تبیان، دستیار زندگی

IPv6 چیست و چرا اهمیت دارد؟

از سال ۱۹۹۸ به علت کمبود IPv4 نسخه IPv6 بکار گرفته شد . IPv6 با وجود مزیت های فراوانی که در حوزه امنیت و کارایی شبکه دارد ولی هنوز به آهستگی پیش میرود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ipv6 چیست و چرا اهمیت دارد؟
بخش بزرگی از هشدارهایی که به اتمام آدرس های اینترنتی اشاره داشتند متوقف شده اند زیرا به آهستگی از از پروتکل ۴ به پروتکل ۶ مهاجرت آغاز شده است و نرم افزار نمایش آی پی ها در موقعیتی است که از وقوع آنچه که برای اتمام آدرس های اینترنتی وجود دارد جلوگیری میکند.

IPv6 چیست و چرا اهمیت دارد؟ 
IPv6 آخرین نسخه پروتکل های اینترنتی است که به واسطه آن دستگاه ها روی اینترنت شناسایی می شوند و موقعیت آن ها نمایش داده می شود. بر روی اینترنت هر دستگاهی که از اینترنت استفاده میکند با آدرس آی پی شناسایی می شود تا با اینترنت ارتباط برقرار کند. و از این نظر نیز شبیه آدرس یا کد پستی می باشد که برای ارسال نامه از آن استفاده می کنید. در نسخه IPv4 از یک آدرس ۳۲ بیتی برای ۴.۳ میلیارد دستگاه که در ابتدا تصور شده بود کافیست، تعیین شده بود ولی با گسترش و رشد اینترنت، کامپیوترهای شخصی، گوشی های هوشمند و دستگاه هایی که در دسته اینترنت اشیاء قرار گرفته اند نشان داد که دنیا نیازمند آدرس های بیشتری می باشد.
کار گروه مهندسی اینترنت (IETF) مساله اتمام آدرس های اینترنتی را ۲۰ سال قبل پیش بینی کرده بودند. نسخه جدید IPv6 که در سال ۱۹۹۸ ایجاد شد از آدرس های ۱۲۸ بیتی برای پوشش تقیریبا ۳۴۰ تریلیون تریلیون و یا به عبارت دیگر  ۲ به توان ۱۲۸ آدرس برخوردار می باشد. در IPv6 به جای متد آدرس IPv4 که از ۴ عدد ۱ تا ۳ رقمی تشکیل می شود از ۸ گروه ۴ رقمی هگزادسیمال که با دو نقط ( : ) از هم جدا می شوند تشکیل شده است.

ipv6 چیست و چرا اهمیت دارد؟
مزایای IPv6 چیست؟
IPv6 نسبت به IPv4 شامل ارتقاء و بهبودهایی می باشد و از این نظر کارگروه مهندسی اینترنت  (IETF) در این کار موفق بوده اند. بهبودها کارایی و افزایش امنیت را شامل بوده و با ایجاد سلسله مراتب بیشتر برای سرویس دهندگان اینترنت آن ها را قادر به کاهش جداول مسیریابی می کند.

برگردان نشانی شبکه یا NAT – Network Address Translation 
بر خلاف این مزایا مدت زمان زیادی صرف می شود تا تا مهاجرت از IPv4 به IPv6 می شود. یکی از دلایلی که برای کمک به تاخیر به کار رفته است فراگیر بودن استفاده از پروتکل مترجم آدرس شبکه یا NAT می باشد. این پروتکل امکان هدایت ترافیک اینترنت را به هزاران IP مجزا روی شبکه خصوصی اینترنت از طریق گذرگاه های خود که هر کی از آن ها از یک آی پی عمومی اینترنت استفاده می کنند فراهم می کند. این عمل به نوعی کمبود آدرس اینترنتی را فراهم می کند زیرا از یک آدرس اینترنتی برای ارتباط به دستگاه های زیادی استفاده می شود.

ipv6 چیست و چرا اهمیت دارد؟
توسعه های بیشتری چه زمانی  رخ خواهد داد؟
انجمن (IETF) اعلام کرده بود که قیمت آدرس های IPv4 در سال ۲۰۱۸ به اوج خود میرسد و بعد از پیاده سازی و توسعه IPv6 تا مرز ۵۰ درصد قیمت ها کاهش پیدا می کند. گوگل گزارش داده که در حال حاظر ۲۰ تا ۲۲ درصد IPv6 را برگزیده اند ولی در آمریکا این آمار بیشتر از ۳۲ درصد بوده است.

 IPv4  در چه زمانی به پایان خود می رسد؟
بیشتر آدرس های IPv4 جدید در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ به پایان می رسند ولی فروش آن ها هم چنان به قوت خود باقیست. تاریخ رسمی برای برکناری IPv4 وجود ندارد و نباید مردم نگران از بین رفتن دسترسی آن شوند.

مطالب مرتبط:
پروتکل spdy چیست؟
NAS چیست؟
آموزش ساخت اکانت FTP در سی پنل

منبع: https://iranitarh.com