تبیان، دستیار زندگی

میزبانی ابری یا (هاست ابری) چیست؟

هاست ابری یا Cloud Hosting یکی از آخرین فناوری های روز دنیا در زمینه هاستینگ می باشد. این نوع فناوری با این که یک فناوری تازه و به روز بشمار می رود و مدت زمان زیادی از آن نمی گذرد به عنوان یکی از برترین و محبوب ترین سرویس های هاست تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
میزبانی ابری یا (هاست ابری) چیست؟
میزبانی ابری یا (هاست ابری) چیست؟
Cloud Computing یا رایانش ابری و یا پردازش ابری به معنی استفاده از مجموعه ای سخت افزاری و نرم افزاری متصل به شبکه می باشد . این بدین معناست که برای استفاده از یک نرم افزار یا سخت افزار خاص نیاز به وجود آن روی کامپیوتر نمی باشد و از طریق کامپیوتر دیگری که به شبکه متصل است و دارای منابع می باشد می توان از آن ها استفاده کرد. Cloud Hosting یا میزبانی ابری هم نوعی میزبانی ابری بر پایه رایانش ابری می باشد. در این نوع از میزبانی به جای استفاده منابع سخت افزاری یا نرم افزاری یک سرور از چندین سرور به صورت همزمان استفاده می کنند.

نحوه کار و ویژگی های میزبانی ابری 
در این نوع سرورهای میزبانی اطلاعات در نقاط مختلف جغرافیایی دنیا قرار می گیرد و هر یک از این سرور ها وظیفه های مختلفی را به عهده می گیرند. ویژگی های گفته شده به عنوان افزونگی سرور مجازی شناخته می شوند و باعث افزایش کارایی سرویس های میزبانی می شوند.
هاست ابری با توجه به میزبانی عادی ویژگی های بسیاری دارد. Up Time بسیار بالا، انعطاف پذیری بیشتر و صرفه جویی در هزینه ها از مهم ترین مزایای این نوع میزبانی به شمار می رود. برخی از این ویژگی ها به شرح زیر می باشد .

پایداری و در دسترس بودن
در نوع میزبانی ابری از آنجایی منابع از سرورهای مختلفی بارگذاری می شود در صورت اختلال در هر یک از سرویس ها به سرعت سرور دیگری جایگزین شده و زمان Down Time سایت ها پایین می آید . کمبود این مورد در سرویس های اشتراکی به شدت پایین بوده یعنی اگر یکی از سایت ها در سرور اختلال ایجاد کند تمامی سایت های موجود در سرور بدون اینکه اختلالی در سرور ایجاد کنند از دسترس عموم خارج می شوند. از سایت های معروف در فن آوری میزبانی ابری سایت گوگل می باشد. از زمان راه اندازی این سایت کمتر کسی با در دسترس نبودن آن مواجه شده است. از طرف دیگر با قرارگیری سرورها در نقاط مختلف جغرافیایی دنیا سرعت سایت برای کاربرانی که به هر یک از سرورها نزدیک باشند بصورت چشم گیری افزایش یافته است.

انعطاف پذیری
منابع سخت افزاری و نرم افزاری در سرویس های معمولی محدود می باشد و در صورت استفاده بیش از حد یک سایت از منابع، موجب بروز اختلال در خود سایت و حتی ممکن است باعث آسیب رساندن به سرور شود. در میزبانی های ابری محدودیتی برای استفاده از منابع وجود ندارد و در صورتی که تعداد منابع نتواند به نیازهای وب جواب بدهد با استفاده از افزایش منابع می توان تمامی نیاز ها را برطرف نمود. در نوع میزبانی عادی این مورد میسر نمی باشد زیرا منابع به صورت فیزیکی قابل ارتقاء می باشند و علاوه بر افزایش هزینه ها زمانبر نیز می باشد ولی در میزبانی ابری تمامی این موارد با استفاده از فناوری سرور مجازی ارائه می شوند .

میزبانی ابری یا (هاست ابری) چیست؟
کاهش هزینه ها
در سرویس های معمولی علاوه بر سقفی که منابعی در نظر می گیرند حداقلی نیز برای آن وجود دارد. مدیران وبسایت برای اینکه با اختلال در سایت خود مواجه نشوند مجبورند میزان منابع سایت خود را در حالت مصرف بالا در نظر بگیرند. در بسیاری از موارد مقدار گفته شده ممکن است مورد نیاز سایت ها نباشد و باید برای مقدار رزرو شده هزینه پرداخت گردد. در میزبانی ابری شرایط به نحو دیگر می باشد و با قابلیت انعطاف پذیری منابع هزینه پرداخت می گردد.

معایب میزبانی ابری 
با آن همه مزایای میزبانی ابری مانند سایر تکنولوژی ها معایبی نیز دارد. با اینکه این نوع میزبانی اول راه بوده و با رسیدن به مقصد مسیر پر فراز و نشیبی را به همراه خواهد داشت. گسترش دهندگان منابع در آینده راه حلی را برای تمامی موارد در نظر گرفته اند. در اینجا به تعدادی از این معایب اشاره می کنیم.

پایین آمدن امنیت داده ها
با وجود پراکندگی منابع و داده ها و اطلاعات سایت در این نوع سرویس میزبانی، برقراری امنیت نسبت به سرویس های عادی کار دشوارتری میباشد. مواردی که برای برقراری امنیت در سرویس های عادی در نظر گرفته میشود همچنین پراکندگی سرویس ها باعث دسترسی مسئولان سرور به تمامی اطلاعات موجود روی سرور می شود. که همین عمل باعث سو استفاده از داده ها می شود.

وجود مشکلات در تهیه نسخه پشتیبان
یکی دیگر از مشکلاتی که در این سرویس ها وجود دارد پراکندگی داده ها می باشد که مشکلات دیگری از جمله عدم تهیه بکاپ بصورت فیزیکی را در بر می گیرد. در این نوع فناوری هنوز روش مناسبی برای تهیه بکاپ در نظر گرفته نشده است . برخی از شرکت ها بصورت مجازی اقدام به تهیه نسخه پشتیبان می کنند که به اندازه فیزیکی در دسترس و مطمئن و امن نیستند.

بالا رفتن هزینه ها
با توجه به اینکه هزینه ها (عدم نیاز به هاست اضافی) یکی از ویژگی های خوب میزبانی ابری به شمار می روند در صورت نیاز به منابع زیاد به عکس به یکی از معایب تبدیل می شوند. در صورتی که یک سایت دارای مصرف بالا از منابع باشد استفاده از فناوری میزبانی ابری در برابر سرویس های عادی میزبانی، هزینه های بیشتری را دربر می گیرد. در این نوع موارد استفاده از سرویس های اختصاصی گزینه مناسبی نسبت به سرویس های ابری می باشد. با اینکه نمی تواند مثل سرویس ابری پایدار باشد ولی از لحاظ امنیت گزینه خوبی می باشد.

مطالب مرتبط:
7 راهکار برای استفاده از کتاب الکترونیک در آموزش الکترونیک
چگونه با on page سئو رتبه سایت تان را بهبود دهید؟
بازاریابی محتوا و ارتباط آن با سئو

منبع: https://iranitarh.com