تبیان، دستیار زندگی

زندگی در کلان‌شهرها، تهدیدی برای سلامت پوست

آلودگی هوا پوستتان را خراب می‌کند!

در محیط‌های شهری، سطح پوست در اثر آلودگی هوا و اشعه‌های ماورای بنفش، خشک و آسیب‌پذیر می‌شود. در واقع تلفیق اشعه‌های ماورای بنفش A و B با ذرات آلوده هوا، شرایط افزایش تولید رادیکال‌های آزاد را فراهم می‌آورد. این تولید بیش از اندازه، در نهایت تولید پروتئین اکسیدشده در سطح پوست را افزایش می‌دهد و همین شرایط، روند پیری قشر خارجی پوست را تشدید می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آلودگی هوا
پوست، تیره و کدر می‌شود و لکه‌هایی بر سطح آن پدیدار خواهد شد که همگی از نشانه‌های اولیه پیری پوست محسوب می‌شوند. به همین دلیل لازم است روزانه از کرم مرطوب‌کننده مناسب استفاده شود.

آلودگی هوا فلور طبیعی پوست را دچار مشکل می‌کند

اگر باکتری‌ها و فلور طبیعی بدن (مجموعه میکروب‌ها و باکتری‌های مفید بدن) در اثر آلودگی هوا دچار تغییر شوند، اولین ارگانی که به سرعت واکنش نشان خواهد داد، پوست است. در حقیقت در این شرایط، پوست نسبت به عفونت‌ها حساس می‌شود و بیماری‌های پوستی از قبیل آکنه، اگزما و چه بسا ملانوم (وخیم‌ترین نوع سرطان پوست)، سراغ فرد می‌آید.

در گذشته برای معالجه آکنه از پمادهای حاوی آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شد، در حالی که این درمان، از اساس اشتباه بود! به این دلیل که آنتی‌بیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید سطح پوست را نیز از بین می‌برند. به همین دلیل این نوع پمادها، نه تنها تأثیری در بهبود آکنه ندارند، بلکه حتی بهبود آن را نیز به تأخیر می‌اندازند و بروز و گسترش تغییرات فلور پوست را تشدید می‌کنند


به تازگی دانشمندان کره‌ای به نتیجه مهم و قابل توجهی دست یافته‌اند و آن اینکه آلودگی هوا به شکل قابل توجهی برای فلور طبیعی پوست مضر است. طی چند سال گذشته، مطالعات بسیاری روی فلور روده انجام شده و ناراحتی‌های مختلف روده‌ای مانند نشانگان روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده)، دیابت، چاقی و ... مورد بررسی قرار گرفته‌اند. امروزه تقریباً همه دانشمندان بر این نکته واقف‌اند که فلور طبیعی با سلامت عمومی بدن ارتباط تنگاتنگی دارد، به نحوی که هرگونه تغییر و تحولی که در آن به وجود می‌آید، سلامت بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. میان انواع فلورهای بدن، شاید ناشناخته‌ترین فلور، فلور پوست باشد که متشکل از میلیون‌ها باکتری، ویروس و قارچ است که در سطح پوست زندگی می‌کنند. شاید برایتان عجیب باشد اما همین مجموعه، بدن را از عفونت‌ها، آکنه، اگزما و ملانوم مصون می‌دارد!
محققان طی تحقیقات بسیار به این نتیجه رسیده‌اند که شهرهای صنعتی و بزرگ، محیط سمی و ناسالمی برای پوست محسوب می‌شوند. در واقع میان تمام ارگان‌های بدن، پوست و فلور پوست در برابر آلودگی هوا بسیار حساس‌اند، به طوری که شاید بتوان این دو را در صف اول حساس‌ترین ارگان‌های بدن قرار داد. دانشمندان کره‌ای دریافته‌اند هرقدر شهر محل سکونت یک فرد بزرگ‌تر و شلوغ‌تر باشد، به همان اندازه فلور پوستی این فرد سلامت کمتری خواهد داشت.

فلور پوست، خدمتگزار دستگاه ایمنی بدن!

تقریباً همه دانشمندان بر این باورند اگر تعادل فلور پوست به هم بخورد (کاهش بیابد یا بیش از حد بالا برود)، سطح پوست در برابر عفونت‌ها و حساسیت‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود. در حقیقت زمانی که باکتری‌های خوب و مفید در سطح پوست وجود داشته باشند، باکتری‌های مضر مجالی برای فعالیت و عرض اندام نخواهند داشت! از سوی دیگر، این باکتری‌های مفید با تولید باکتریسید (باکتری‌کش) یا با تحریک سیستم ایمنی بدن، قادر هستند باکتری‌های مضر و مزاحم را از بین ببرند.
همچنین بی‌نظمی در فلور پوست، آن را دستخوش تغییرات پیچیده و بسیاری می‌کند. به عنوان مثال آکنه به دنبال تکثیر باکتری‌های مولد آکنه در سطح پوست بروز می‌کند، به‌طوری که این تکثیر باکتریایی به شکل‌گیری جوش‌ها در سطح پوست ختم می‌شود.
در التهاب‌های پوستی ناشی از بیماری اگزما نیز تکثیر باکتری استافیلوکوک طلایی، عامل اصلی این بیماری محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است این باکتری فقط زمانی تکثیر می‌یابد که فلور پوست با کمبود باکتری‌های مفید مواجه می‌شود. در این حالت پوست به اشکال گوناگون عکس‌العمل نشان می‌دهد. به عنوان مثال التهاب‌های متنوع پوستی بروز می‌کند که همگی منشأ جوش‌ها و بثورات جلدی هستند. پروفسور «بریژیت درانو» که از متخصصان پوست دانشگاه نانت کشور فرانسه است، توضیح می‌دهد: «اگر فلور پوست در سلامت کامل باشد، خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی نیز به شکل چشم‌گیری کاهش می‌یابد.»

