تبیان، دستیار زندگی

آموزش رفع خطای ۵۰۳ Service Unavailable

خطای ۵۰۳ Service Unavailable یکی از خطاهای شایع هاست می باشد که به معنی سرویس مورد نظر در دسترس نمی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آموزش رفع خطای ۵۰۳ service unavailable

خطای ۵۰۳ Service Unavailable یکی از خطاهای شایع هاست می باشد که به معنی سرویس مورد نظر در دسترس نمی باشد. این خطا اگر تعداد دفعات آن زیاد باشد روی سئو و امتیاز سایت تاثیر منفی می گذارد.

خطای ۵۰۳ به اشکال زیر خود را نشان می دهد:
۵۰۳ Service Unavailable
۵۰۳ Service Temporarily Unavailable
Http/1.1 Service Unavailable
HTTP Server Error 503
Service Unavailable – DNS Failure
۵۰۳ Error
HTTP 503
HTTP Error 503
Error 503 Service Unavailable
 
خطاهای ۵۰۳ servise unavailble در هر مرورگر، سیستم عامل ها از جمله ویندوز ۱۰، ویندوز ایکس‌ پی، سیستم عامل مک و غیره و یا در تلفن همراه و دیگر رایانه‌ های غیرمتداول نمایش داده شود.
در هر جا دسترسی به اینترنت دارید ممکن است شما با خطای ۵۰۳ در موقعیتی خاص مواجه شوید. خطای ۵۰۳ به دلیل این که سرویس‌ دهنده یا سرور بسیار مشغول است یا اینکه تعمیراتی در سرور انجام می شود بوجود می آید.

آموزش رفع خطای ۵۰۳ service unavailable
آموزش رفع خطای ۵۰۳ Service Unavailable
خطای ۵۰۳ یک خطا از جانب سرور می باشد و به سرویس دهنده سایت مربوط می شود. ممکن است سیستم شما نیز دارای مشکل باشد ولی در کل بروز خطای ۵۰۳ به سیستم غیر متحمل است.

رفع خطای ۵۰۳ از طرف کاربر
۱- در ابتدا با کلیک روی دکمه F5 یا همان بارگذاری مجدد، دسترسی به سایت مورد نظر خود را  دوباره امتحان کنید.
نکته: اگر خطای ۵۰۳ در هنگام پرداخت و خرید های آنلاین اتفاق بیفتد تلاش های چند باره برای بررسی، باعث ایجاد چند دستوری و کسر هزینه های مضاعف میگردد.
اکثر سیستم های پرداخت دارای سیستم پشتیبانی می باشند که می توانید در این مواقع از آن ها راهنمایی بگیرید . در این حالت نباید صفحه را رفرش کنید و از صفحه مورد نظر یک اسکرین شات تهیه کرده و با مستندات لازم به ادمین بفرستید.

۲- روتر و مودم و سپس سیستم خود را ریستارت کنید. مخصوصا در مواردی که با پیغام سرویس در دسترس نیست (خرابی DNS) مواجه شوید.
نکته:در صورتی که موارد گفته شده خطای DNS ۵۰۳ را رفع نکرد این خطا به موقتی بوده و به خود سرورهای DNS برمیگردد.

۳- می توانید بطور مستقیم با سایت تماس برقرار کرده و مشکل خود را با مدیریت سایت در میان بگذارید. به احتمال زیاد مدیران سایت هنگام بروز خطا از آن آگاه بوده ولی بهتر است به آن ها اطلاع داده شود.

۴- بعدا مراجعه کنید. با توجه به این که پیغام Service Unavailable در هنگام افزایش ترافیک سایت یک خطای معمول می باشد باید صبر کنید تا ترافیک سایت کاهش پیدا کند و شکیبایی بهترین گزینه است.

آموزش رفع خطای ۵۰۳ service unavailable
رفع خطای ۵۰۳ از طرف سرور
در سمت سرور گزینه های مختلفی برای سرویس دهندگان وب و دلایل کلی برای در دسترس نبودن سرویس وجود دارد.با استفاده از مراحل زیر برای کمک به حل خطای ۵۰۳ Service Unavailable می توانید استفاده کنید.
۱- مواردی مانند محدودیت‌ های اتصال، کنترل‌ گر پهنای باند ، منابع سیستم کلی ، خرابی ایمنی‌ هایی که ممکن است باعث بروز این خطا شود را بررسی کنید.
۲- ممکن است وب سایت شما به تازگی محبوبیت یافته و ترافیک بیشتر سایت موجب خطای ۵۰۳ شده است.
۳- به علت ترافیک سرور ممکن است با ارتقا ورژن PHP موجب بهبود منابع سرور شوید زیرا آخرین ورژن PHP دارای تغییرات بسیاری برای بهینه سازی می باشد. پس بهتر است روی سایت خود از آخرین نسخه PHP استفاده کنید.
۴- پلاگین های مورد استفاده در سایت خود را نیز باید به  آخرین نسخه آپدیت کنید. با هر بار آپدیت شاهد آخرین تغییرات بهینه سازی شده نسبت به نسخه های قبلی میشویم .
۵- از دیگر اقدامات برای رفع خطای ۵۰۳ صفحه بندی نظرات می باشد که اگر در سایت خود نظرات بیشتری دارید آن ها را از طریق وردپرس می توانید به راحتی صفحه بندی کنید.
۶- در صورت استفاده از سیستم های تولید محتوای وردپرس و جوملا افزونه هایی که استفاده نمی کنید را غیرفعال کنید.
۷- از دیگر مراحل بررسی و رفع خطای ۵۰۳ استفاده از قالب های پیش فرض به طور موقت می باشد. در واقع باید قالب فعلی را غیر فعال کرده و از قالب های ساده و پیش فرض استفاده کنید.
۸- تمامی افزونه ها را یک به یک غیرفعال کنید تا ببینید مشکل از کدام افزونه میباشد. بعد از غیر فعال کردن یک به یک فعال و افزونه دارای مشکل را پیدا کنید.
۹- توجه داشته باشید که همیشه باید فشار و بار افزایشی روی سرور را کاهش دهید. کش کردن اطلاعات از مواردی است که می تواند روی راندمان کاری سرور تاثیر مثبت بگذارد. در صورت استفاده از سیستم های تولید محتوای وردپرس و جوملا نصب پلاگین سوپر کش مناسب می باشد .
۱۰- در صورتی که وب سایت گزارش دهنده خطای ۵۰۳ از طریق وب سرور مایکروسافت IIS می باشد جزییات بیشتری را نشان می دهد و بعد از ۵۰۰ مقادیر دیگری را مانند موارد زیر اضافه می کند:
۵۰۳ Application pool unavailable. منبع نرم‌ افزار در دسترس نیست.
۵۰۳ Concurrent request limit exceeded. دو درخواست همزمان فراتر از حد است.
۵۰۳ ASP.NET queue full سه لیست یا ردیف کامل ASP.NET

مطالب مرتبط:
آموزش رفع خطای ۴۰۳
آموزش رفع خطای ۴۰۰ Bad Request
آموزش مکمل در آموزش الکترونیکی

منبع: https://iranitarh.com