تبیان، دستیار زندگی

افزایش ازدواج‌های نامتعارف

5 ازدواج عجیب و غریب! +فیلم

امروزه خبرهای زیاد و حیرت‌انگیزی از انواع ازدواج‌های نوظهور در گوشه و کنار دنیا به گوش می‌رسد. اخیرا رسانه‌های فرانسه از ازدواج یک زن جوان با نامزد مرده‌اش خبر دادند و یک مرد سعودی خبر ازدواج خود با یک جن را رسانه‌ای کرد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج
در سال‌های اخیر آمار ازدواج در سراسر جهان، روند نزولی را در پیش گرفته و آمارها نشان از بحرانی شدن موضوع ازدواج در جوامع دارد. آمارهای رسمی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که تعداد ازدواج زنان بین 30 تا 40 سال در اکثر کشورها، به‌ویژه  چین و هند رو به کاهش بوده و از 72 درصد به 51 رسیده است، که عمده دلیل آن از نظر کارشناسان اجتماعی، بروز و ظهور الگوهای جدید ازدواج عنوان شده است.

حائز اهمیت آن که، تا پیش از این برای ازدواج چند الگوی اصلی همچون "ازدواج بنا به علاقه"، "ازدواج به‌خاطر ثروت"، "ازدواج به‌خاطر زیبایی"، "ازدواج مصلحتی" و... داشتیم اما در سال‌های اخیر با الگوهای خاصی مواجه شده‌ایم که گاها تعجب اکثریت را به همراه داشته است.

امروزه افراد مختلف در سراسر جهان، بنا به علایق خاص و منحصر به‌فرد خود، اقدام به "ازدواج با حیوانات خانگی"، "ازدواج با مرده"، "ازدواج با اشیا" و حتی "ازدواج با خود" می‌کنند! با شنیدن این اخبار باید از خود پرسید جامعه بشری در چه ورطه‌ای قدم گذاشته و به چه سویی رهسپار است؟ به‌راستی منش و انسانیت تا کجا تنزل یافته؟

سندرم آسپرگر (ASD)، یکی از بیماری‌های نادر اختلال زیستی-عصبی است که فرد مبتلا علاقه‌ی شدیدی نسبت به اشیا پیدا می‌کند و به آن "شی‌دوستی" گفته می‌شود. اما گاه این علاقه تا آن‌جا پیش می‌رود که فرد را به مرز پیوند و ازدواج می‌کشاند!



1- پدیده زوفیلیا یا ازدواج با حیوانات

ازدواج با حیوانات (Zoophilia) پدیده‌ای است که طی سال‌های اخیر انسان مدرن امروزی به آن مبتلا شده. پدیده قبیح و نامتعارف که در چارچوب لذت‌گرایی یا هدونیسم (Hedonism) در بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای غربی  رایج شده است. فلسفه ازدواج با حیوان؛ نوعی پوچ‌گرایی و دوری از انسان‌ها است. باید توجه داشت که کشور دانمارک یکی از سردمداران این نوع از ازدواج است.

طی سالیان گذشته، اخبار متعددی از ازدواج انسان با حیوانات در سراسر جهان منتشر شده است. اما یکی از موارد پر سر و صدا، در سال 2010 میلادی اتفاق افتاد که توجه بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود معطوف کرد و یک جوان استرالیایی 20 ساله، رسما با سگ خانگی خود پیوند زناشویی بست! وی با به تن‌ کردن لباس دامادی و تهیه یک لباس عروس برای سگش، با این حیوان ازدواج کرد.

به زعم بسیاری از جامعه‌شناسان، در عصر کنونی روسپیگری حیوانات در حال تبدیل شدن به یک معضل خاص در بسیاری از کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای غربی است. در بسیاری از کشورها، هیچ قانونی در رابطه با رابطه جنسی انسان و حیوانات وجود ندارد؛ به عبارتی، قانونی برای منع این عمل شنیع در کشورها حاکم نیست. (1)

2- سولوگامی یا ازدواج با خود

ازدواج و تشکیل زندگی، تاکنون با به‌هم پیوستن دو جنس مخالف بوجود می‌آمد، اما اخیرا این چارچوب با خدشه‌هایی همراه شده چرا که شاهد موج جدیدی از "ازدواج با هم‌جنس"، "ازدواج با خود" و انواع دیگری از ازدواج در اکثر کشورهای غربی هستیم. درواقع، تا چند سال پیش یکی از بزرگترین دغدغه‌های انسان تنهایی بود. اما بشر امروزی تنهایی را برگزیده و این دغدغه را با پدیده‌ای تحت عنوان سولوگامی یا "ازدواج با خود" پاسخ داده است.

شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل برای بوجود آمدن ازدواج‌های نوظهور را افزایش خودبرتربینی، خودشیفتگی و پوچ‌گرایی عنوان کرد. این افراد، فردی را لایق خود ندانسته و از این رو اقدام به ازدواج با خود می‌کنند.


3- ازدواج با مردگان

از دیگر ازدواج‌های نامتعارف شایع در جهان می‌توان به ازدواج با مردگان اشاره کرد، که در ایران باستان نیز چنین ازدواج‌هایی مرسوم بوده به گونه‌ای که دختر قانوناً و شرعاً به عقد متوفی در می‌آمد تا نام و یادگارهای آن مرحوم در دنیا باقی بماند و در آخر وارث دارایی مرد متوفی نیز باشد.
امروزه خبرهای بسیاری حاکی از این نوع ازدواج‌ها در گوشه و کنار دنیا به گوش می‌رسد، به طور مثال: رسانه‌های فرانسه از ازدواج یک زن جوان با نامزد مرده‌اش خبر داد. "ماگالی جاچی ویكز" 32 ساله و "جاناتان جورج" قرار بود سال گذشته میلادی با یكدیگر ازدواج كنند، اما "جاناتان" در یك تصادف رانندگی جان خود را از دست داد. به همین دلیل این زن جوان تصمیم گرفت با نامزد مرده‌اش ازدواج كند. بر اساس اعلام وزارت كشور فرانسه، هر ساله 10 ازدواج به این صورت در كشور انجام می‌شود و دولت فرانسه از افزایش روز افزون این گونه ازدواج‌ها به شدت در هراس است. (2)


4- ازدواج با اشیا

سندرم آسپرگر (ASD)، یکی از بیماری‌های نادر اختلال زیستی-عصبی است که فرد مبتلا علاقه‌ی شدیدی نسبت به اشیا پیدا می‌کند و به آن "شی‌دوستی" گفته می‌شود. اما گاه این علاقه تا آن‌جا پیش می‌رود که فرد را به مرز پیوند و ازدواج می‌کشاند! در واقع این روند نوعی اختلال روانی محسوب می‌شود. در این راستا یک زن 37 آمریکایی که مبتلا به "سندرم آسپرگر" بود، ازدواج خود با برج ایفل را رسانه‌ای و جشنی را برای پیوند با این برج آهنین بر پا و بسیاری از دوستان خود را به آن دعوت کرد. البته پیش‌تر نیز خانمی با دیوار چین ازدواج کرده بود.

5- ازدواج با اجنه

در میان تمامی ازدواج‌های عجیب و غریب، ازدواج با اجنه حیرت‌انگیزتر است. 2 سال پیش یک مرد سعودی، ازدواج خود را با یک جن رسما اعلام کرد. وی درباره چگونگی این ازدواج می‌گوید: "23 سال پیش با یک جادوگر نیجریه‌ای دیدار و از او خواستم برای میلیونر شدن راهکاری به من پیشنهاد دهد. جادوگر خواست که خانه‌ای بخرم و به تنهایی در آن مستقر شوم و اولین خوابی که دیدم را برای او بازگو کنم. وقتی خوابم را برای جادوگر تعریف کردم، ساحر گفت که یک زن از طایفه جن عاشق تو شده است و تو باید برای ازدواج با این جن مهریه، لباس، طلا و لوازم دیگر فراهم کنی، در غیر این صورت ثروت اندوخته خود را از دست خواهی داد."


مقابله با ازدواج‌های انحرافی

طی دهه‌های گذشته، فرهنگ غربی با شدتی غیرقابل تصور در حال نفوذ به کشور ما است و اگر تدابیری برای مقابله با این قبیل معضلات اتخاذ نشود، بی‌تردید آسیب‌های غیرقابل جبرانی را متحمل خواهیم شد. از این رو، زمینه‌سازی برای ازدواج مطلوب و کم‌دردسر در کنار آگاهی بخشی می‌تواند قدم موثری در این مسیر باشد. انتظار می‌رود که مسئولین مربوطه با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند به پر رنگ کردن ارزش‌های اخلاقی، آموزه‌های معنوی و ایجاد امکانات ازدواج آسان و مطلوب پرداخته و تمام توان خود را برای جلوگیری از ورود چنین تفکرات انحرافی به‌کار گیرند.

پی نوشت:
1- زوفیلیا یا حیوان‌خواهی؛ از ازدواج با سگ و اسب تا فاحشه‌خانه‌های حیوانی، مشرق نیوز
2- ازدواج با نامزد مرده!، باشگاه خبرنگاران جوان