حفظ باکتری‌های مفید، راهی رأی داشتن پوستی زیبا و با طراوت!

بدون شک زندگی در روستا و یک مکان خوش آب ‌و هوا برای تمام افراد امکان‌پذیر نیست! پس چه راهکاری می‌توان برای حفظ پوست از آلودگی‌ها ارائه داد؟ چگونه می‌توان در یک شهر شلوغ و آلوده زندگی کرد و در عین حال پوست سالمی داشت؟ در حقیقت اگر مشخصه‌های پوستی مثل pH پوست، رطوبت سطح پوست، شکل ظاهری پوست و ... بر کیفیت باکتری‌های مفید پوست تأثیر بگذارند، مراقبت‌های پوستی مثل استعمال کرم، شستشو و حفظ پاکیزگی پوست و... نیز در حفظ سلامت پوست بی‌تأثیر نیستند. پروفسور درانو تمام افراد را از مصرف بیش از اندازه ماسک‌های زیبایی برحذر می‌دارد و معتقد است استعمال این ماسک‌ها کنار ضدعفونی و پاک‌سازی‌های مکرر و افراط گونه پوست، باکتری‌های مفید سطح پوست را به مرور زمان نابود می‌کند. علاوه بر این، بعضی محصولات آرایشی بیو که حاوی عصاره گیاهان گوناگون هستند نیز ثبات و تعادل فلور پوست را به هم می‌زنند، به‌طوری که استعمال آن‌ها در بلندمدت، نتیجه‌ای جز مشکلات و بیماری‌های پوستی در پی نخواهد داشت. البته هنوز تأثیر مثبت یا منفی شیرپاک‌کن‌ها یا کرم‌های مرطوب‌کننده بر فلور پوست، اثبات نشده است.
پروفسور درانو در ادامه اضافه می‌کند: «در گذشته برای معالجه آکنه از پمادهای حاوی آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شد، در حالی که این درمان، از اساس اشتباه بود! به این دلیل که آنتی‌بیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید سطح پوست را نیز از بین می‌برند. به همین دلیل این نوع پمادها، نه تنها تأثیری در بهبود آکنه ندارند، بلکه حتی بهبود آن را نیز به تأخیر می‌اندازند و بروز و گسترش تغییرات فلور پوست را تشدید می‌کنند!»

توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست در شهرهای آلوده

شاید زندگی در کلان‌شهرهای آلوده، در نگاه اول تهدیدی جدی برای پوست نباشد، اما در عمل واقعیت چیز دیگری است. پوستی که تحت تأثیر آلودگی هوا قرار دارد، به مرور زمان به شدت آسیب خواهد دید! آلودگی به قشر خارجی پوست حمله و به مرور زمان سد دفاعی پوست را نابود می‌کند. البته این آلودگی‌ها فقط به محیط خارج از منزل ختم نمی‌شوند، بلکه آلودگی‌های داخلی نیز تأثیرات خاص خود را بر پوست می‌گذارند.
متأسفانه کرم مرطوب‌کننده‌ای که روزانه مصرف می‌کنید برای محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا کافی نیست. برای مراقبت از پوست در برابر این شرایط حاد، باید روزانه کارهای اساسی و پایه‌ای‌تری انجام دهید. قبل از استعمال کرم‌های محافظ پوست، اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، پاک کردن آرایش و مواد آرایشی از سطح پوست است. از کنار این مرحله مهم بی‌توجه عبور نکنید! اما در عین حال دقت داشته باشید از شیرپاک‌کن‌هایی استفاده کنید که سطح پوست را خشک و آسیب‌پذیر نکنند. در ادامه مقداری پنبه تمیز را با آب پاک‌کننده آرایش (آب میسلار) آغشته کنید و آرام روی سطح پوستتان بزنید. شما می‌توانید یک بار در هفته از لایه‌بردار یا ماسکی که مناسب پوستتان باشد نیز کمک بگیرید تا تمام آلودگی‌های احتمالی از سطح پوست پاک‌سازی شوند.
سراغ محصولات شناخته شده بروید، خصوصاً محصولاتی که ضد اشعه‌های ماورای بنفش خورشید هستند و این قابلیت را دارند تا یک لایه کاملاً محافظ برای پوست باشند.
فراموش نکنید تحت هر شرایط جوی، حتی زمانی که هوا بسیار سرد است، باید هوای منزل را سبک و تمیز نگه دارید! این تنها راهی است که به کمک آن می‌توانید آلودگی فضای داخلی منزل را کنترل کنید و به حداقل برسانید. آخرین توصیه اینکه اگر سیگاری هستید، عزمتان را جزم کنید و سیگار را کنار بگذارید! شاید برایتان جالب باشد که بدانید تنباکو حاوی 4 هزار نوع ماده سمی است! پس تا کار از کار نگذشته و خیلی دیر نشده دست به کار شوید!

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.