تبیان، دستیار زندگی

جلوه های ویژه ما با سینمای غرب رقابت می کند!

«جلوه های سینمایی» به جلوه های ویژه برترین فیلم های و سریال های ایرانی می پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسین مدحت

در سال های اخیر شاهد تولید فیلم ها و سریال هایی با جلوه های ویژه خاص بوده ایم که با بهره گیری از روش ها و تکنیک های خاص، موفق شده اند روایتی جذاب و چشمگیر از صنعت سینمای ایران را به نمایش بگذارند که نمونه های بارز آن را در آثاری همچون «چ»، «بادیگارد» و «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا، «محمد رسول اله(ص)» مجید مجیدی، «چهارراه استانبول» مصطفی کیایی، «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی، «مختارنامه» داوود میرباقری، «پایتخت» سیروس مقدم و... شاهدیم. مخاطبان هنر هفتم کمتر از جزییات و رمز و رازهای جلوه های ویژه در سینما خبر دارند و نسبت به شناخت آن کنجکاو و مشتاق هستند. شبکه آی فیلم در همین راستا و براساس نیاز مخاطبان خود اقدام به ساخت و پخش ویژه برنامه ای درباره جلوه های ویژه در سینما کرده است. «جلوه های سینمایی» به جلوه های ویژه برترین فیلم های و سریال های ایرانی می پردازد. دست اندرکاران برنامه امیدوارند این برنامه در چهار فاز، ابعاد مختلف هنر سینما و تلویزیون را موشکافی کند که در فاز اول، عوامل جلوه های ویژه سینمای ایران پرده از اسرار کارشان می گشایند. شش قسمت از فاز نخست برنامه، به جلوه های میدانی سینما و هفت قسمت دیگر به جلوه های دیجیتال و بصری می پردازند. فازهای دوم، سوم و چهارم این مجموعه نیز به ترتیب به گریم های خاص سینما، موسیقی فیلم و تولیدات سنگین سینما می پردازند. دوشنبه ها بازپخش می شود. به بهانه پخش این برنامه پای صحبت های ۶:۳۰ روی آنتن شبکه آی فیلم می رود و در ساعت ۲۲:۳۰ «جلوه های سینمایی» یکشنبه ها ساعت حسین مدحت؛ تهیه کننده و کارگردانش نشستیم و از روند تولید و ساخت آن جویا شدیم.

آقای مدحت چطور شــد که به فکر ســاخت چنین برنامه ای برای شبکه آی فیلم افتادید؟

در ســاخت این مجموعه ســعی کرده ایم تا جلوه هایی را که برای بیننده جذاب است به تصویر بکشیم. در کل با تهیه این برنامه، سرگرمی و همچنین سختی کار دست اندرکاران ساخت جلوه های ویژه را به مخاطبان نشان می دهیم. خوشبختانه در ایران جلوه های ویژه از اســتانداردهای جهانی بهره می برد و می توان گفت که در این حوزه حرف اول را در منطقه می زنیم. ابتدا قصد داشــتیم هفت تا هشــت قسمت را آماده کنیم و سپس روی آنتن برویم اما برنامه ها برای پخش جابه جا شد و برنامه ریزی ها تغییر کرد. در این برنامه، گروه هایی که به تولید جلوه های ویژه با رایانه می پردازند معرفی می شوند و همچنین با کسانی که جلوه های ویژه را در سر صحنه فیلمبرداری انجام می دهند مانند سکانس های جنگ و انفجار به گفت وگو می نشینیم.

