تبیان، دستیار زندگی

انتشار ویراستی تازه از «رساله الولایه» علامه طباطبایی

ویراست تازه‌ای از کتاب «رساله الولایه» علامه طباطبایی به کوشش همایون همتی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
کتاب «رساله‌الولایه»


انتشارات روایت فتح ویراست تازه‌ای از کتاب «رساله‌الولایه» اثر مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی را که با ترجمه همایون همتی همراه است، روانه بازار کتاب کرد.

ویراست قبلی این کتاب در زمان حیات امام خمینی و در سال‌های دفاع مقدس منتشر شده است و این نسخه متنی بازویرایش شده از سوی این مترجم است.

 همتی در این چاپ تازه از کتاب مقدمه‌ای با عنوان «عرفان علامه(ره) در رساله ولایت» درج کرده است و در بخشی از آن می‌نویسد: این رساله را بنده در سال ۱۳۶۴ به توصیه و تاکید تنی چند از استادانم در حکمت و عرفان ترجمه و چاپ کردم. تازه عملیات فاو انجام گرفته بود و رزمندگان غیرتمند ما قهرمانانه فاو را تسخیر کرده بودند و می‌خواستم کاری انجام دهم و به آنها تقدیم کنم. با استادان بزرگ مشورت کردم. به خصوص حضرت آیـ الله سید احمد فهری زنجانی که خود از شاگردان آیت‌الله قاضی و آیت‌الله سید جمال‌الدین گلپایگانی و حضرت امام(ره) بود که بسیار تشویقم کرد و براگیزه‌ام افزود. سالیانی با این عارف بزرگ مصاحب و دمخور بودم و از مصاحبتشان  بسیار بهره گرفتم اما مشورت اصلی با استادم عارف کامل حضرت آیت‌الله حاج عزیزالله خوشوقت بود  که بیش از ده سال توفیق شاگردی و مصاحبت ایشان را داشته‌ام و مکرر به این کار همه تردیدها را زدود و مشغول کار شدم. البته تاکید همواره ایشان از آغاز بر این بود که هیچ شرح و توضیحی داده نشود و خود متن به زیبایی و اتقان به فارسی برگردانده شود که این نکته مراعات شد.

این کتاب برای نخستین بار در انتشارات امیرکبیر منتشر شده و پس از آن به کوشش سید هادی خسروشاهی  در قالب مجموعه رسائل علامه طباطابیی تجدید چاپ شد و در سومین نوبت به کوشش سید محمد آوینی در انتشارات روایت فتح تجدید چاپ شده است.

این رساله در پنج بخش تنطیم شده است که شامل این عناوین است

در این که ظاهر دین را باطنی و صورت حقه آن را حقایقی است، در اینکه حال که نظام عالم نظام اعتباری نیست پس واقعیت آن از چه سنخی باید باشد، در اینکه مقام ولایت انحصاری نبوده و قابل وصول برای همگان است، در اینکه راه رسیدن به این کمال بعد از اثبات امکان آن کدام است، در آنچه که انسان به کمال خویش به آن می‌رسد.

نشر روایت فتح این ترجمه را با قیمت ۱۹ هزار تومان منتشر کرده است.

منبع: مهر