تبیان، دستیار زندگی

مجموعه شعر عالمان و مراجع مهم تشیع درباره امام زمان(عج) منتشر شد

مجموعه شعر عالمان و مراجع مهم تشیع درباره امام زمان(عج) با عنوان «مهدوی» به همت محمد غفاری از سوی نشر باهوش وابسته به موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سروده های  «مهدوی»
مجموعه سروده‌های «مهدوی» محمد غفاری از سوی نشر باهوش وابسته به موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث منتشر شد.

بر اساس این گزارش، در این مجموعه تلاش شده است اشعار فارسی علما و مراجع بزرگ تاریخ شیعه درباره حضرت صاحب الزمان (عج) گردآوری شود تا رجوع به شعر گذشتگان، در دو وجه محتوایی و هنری صورت پذیرد.

از اهداف این تحقیق، احیای میراث مکتوب شیعی در عرصه شعر مهدوی و زنده نگاه داشتن آن برای نسل‌های آینده، آشنا ساختن شاعران و هنرمندان جوان با پیشینه سترگ شعر مهدوی و زمینه سازی برای پژوهش‌های کاربردی و عمیق در این عرصه است.

از طرف دیگر، بسترسازی برای رشد شاعران جوان کشور، با توجّه به الگوهای متعهّد و عالم، مورد توجّه بوده است؛ زیرا با عنایت به این که اشعار این کتاب، سروده عالمان و فقیهان تراز اوّل است، طبیعتاً از بسیاری از آسیب ها به دور است و می تواند نقش مؤثّری در شناساندن صحیح امام مهدی ـ عجّل اللّٰه تعالی فرجه ـ و تاریخ زندگی ایشان به شاعران جوان داشته باشد.

در این مجموعه، اشعار ۳۲ چهره شاخص در علوم دینی از قرن دهم تا به امروز در مدح و ستایش امام مهدی(ع) جمع آوری شده است.

ترتیب و چینش شاعران، بر اساس تاریخ قمری ولادتشان است و پیش از آغاز اشعار، معرّفی مختصری از شاعر، آورده شده است. این معرّفی، عبارت است از: تاریخ و محلّ ولادت، محلّ تحصیل و استادان، آثار و در برخی موارد، تاریخ رحلت و محلّ دفن آنان.

در انتخاب اشعار، تنها به موضوع و مضامین مرتبط با صــاحب الزمــان (عجّ) توجّه شده و هیچ گونه انتخابی از نظر قالب، شاعرانگی و... صورت نپذیرفته است.


منبع: فارس