تبیان، دستیار زندگی

افزایش تعداد حجاج ایرانی در حج ۱۴۴۰

رییس سازمان حج و زیارت از درخواست ۱۰ هزار سهمیه اضافه در حج ۱۴۴۰ به طرف عربستان سعودی خبر داد و گفت: جمعیت اعزام حجاج ایرانی در سال آینده ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حج
دکتر علیرضا رشیدیان در نشست خبری تشریح دستاوردهای مذاکرات حج 98 امروز دوشنبه سوم دی ماه در جمع نمایندگان رسانه های خبری گفت: در سفری که برای مذاکرات حج 1440 به دعوت وزیر حج عمره عربستان به مکه داشتیم نایب الزیاره ملت ایران بودیم، امیدوارم در حج سال آینده حضور ملت ایران توام با امنیت، عزت و کرامت باشد.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: مذاکرات در سه مرحله پیگیری شد. پیشنهادات هیئت ایرانی در خصوص برگزاری حج تمتع 98 مطرح و در خصوص نحوه عملیاتی کردن آن بحث و بررسی صورت گرفت و پس از آن پیش نویس پیشنهادی از سوی وزارت حج عربستان سعودی به ما اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به بحث های کارشناسی که در خصوص نقاط قوت و ضعف برگزاری حج تمتع 97 پیش از مذاکرات با همکاران خود داشتیم هیئت ایرانی اعزامی به عربستان سعودی برای مذاکرات حج 1440 نقاط ضعف و قوت حج گذشته را با وزیر حج عربستان سعودی مطرح و به نتایج خوبی دست یافت.

رشیدیان ادامه داد: نتیجه نشست فشرده هیئت ایرانی اعزامی برای مذاکرات حج 1440 به امضای تفاهم نامه مشترک فی مابین ایران و عربستان سعودی منجر شد که به امید خدا در سایه مفاد این تفاهم نامه در سال 98 حجی عزتمند برای زائران و حجاج ایرانی داشته باشم.

مهمترین محور تفاهم نامه حج 98؛ تامین امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی 

وی مهمترین محور تفاهم نامه حج 98 را تامین امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی عنوان کرد و گفت: امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی در این مذاکرات مورد تاکید هر دو طرف ایرانی و سعودی بود.
رشیدیان یادآور شد: پیگیری مسئله غرامت به خانواده شهدای مسجدالحرام و منا دیگر بحثی بود که به آن پرداخته شد و با پیگیری های هئیت ایرانی، وزیر حج عربستان سعودی اعلام کرد که غرامت شهدای مسجدالحرام از طرف عربستان سعودی به دفتر نمایندگی آنها در سازمان ملل داده شده و با مکاتباتی که ما انجام داده ایم انشاءالله به زودی به خانواده های آنها پرداخت می شود.

پرداخت غرامت خانواده شهدای مسجدالحرام به زودی

وی در خصوص تعیین تکلیف 10 نفر از شهدای مفقود حادثه منا گفت: با پیگیری هایی که صورت گرفت و بررسی DAN‌ این شهدا، هویت پنج نفر به صورت قطعی اعلام و محل دفن آنها مشخص شد، دو نفر دیگر هم مراحل پایانی تشخیص هویت را طی می کنند و تنها از مفقودین حادثه منا سه نفر باقی مانده که در حال بررسی وضعیت آنها نیز هستیم.

رشیدیان اظهار کرد: فعالیت کمیته حقیقت یاب و وجوه شرعی که باید به عنوان غرامت به خانواده شهدای منا پرداخت شود دیگر بحثی بود که هیئت ایرانی در مذاکرات خود با هیئت عربستان سعودی طرح کرد. امیدواریم پس از پرداخت غرامت شهدای مسجدالحرام مسئله شهدای منا نیز در این رابطه حل شود.

اعزام ۸۶ هزار و ۵۰۰ ایرانی به حج تمتع در سال ۹۸

رییس سازمان حج و زیارت از افزایش جمعیت حجاج ایرانی در حج 1440 خبر داد و گفت: جمعیت حجاج ایرانی در سال آینده به 84 هزار نفر می رسد با خدمه به 86 هزار و 500 نفر در سال 98 می رسند.
وی از درخواست 10 هزار سهمیه اضافه در حج 1440 به طرف عربستان سعودی خبر داد و گفت: با توجه علاقه مردم ایران برای شرکت در حج تمتع و تعداد بالای افرادی که منتظر اعزام هستند درخواست افزایش ظرفیت اعزام کشور ایران به حج 98 اعلام شد که امیدواریم با این درخواست موافقت شود تا ما در سازمان مقدمات سفر حجاج را به نحو احسن فراهم کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در خصوص موضوعاتی چون اسکان، حمل و نقل و تغذیه حجاج ایرانی در سال 98  با وزیر حج و زیارت عربستان سعودی جلساتی را داشتیم و به نتایج خوبی در این خصوص رسیدیم.

