تبیان، دستیار زندگی

کلیسای کورا در استانبول، نمونه ای بی نظیر از معماری دوره بیزانس ها

شهر استانبول پر از جاذبه های دیدنی و جذاب است که در کنار مراکز خرید متنوع خودش توانسته به عنوان محبوب ترین مقصد گردشگری در بین عموم مسافران جهان قرار بگیرد. ما اینبار به سراغ یکی از بناهای تاریخی این شهر ترکیه ای به نام کلیسای کورا در استانبول رفتیم تا اطلاعاتی را برای شما زمانی که خواستید به بازدید از این بنای دیدنی بروید داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 کلیسای کورا در استانبول،

این کلیسا در دوره ی بیزانس ساخته شده است و تلفیقی از هنر بیزانس ها و هنر اسلامی در ساخت آن استفاده شده است. کورا یا چورا کلیسایی تاریخی و زیبا در استانبول است که تاریخچه ‌ای طولانی دارد و امروزه به موزه ‌ی کاریه تبدیل شده و دیوارنگاری‌ های جالبی از زندگی مریم مقدس گرفته تا معجزات عیسی مسیح را به نمایش می‌ گذارد. برای اینکه بیشتر درباره ی کلیسای کورا در استانبول بدانید در ادامه همراه ما در سفر به استانبول باشید.

همانطور که در بالا گفتیم، کلیسای کورا در استانبول یکی از زیباترین بناهایی است که در که کشور ترکیه وجود دارد و بعد از ایاصوفیه محبوب ترین جاذبه ی استانبول به شمار می رود. این کلیسا در واقع کلیسای ارتدکس یونانی است که آن را با نام موزه کاری نیز می شناسند و کاربری آن در قرن ۱۶ میلادی و در دوران امپراتوری عثمانی به عنوان یک مسجد نیز تغییر پیدا کرد و در نهایت در سال ۱۹۴۸ میلادی به موزه تبدیل شد. این بنا در محله‌ ی «ادیرنا کاپی» (Edirnekapı) واقع شده است و آن را به سبک معماری بیزانس دوران قرون وسطی ساخته‌ اند. فضای داخلی این مکان با نمونه ‌هایی از بهترین و قدیمی ‌ترین دیوارنگاری‌ ها و موزاییک ‌های دوران امپراتوری روم شرقی تزئین شده است که آن‌ها را بعد از تغییر مالکیت مذهبی این مکان به موزه، کشف و بازسازی کرده ‌اند.


مختصری از تاریخ کلیسای کورا در استانبول


اگر بخواهیم مختصری از تاریخ کلیسای کورا در استانبول بگوییم، این بنای تاریخی گذشته ی طولانی دارد و به راحتی می توانید تاریخچه ی شهر استانبول را بشناسید. کلیسای کورا را در دوران سلطنت «ژوستینین یکم» (Justinian I) تأسیس کردند که از سال ۵۲۷ تا ۵۶۵ میلادی بر امپراتوری روم شرقی حکومت داشت. این کلیسا ابتدا با نام «کلیسای ناجی مقدس کورا» شناخته می‌شد و آن را بر روی خرابه‌های کلیسایی دیگر بنا کرده بودند که بیرون از دیوارهای پایتخت سابق امپراتوری روم شرقی، یعنی شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) قرار داشت. نام کلیسای کورا در استانبول واژه ای یونانی است که به معنی حومه ی شهر است و به همین موضوع هم اشاره دارد که کلیسای اصلی، بیرون از دیوارهای شهر واقع شده بود.
 کلیسای کورا در استانبول،

کلیسای کورا در استانبول قدمتش به قرن ۴ میلادی بازمی گردد و همانطور که گفته شده است، این بنای تاریخی در خارج از دیوارهای شهر قرار گرفته است. مدت ها بعد وقتی امپراتور تئودوسیوس دوم دیوار دیگری را در سال ۴۱۳ میلادی دور شهر کشیده شد و این کلیسا داخل این دیوارهای دفاعی جا داده شده است. آنچه که در حال حاضر از نمای کلیسای کورا در استانبول مشاهده می کنید به سال ۱۰۷۷ میلادی برمی ‌گردد که کلیسا را شبیه به یک صلیب بازسازی کرده است. این ساختمان، یک گنبد را نیز شامل می‌شد و این شیوه‌ی معماری در آن دوران بسیار رواج داشت. بخشی از کلیسای کورا در اوایل قرن ۱۲ میلادی و ظاهراً بر اثر زلزله فرو ریخت و دوباره به بازسازی آن مشغول شدند؛ اما ۲ قرن بعد از این اتفاق بود که این کلیسا به شکل امروزی‌اش درآمد.


