تبیان، دستیار زندگی

جایگاه والدین نزد خداوند در کنار توحید است

استاد حوزه علمیه گفت: جایگاه احسان به والدین نزد خداوند چنان عظیم است که آن را در کنار توحید و بندگی خود قرار داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام والمسلمین سید ایراهیم هاشمیان
حجت الاسلام والمسلمین سید ایراهیم هاشمیان شامگاه دوشنبه (سوم دی ماه ) در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و درباره اهمیت احترام به والدین به آیه 23 سوره اسراء اشاره کرد و گفت: در این آیه قرآن کریم خداوند مقام و جایگاه پدر و مادر را پس از خود قرار داده است.

استاد حوزه علمیه افزود: در این آیه خداوند حکم می‌دهد که هیچ کس را جز او عبادت نکنید سپس به دنبال آن دستور می‌دهد که نسبت به والدین احسان داشته باشید، علامه طباطبایی درباره این آیه می‌فرمایند درباره اهمیت جایگاه والدین سخنی بالاتر نداریم که خداوند احسان به والدین را در کنار عبادت و بندگی خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمیان بیان کرد: روایات زیادی داریم که در آنها دعا کردن برای پدر و مادر و دعا خواستن از آنان تاکید شده است، حتی اگر والدین از دنیا رفته باشند می‌توان از آنان درخواست دعا کرد، والدین از وجود فرزندان ناخلف در دنیا و آخرت عذاب می‌کشند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در تربیت فرزندان لقمه حلال و تربیت نیکوی آنان بسیار اثر دارد، عنوان کرد: تلاش کنیم افزون بر اینکه فرزندان خوبی برای والدین خود هستیم فرزندان صالحی را تربیت کرده و نسل نیکویی را از خود به جای بگذاریم زیرا همه این موارد بر آخرت ما اثر دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه اعمال مثبت و منفی ما بر نسل آینده اثر دارد، ابراز کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید هنگامی که والدین شما به سن پیری رسیدند گاهی ممکن است به شما نیازمند شوند بنابراین مراقب باشید که با آنان بسیار مهربان باشید و مبادا به آنها اف بگویید.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان افزود: برخی سخنان سرد از جمله عواملی است که می‌تواند دل پدر و مادر را بشکند بنابراین مبادا سخنی را که دل آنان را بشکند بر زبان آورید، زمانی که خداوند شما را به والدین عطا می‌کند با ایجاد محبت در دل آنان شما را پرورش داد بنابراین با محبت خود دل والدین را آرام کنید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در رفتار و اخلاق با والدین مراقب اعمال خود باشید، اظهار کرد: برخی رفتارهای کوچک و ظریف از نوع بی‌ادبی شاید در نظر شما اهمیت نداشته باشد اما پدر و مادر را ناراحت می‌کند بنابراین درباره والدین بسیار مراقب اعمال و رفتار خود باشید.

وی گفت: خداوند در قرآن از ما خواسته که با والدین کریمانه رفتار کرده و مقابل آنان خضوع داشته باشیم، کمال رحمت خود را به آنان نشان داده و برای آنان دعا کنیم همانگونه که آنان در کودکی ما را مورد رحمت قرار دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه خداوند رضایت خود را در رضایت والدین قرار داده است، خاطرنشان کرد: هرعمل صالحی انجام می‌دهید برای والدین خود نیت کنید.

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.