تبیان، دستیار زندگی

NAS چیست؟

ابزارهایی که برای ذخیره سازی در شبکه به کار می رود بر اساس ساختارهای شبکه ای، زیر ساخت های سخت افزاری، سیستم عامل، نرم افزارهای مورد نیاز و کاربردی دسته بندی می شوند. یکی از انواع روش های ذخیره سازی شبکه Network Attached Storage یا NAS نامیده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
nas چیست؟
کاربرد NAS چیست؟
در این روش هارد را روی یک سرور که به آن NAS Storage گفته می شود قرار می دهند و سپس هارد ها را در شبکه برای دستگاه های دیگر به اشتراک می گذارند. در داخل این سرور هارد ها بصورت Direct Attached Storage یا به اختصار DAS نامیده می شود و در اصل به TCP/IP متصل می شویم و از آن سرویس می گیریم. استوریج ها به آسانی و با قیمتی مناسب فضای مرکزی، محلی و بسیار در دسترس را برای ذخیره سازی فایل‌ ها و فولدرهای حیاتی برای سازمان ها فراهم می کند. از ویژگی های این نوع روش ذخیره سازی اشتراک گذاری حجم بالای هارد در شبکه می باشد و حجمی برابر ۲۸۰ ترابایت را برای شبکه فراهم می کند. این نوع هارد بصورت اکسترنال بوده و از مدیریت متمرکز بهره می برد. کارت شبکه تا ۲۰۰۰۰ عدد Concurrent Session می تواند داشته باشد. NAS برای استفاده در سازمان های کوچک و متوسط و Workgroup و استفاده در فایل سرویس و اشتراک فایل مناسب می باشد.

در این روش از سیستم عامل مخصوص مانند Windows 2012 Storage Server استفاده می شود. سرویس های اضافه مثل اکتیودایرکتوری، DHCP و DNS از ویندوز حذف و در عین حال ویژگی File Sharing بهینه و قوی می شود. روش دسترسی به اطلاعات در این روش File level Access نام دارد یعنی روی استوریج های NAS ویندوز بهینه شده برای استوریج ها را نصب می کنند. تفاوت بین NAS و SAN در Block Level بودن SAN می باشد. File level Access باعث کند خوانده شدن اطلاعات می شود و ترافیک در شبکه LAN افزایش پیدا می کند یعنی پهنای باند گرفته می شود. در این روش اشتراک گذاری انجام می شود و دیگران فایل را می خوانند. مزایای مشترک در آن ها اینست که مدیریت فضا بصورت متمرکز انجام می شود. این ویژگی باعث می شود در مقایسه با DAS سرعت کمتری داشته باشد. در این روش کارائی بستگی به شبکه LAN دارد که به طور معمول ۱۰۰ متر می باشد. در این روش Bottleneck وجود دارد که بهینه تر شده و هزینه آن قابل قبول می باشد و دسترسی نیز ممکن است محدود باشد.

مطالب مرتبط:
چرا باید از CDN در سئوی سایتم استفاده کنم؟
طراحی سایت و سئو، معرفی الگوریتم های بهینه سازی گوگل
روندهای ضروری طراحی سایت

منبع: https://iranitarh.com