معماری بنای تاریخی کلیسای کورا در استانبول


ساختمان کلیسای کورا در استانبول، از ۳ بخش اصلی و ۶ گنبد تشکیل شده است، فضای داخلی این ساختمان همچنان تغییر چندانی کرده است و در همان شکل اولیه خود باقی مانده است و همین موضوع کلیسای کورا در استانبول را در مقایسه با دیگر کلیساهای شهر استانبول به جاذبه ای منحصر به فرد تبدیل کرده است. موزاییک‌های دیدنی این کلیسا، داستان ‌هایی از انجیل را به تصویر می‌ کشند و مانند کتاب داستانی تصویری می‌ توان ماجرای آن ‌ها را دنبال کرد.

در این بین توجه داشته باشید که حواستان باشد تا چرخه ی زندگی مریم مقدس را هنگام بازدید از کلیسای کورا در استانبول از دست ندهید، چرا که ۱۷ تصویر برای نشان داده زندگی نامه ی وی به تصویر کشیده شده است. دیوارنگاری‌ه ای «چرخه‌ ی زندگی عیسی مسیح»، از تولد او در بخش قبلی ادامه پیدا م ی‌کند و تا سفر او به اورشلیم را در برمی‌گیرد. قطعا می تواند برای کسانی که به داستان های تاریخی علاقه ی زیادی دارند این موضوع جذاب باشد.

همچنین تصاویری از معجزه های حضرت عیسی در «دوران رسالتش» در این کلیسا وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به معجزاتی نظیر شفای مرد جذامی نیز اشاره کرد.
 کلیسای کورا در استانبول،

قسمت های اصلی ساختمان کلیسای کورا در استانبول


سالن ورودی که narthex (نارتکس)
بخش نارتکس مساحتی برابر با ۴ متر عرص و ۲۳ متر طول دارد که با موزائیک های بسیار زیبایی که بر روی دیواره ها و سقف های آن قرار گرفته نیز بسیار هنرمندانه تزئین شده است. در زمانی که به این بخش وارد می شوید، تصاویری که بر روی دیوارها و سقف ها وجود دارد شما را مات و مبهوت می کند. تصاویر و نقوشی که هر کدام برای خود حرفایی از دل تاریخ دارند و بیانگر رویدادهایی از تاریخ هستند.

بدنه اصلی ساختمان naos (نوس)
دیگر بخش ساختمان کلیسای کورا در استانبول، بدنه ی اصلی ساختمان نوس است که شبیه به نارتکس خارجی بوده و حدود ۴ متر عرض و ۱۸ متر طول دارد. درب این ساختمان از کلیسای کورا در استانبول به قسمت شرقی موزه باز می شود و راهی به بخش اصلی موزه دارد. این بخش هم از تزئینات و نقاشی های هنرمندانه چیزی کم ندارد و تمام سقف و دیوارهای آن به زیبایی هر چه تمام تر با تصاویری مفهومی آراسته شده است. قسمتی از تصاویر این بخش به زندگی ویرجین پرداخته شده است که در واقع زندگی ویرجین همان زندگی مریم باکره و عیسی مسیح است.

بخش parecclesion (پارسلیشن)  
بخش نهایی کلیسای کورا در استانبول قسمت پارسلیشن است که که در اصل محلی برای دفن بنیانگذاران این کلیسا و افراد تاثیرگذار تاریخ بوده است. گنبد این بخش بعد از گنبد اصلی بنا بزرگترین گنبد سازه محسوب می شود و قطرش در حدود ۴.۵ است. این بخش با توجه به گذرگاهی بسیار زیبایی که با نقش ها و تصاویر تاریخی تزئین شده است نیز به بخش NAOS راه دارد.

نام برخی از تصاویر این بخش عبارت اند از:


بازگشت مسیح
معاد
دادگاه آسمانی از فرشتگان

اطلاعات لازم برای بازدید از کلیسای کورا در استانبول


به منظور دسترسی به کلیسای کورا در استانبول باید به ۵ کیلومتری شمال غربی سلطان احمد بروید و حدود ۲ ساعت برای بازدید از آن باید زمان بگذارید.

آدرس: Address: Ayvansaray Mh., Kariye Cami Sk. No ۲۶, Fatih/İstanbul, Turkey

تلفن: ۶۳۱۹۲۴۱-۰۲۱۲

زمان بازدید از کلیسای کورا


این کلیسا در همه ی روزها به غیر از چهارشنبه ها باز است، لازم است بدانید که در روزهای دیگر موزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ پذیرای بازدید کنندگان است و بدلیل محدودیت بلیط و همچنین مرمت های دائمی کورا ، حتما از قبل با مسئولین کورا برای بازدید هماهنگ کنید.

هزینه بازدید از کلیسای کورا در استانبول ۶ لیر است.

منبع: مجله گردشگری الی گشت