرد، ابراز کرد: گاهی مسئولان رسانه ملی گزارش می دهند که هزار دقیقه در رادیو پیرامون مهدویت برنامه پخش کرده اند اما زمانی که رصد می شود ملاحظه می شود که حدود 900 دقیقه آن به پخش دعای ندبه و دعای عهد اختصاص داشته، پخش این دعاها خوب است اما پاسخگوی هجمه های رسانه ای غرب نیست و لازم است برنامه های محتوایی و آموزشی برای جامعه ارائه شود تا مردم وظایف خود را در سطح فردی و اجتماعی بشناسند.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: امروز غربی ها با بهره گیری از ابزارهایی همچون سینما و تئاتر در حال وارد کردن هجمه گسترده به آموزه های مهدوی هستند اما متاسفانه آینده نگری در زمینه مقابله با این هجمه ها وجود ندارد، البته در این زمینه تولیدات خوبی در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم صورت گرفته است اما در زمینه نشر آن در رسانه های مختلف باید گام برداشته شود و دستگاه هایی که متولی رسانه هستند باید در این زمینه تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه رسانه ملی متاسفانه گاها از کارشناسانی بهره می برد که ضربه هایی را به آموزه های مهدوی وارد می کنند و از کارشناسان متخصص مهدوی استفاده نمی کند، تصریح کرد: تهیه کننده و مسئولان رسانه ای به دنبال کارشناسان چهره هستند که بعضاً به دلیل عدم تسلط بر مباحث محتوای غلط و اشتباه به مخاطب ارائه می کنند که خروجی آن رواج خرافات نسبت به مهدویت است؛ لذا در این زمینه باید فکر جدی صورت گیرد تا همین حداقل برنامه های مهدوی نیز موجب آسیب به اعتقادات مهدوی نشود.
نصوری در ادامه بیان کرد: مرکز تخصصی مهدویت با مشارکت مرکز پژوهش های صداوسیما کاری را انجام داده و در پی آن کارشناسان مهدوی در موضوعات مختلف متناسب با معیارهای نظام جمهوری اسلامی را به رسانه معرفی کرده است اما چرا این پژوهش به صورت دستورالعمل در اختیار برنامه سازان و تهیه کنندگان قرار نمی گیرد؟ متاسفانه، این دغدغه ها در رسانه ملی وجود ندارد به همین دلیل بیشتر به مباحث سیاسی می پردازند و مباحث مهدوی را موضوعی حاشیه ای و مناسبتی تلقی می کنند که این نگاه پیشرفتی را رقم نمی زند.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: در رسانه ملی متاسفانه این روزها برنامه های خوب مهدوی مانند به سوی ظهور و قرار بی قراران تعطیل شده و برنامه خوب و قوی مهدوی جایگزین نمی شود که امیدواریم صرفاً از روی غفلت مسئولان باشد، در رادیو نیز برنامه های خوب را به بهانه آن که بناست مباحث مهدویت غیرمستقیم بیان شود، حذف و برنامه هایی با رویکردی احساسی عاطفی را جایگزین شان کردند.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا برنامه سازان و تهیه کنندگان برنامه های مهدوی با کارشناسان مرکز تخصصی مهدویت مشورت می کنند؟»، گفت: این برنامه سازان یا با مرکز مشورت نمی کنند و اگر مشورتی هم داشته باشند صوری است زیرا مجددا کار و نظر خود را پیاده می کنند البته این روزها نیز ارتباط بسیار کم است.
نصوری ادامه داد: در ستاد هماهنگی برنامه های مهدوی کشور، رسانه ملی دارای یک نماینده است اما مدیران درجه پایین این مجموعه حاضر می شوند که نه امکان تصمیم گیری دارند و نه گاها مصوبات و گزارش های جلسات را به مسئولان بالایی خود منتقل می کنند.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: در رسانه ملی شورای قرآن و عترت(ع) وجود دارد، در زمینه قرآن تلاش شده است اما در زمینه عترت(ع) چه تلاشی شده است؟ امام زمان (عج) امام حی است، آیا جا ندارد برای پرداخت به عترت(ع)، ایشان را محور قرار داد؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه معارف صداوسیما نیز ارتباط گاها دوستانه با کارشناسان مرکز برقرار می کند و ارتباط سیستمی میان این دو مجموعه متاسفانه وجود ندارد که امیدواریم پرداخت جدی به آموزه های مهدویت در دستور کار مسئولان رسانه ملی قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.