تبیان، دستیار زندگی

پروتکل spdy چیست؟

مرورگرهایی مانند Google Chrome و Chromium و مرورگر mozilla firefox بعد از نسخه ۱۳ به بعد از پروتکل spdy پشتیبانی کرده اند. قبل از مارچ ۲۰۱۲ پروتکل spdy فقط روی سرویس های گوگل فعال بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پروتکل spdy چیست؟
مرورگرهایی مانند Google Chrome و Chromium و مرورگر mozilla firefox بعد از نسخه ۱۳ به بعد از پروتکل spdy پشتیبانی کرده اند. قبل از مارچ ۲۰۱۲ پروتکل spdy فقط روی سرویس های گوگل فعال بود. در مارچ ۲۰۱۲ twitter در سرورهای خود این پروتکل را فعال نمود . هم چنین وب سرور کد باز Jetty در نسخه ۷.۶.۲ پشتیبانی خود را از spdy اعلام کرد. بعد از آن در آوریل ۲۰۱۲ گوگل بسته هایی به منظور نصب به وب سرور آپاچی برای پشتیبانی spdy ارائه کرد تا وب سایت های کوچک نیز از این قابلیت بی بهره نمانند. مایکروسافت با توجه به آزمایشی بودن این پروتکل و نداشتن استاندارد کافی روی IIS ، از این پروتکل پشتیبانی نمی نماید.

پروتکل spdy چیست؟
spdy کوتاه شده کلمه speedy با تلفظ اسپیدی می باشد. این پروتکل یک پروتکل آزمایشی شبکه بوده که با چندین ویژگی که به سرعت وابسته می باشد پروتکل HTTP را تکمیل نموده است. پروتکل spdy نمی تواند جایگزین HTTP شود. ویژگی پروتکل spdy بصورت چشم گیری زمان لود صفحات را کاهش می دهد. علامت تجاری spdy توسط کمپانی گوگل به ثبت رسیده و در حال حاظر spdy پروتکلی استاندارد نمی باشد و شرکت گوگل اعلام کرده که در تلاش برای استاندارد سازی آن می باشد.
پروتکل spdy چیست؟
ویژگی های پروتکل SPDY
در این پروتکل به صورت همزمان برای افزایش صفحات وب فشرده سازی، ارسال و دریافت تقسیم بندی شده (مالتی پلکسینگ) و اولویت بندی انجام می گیرد.
1 - این پروتکل به سرویس گیرنده و سرور اجازه فشرده سازی هدرهای درخواستی و هدر پاسخ را می دهد. این کار موجب کاهش باند مصرفی در زمان هایی که هدر ها شبیه به هم به دفعات ارسال می شوند.
2 - این پروتکل اجازه می دهد که چندین پروتکل تسهیم شده و بصورت همزمان روی یک اتصال منفرد، بین سرویس گیرنده و سرور بطور رفت و برگشتی ذخیره شوند و از منابع با اولویت پایین از مسدود کردن درخواست ها با بالاترین اولویت  جلوگیری می نماید.
3 - این پروتکل اجازه می دهد بصورت فعال منابع به سرویس گیرنده Push گردد. مکانیزم Server Push محتوی را بدون توجه به کش موجود Push کرده که موجب به هدر رفتن پهنای باند می شود. برای حل این مشکل از روش Server Hint استفاده می گردد و کش موجود برای بهره برداری بهینه است.

مطالب مرتبط:
NAS چیست؟
آپتایم سرور (server uptime) چیست؟
میزبانی ابری یا (هاست ابری) چیست؟

منبع: https://iranitarh.com