تبیان، دستیار زندگی

قوانین حل ترافیک شهری دوره دوم متوسطه در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مسابقه حل ترافیک شهری در روز های 28 و 29 فروردین ماه 99 در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان برگزار خواهد شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قوانین حل ترافیک شهری دوره دوم متوسطه در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

موضوع مسابقه
هدف این مسابقه این است که روبات در یک سیستم ترابری حرکت کرده و بدون تصادف و در کوتاه ترین زمان به مقصد برسد.

قوانین حل ترافیک شهری دوره دوم متوسطه در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

در این رشته دو روبات از دو سمت مخالف زمین شروع به حرکت می کنند و خطی را که آنها را به مقصد می رساند دنبال می کنند.
1. روبات ها می توانند از خطوط توقف استفاده کرده تا کشف کنند چند تقاطع را پشت سر گذاشته اند و لازم است در تقاطع ها حداقل دو ثانیه بایستند و چراغ ال ای دی قابل رویتی را بر روی روبوت روشن کند.
2. روبات ها باید سنسوری داشته باشند که بتوانند روبات دیگر را تشخیص دهند که با کم کردن سرعت خود و یا ایستادن به آنها برخورد نکنند.
3. پهنای خط مشکی شروع تا پایان، بین 1 تا 2 سانتی متر و جنس آن چسب برق مشکی رنگ است. ( خطوط آبی و سیاه تفیک شده در تصویر همگی یک جنس و به رنگ مشکی است و صرفا برای تفهیم مطلب بصورت شماتیک در دو رنگ آورده شده است.)
4. نقطه پایان بر هر ربات در ابتدای هر مسابقه تعیین میگردد. اما شکل کلی مسیر حرکت رباتها بصورت ال شکل خواهد بود اما تعداد تقاطعاتی که لازم است روبات پشت سر بگذارد تا به پیچ اخر برسد، در ابتدای مسابقه و در ابتدای زمان کالیبراسیون معلوم میگردد.
5. علی القاعده تعداد تقاطعات دو ربات مساوی خواهد بود.
6. مربع های آبی رنگ در تصویر، احجامی هستند که نسبت به یکدیگر حداقل 50 سانتی متر فاصله و حداکثر 120 سانتی متر فاصله دارند. ربات ها به هیچ عنوان نبایستی با این احجام برخورد کنند. فاصله ی احجام از یکدیگر فرق دارد. برای مثال ممکن است حجم شماره یک با دو 50 سانتی متر فاصله داشته باشد و حجم شماره دو با سه 55 سانتی متر فاصله.
7. همانطور که در تصویر مشخص است خطوط نیمه ایی برای گمراه کردن رباتها در بین احجام در نظر گرفته شده است. این خطوط با هیچ خطی برخورد ندارند.
8. فاصله لبه ی خطوط از هم حداقل 20 سانتی متر است.
9. ممکن است ماشین کوکی خاصی توسط داوران در طول مسیر قرار گیرد که این ماشین صرفا حرکت رفت و برگشتی دارد.
10. برنده روباتی است که اول به مقصد برسد بدون اینکه مقررات ترافیکی را نادیده گرفته و یا با دیگر روباتها تصادف کند.
11. هر نقض قانون ترافیکی( به معنای رد کردن بدون توقف چهارراه) 15 ثانیه جریمه به زمان تیم اضافه میگردد.
12. هر تصادفی ( بمعنای ایست نکردن پس از نزدیکی یا نزدیک شدن به ربات مقابل) 25 ثانیه جریمه به زمان تیم خاطی اضافه می گردد. بدیهی است در صورتیکه یک ربات بایستد و دیگری حرکت کند و برخورد کند، ربات متحرک خاطی است و در صورتیکه هر دو روبوت در حرکت بهم برخورد کنند، رباتی که از مسیر خارج شده است و یا انحراف به طرفین داشته است، خاطی است.
13. مسابقات در دور اول بصورت گروه های سه تیمی برگزار می گردد و دو تیمی که مجموعا کمترین زمان به پایان رساندن مسیر را در مجموع مسابقات در گروه را ثبت کنند به دور بعدی راه میابند.
14. هر تیم 10 دقیقه زمان کالیبراسیون دارد.
15. در ارتباط با موتور و گیربکس و سایر تجهیزات روبوت شرکت کنندگان بایستی از تجهیزات متعارف مسابقات دانش آموزی استفاده کنند، اما داوران مسابقه می توانند نسبت به کارکرد ربات و شرایط طراحی و ساخت و طرز عملکرد آن در موارد مقتضی و بنابه صلاحدید خود سوالاتی را بپرسند و در صورتیکه برای داوران محرز شود که ساخت این روبوت توسط خود دانش آموزان صورت نگرفته است، داوران حق اخراج آن تیم از مسابقات را دارند.
حداکثر تغذیه ی مجاز برای این ربات ها 12 ولت است و باطری ها باید به روی ربات نصب باشد و باتری ها بایستی صرفا باتری قلمی معمولی یا آلکالاین غیر شارژی باشد.
16. ابعاد هر ربات ماکزیمم 15 سانتی متر در 15 سانتی متر است. افزایش ابعاد برای ربات ها در حین مسابقه ممنوع است.
17. در صورتیکه رباتی از مسیر منحرف شده باشد، پس از 5 ثانیه توسط داور به محل قبل از خروج از مسیر منتقل شده و 10 ثانیه جریمه منظور می گردد.
.مطالب مرتبط:
قوانین عمومی مسابقات چالشی چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
قوانین مسابقات رباتیک در چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

 تماس با ما
آدرس دبیرخانه: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول
مرکز ترنج - موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
تلفن: 81202311، 81202303، 81202167

پست الکترونیکی: project@tebyan.com

تلگرام جشنوارهکانال تلگرام جشنواره پروژه های دانش آموزی

سایت چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی