تبیان، دستیار زندگی

شاه بیت شاهنامه حکیم فردوسی بر صحنه تئاتر

داود اسدالهی گفت: در اجرای نمایش "راز پنهان" از نقالی و پرده‌خوانی که از هنرهای قدیمی ایرانی است وام گرفتم و آن را با مدرنیته تلفیق کردم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داود اسدالهی

نمایش "راز پنهان" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی داود اسدالهی از 28 آذر ماه ساعت 18 در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی  سودابه گودرزی، سحر حق‌شناس، فهیمه معین، زینب‌السادات میری، صدف کشوری، مریم اصلان پرویز، نسا دلیر و مهشید خدابنده‌لو هستند.

داود اسدالهی درباره روند نگارش و اجرای این نمایش گفت: طرح این نمایشنامه را حدود 5 سال پیش نوشتم و پس از آن در سال گذشته به سراغ آن رفته و پس از بارها بازنویسی تصمیم به اجرای آن بر صحنه گرفتم.

او با بیان اینکه این نمایشنامه درباره سیاوش شاهنامه است، خاطرنشان کرد: داستان این نمایش کانسپتی دارد برگرفته از پرده‌خوانی که از نمایش‌های اصیل ایرانی است. در اجرای این اثر از نقالی و پرده‌خوانی که از هنرهای قدیمی ایرانی است وام گرفته و آن را با مدرنیته تلفیق کردم.

کارگردان نمایش "اندر حکایت شمشک" ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش دو ماه به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "راز پنهان" عنوان کرد: در این نمایش بازیگر از دل پرده بیرون می‌آید، نقلی را روایت کرده و به پرده بازمی‌گردد. در اجرای نمایش "راز پنهان" با استفاده ازموسیقی، حرکت موزون، نور و رنگ، سنت و مدرنتیته را تلفیق کرده و رنگ و لعاب داده‌ام اما به اصل نمایش ایرانی و آئینی پرده‌خوانی و نقالی پایبند بوده و فرمت اصیل آن را حفظ کردم.

اسدالهی در ادامه افزود: سیاوش‌نامه فردوسی، شاه بیت شاهنامه است که در این نمایش به مدت 60 دقیقه این داستان با عظمت به تماشاگر نشان داده می‌شود.

او درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: در انتهای صحنه پرده نقالی است که بازیگر از آن بیرون آمده و به آن بازمی‌گردد و 4 تیرک نیز در دو سوی صحنه است که 4 بازیگر حرکت موزون به آن بسته شده‌اند و در زمان بازی به صحنه آمده و دوباره به تیرک بسته می‌شوند.

این کارگردان درباره موسیقی نمایش "راز پنهان" اظهار کرد: موسیقی نمایش در بخش‌هایی به صورت زنده و در قسمت‌های حرکات موزون، به شکل پلی‌بک پخش می‌شود. در این نمایش تار وتنبک توسط دو نوازنده زن نواخته می‌شود.

داود اسدالهی در بخشی از صحبت‌هایش تصریح کرد: از مخاطبان تئاتر می‌خواهم که به تماشای نمایش ایرانی با زبان زیبا و سلیس فارسی بنشینند. متاسفانه این روزها آثار نمایشی روی صحنه می‌آید که زبان، فرم و محتوای آن با فرهنگ ما بیگانه است و در آن‌ها از هر ترفندی به منظور خنداندن تماشاگر استفاده می‌شود.

او در پایان گفت: نمایش "راز پنهان" یک نمایش ایرانی از قصه‌های شاهنامه است که نمادی از فارسی سلیس و زیبا است و در این شرایط که جوان‌ها فارسی اصیل را به دست فراموشی سپرده‌اند در صورتی‌که تعداد محدودی تماشاگر با این نمایش ارتباط برقرار کنند برای من بسیار خوشحال‌کننده است.

دیگر عوامل نمایش "راز پنهان" عبارتند از: طراح صحنه و دکور: رویا مظفری، دستیار کارگردان: نسیم رفیعی، مدیر هنری: امیررضا هرمزی، منشی صحنه: یگانه نظری، موسیقی: نگار حسینی و بهناز باختر، مدیر اجرایی: علی اکبر مجد راد و مشاور امور رسانه: امین کردبچه چنگی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

منبع: هنر آنلاین