آیا قرار است فصل های جدید این برنامه هم ساخته شود؟ در این صورت، قرار است چه تغییراتی در سری های بعدی برنامه اتفاق بیفتد؟

جا دارد که برنامه ادامه پیدا کند و فصل های آینده آن نیز تولید شود که همه این موارد البته بستگی به سیاســت گذاری های شــبکه آی فیلم دارد، ولی به شخصه آمادگی ســاخت فصل های بعدی را دارم. تاکنون بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت کرده ایم و بینندگان پروپاقرصی داریم. حتی برای خود من پیام می گذارند و از پخش قسمت های آینده جویا می شوند. دوست دارم که در ساخت سری های بعدی تغییراتی را اعمال کنم اما از آن جا که بینندگان شبکه آی فیلم مخاطبان عام هستند، باید به صورت خیلی ساده و روان برنامه بسازیم تا بیننده از آن لذت ببرد و برایش کسل کننده نباشد. حتی قرار است برای ساخت برنامه های بعدی، آیتم هایی مانند نمایش گریم های خاص و مصاحبه با چهره پردازهایی که مرد را زن و بالعکس و پیر را جوان و جوان را پیر می کنند داشــته باشیم تا مشــقت ها و زحماتی را که برای گرفتن یک پلان و سکانس صرف می شود برای مخاطبان به نمایش بگذاریم. خاطرم هست در فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» برای ساخت جلوه های ویژه از کارشناسان آلمانی بهره گرفتند ولی در حال حاضر همه کارها در کشور و توسط نیروهای باتجربه خودمان انجام می شود. خوشبختانه یا متاسفانه این روزها رایانه در ساخت جلوه های ویژه حرف اول را می زند ولی در کنار آن از جلوه های بصری که نقش مکمل را دارد نیز اســتفاده می شود. با این حال، درصددیــم که اول جلوه های رایانه ای را به بینندگان نشــان دهیم و در قسمت های بعدی به جلوه های بصری و ویژه بپردازیم.

انتخاب فیلم ها و سریال ها برای معرفی در برنامه براساس چه ملاک ها و معیارهایی بوده است؟

بستگی به اثر دارد. به جلوه های ویژه یک سری از سریال هایی که از آی فیلم پخش شده اند مثل «پایتخت»، «مختارنامه» و... پرداخته ایم. فیلم هایی که با سیاست های شبکه همخوانی داشته و صحنه های هیجانی و جذاب داشته باشند نیز در اولویت هستند. از سوی دیگر، ســر صحنه برخی فیلم ها که در حال تولید هستند حاضر می شویم و به ضبط بعضی از سکانس ها می پردازیم برای نگهداری در آرشیو برنامه، چرا که دسترسی به فیلم های گذشته سخت و حتی ناممکن است.

در ساخت این مجموعه با چه سختی ها و چالش هایی مواجه هستید؟

هماهنگی ها سخت است. گاهی تصاویر ضبط شده پشت صحنه پیدا نمی شود. در کل سختی کار ما پیدا کردن برخی پشــت صحنه هایی است که گاه وجود ندارد یا نایاب است.

تا به امروز چه بازخوردی از مخاطبان خود دریافت کرده اید؟

از طریق روابط عمومی و سایت شبکه آی فیلم نظرات بینندگان را پیگیری می کنم و از نقاط ضعف و قوت برنامه باخبر شده و درصدد رفع ایرادات برمی آیم. شبکه آی فیلم مخاطبان زیادی دارد و تا به این جای کار، برنامه جلوه های سینما به خوبی توانسته بینندگان را جذب خود کند و بازخوردهای خوبی از آن ها گرفته ایم.

به نظر شما وضعیت جلوه های ویژه در ایران با مقایسه با جهان چگونه است؟

در حال حاضر خیلی حرفه ای کار می کنند و به جــرأت می توانم بگویم با امکاناتی که داریم جلوه های ویژه ما با ســینمای غرب رقابت می کند و با کمترین امکانات بهترین ها را می سازیم. با وجودی که جلوه های ویژه رایانه ای صنعتی نوپا در سینمای ماست، ولی خیلی حرفه ای و ماهرانه کار می شــود. از هند و شرق آسیا هم جلوتر هستیم با وجودی که این کشورها زودتر به این صنعت دست یافته اند.

منبع: روزنامه صبا/زهرا صلواتی