رشیدیان به مشکلات و مسائل اجرایی فیمابین ایران عربستان در خصوص حج تمتع با توجه به قطع روابط سیاسی دو کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی مشکلاتی در خصوص مسایل اجرایی حج پیش می آید که با توجه به هماهنگی ها و مذاکرات صورت گرفته قرار بر این است سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع دو کشور پذیرای هیئت کنسولی ایران و عربستان برای حفظ منافع زایران ایرانی باشد.

راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان حج وزیارت در عربستان

وی مسئله حج را به عنوان یک واجب شرعی جدا از مسائل و روابط سیاسی دو کشور عربستان و ایران دانست و گفت: در خصوص موضوعات عملیاتی حج درخواست هیئتی ایرانی، ایجاد دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان به منظور پیگیری پیوسته و سریعتر امور مربوط به حج آینده در بخش های مختلف از قبیل اجاره مسکن و حمل و نقل بود که هیئت عربستانی با این درخواست موافقت کرد.

رشیدیان در خصوص معطلی زایران ایرانی برای انگشت نگاری در بدو ورود به مکه گفت: در تفاهم نامه حج 98 مقرر شد برای آسایس و سهولت زائران ایرانی در عربستان سعودی در زمان حج تمتع 1440 بحث انگشت نگاری حجاج در داخل ایران صورت پذیرد تا بدین ترتیب از معطلی حجاج ایرانی در عربستان کاسته شود.

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص ارایه خدمات بیمارستانی در عربستان به حجاج کشورمان در موسم حج اظهار کرد: امکان استفاده از خدمات بیمارستانی در عربستان برای زائران ایرانی در سال های گذشته به صورت کامل فراهم نبود طبق توافق صورت گرفته در مذاکرات اخیر مقرر شد وزارت حج عربستان با استقرار مترجم در مراکز درمانی عربستان به حجاج و زئران ایرانی خدامات مطلوب تری از قبل ارایه دهد.

وی یادآور شد: با توجه به افزایش تعداد حجاج ایرانی در سال 98 در مذاکرات حج امسال بر این مسئله تاکید شد که وزارت حج عربستان تدبیری بیاندیشد تا کاروان های ایرانی برای رمی جمرات در شرایط آب و هوایی و جمعیتی مناسبی اعمال خود را انجام دهند.
رشیدیان حفظ امنیت حجاج ایرانی را اولویت سازمان حج و زیارت در برگزاری حج تمتع 1440 دانست و گفت: برای حمایت از منافع حجاج ایرانی 10 نفر از همکاران و نمایندگان وزارت امور خارجه با ویزای مناسب در قالب هیئت کنسولی تعیین شده اند که در دفتر حافظ منافع ما در سفارت سویس در عربستان مستقر می شوند.
دکتر علیرضا رشیدیان

برگزاری حج عمره تابع شرایط ایران و عربستان سعودی است

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه مذاکرات این دوره در خصوص حج تمتع بود گفت: به بحث عمره و برگزاری مجدد  آن در این مذاکرات صحبتی به میان نیامد به دلیل اینکه برگزاری حج عمره از سوی ایران و موافقت عربستان با این مسئله تابع شرایط دو کشور است و این شرایط تا کنون تغییری نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: انتظار ایران تضمین عزت و امنیت حجاج است و با تاکیدی که مسئولان و ملت شریف ایران بر این مسئله دارند امیدواریم در دوره های آینده مذاکرات شرایط مناسب تری برای برگزاری عمره مفرده فراهم شود.

رشیدیان با اشاره به بالا رفتن هزینه های حج تمتع در سال های اخیر به دلیل مسئله ارز گفت: زائران و حجاج ایرانی از 28 تا 42 روز در سرزمین وحی برای انجام اعمال و مناسک حج حضور دارند و طولانی شدن این ایام به برنامه پروازهای عربستان سعودی بازمی گردد چرا که بسته به توافق صورت گرفته 50 درصد پرواز حجاج با شرکت هواپیمایی سعوید صورت می گیرد.
وی ادامه داد: نرخ پروازهای حج تمتع با توجه به اینکه با قیمت دلار از سوی شرکت هواپیمایی سعودی محاسبه می شود با نرخ پروازهای ایران متفاوت است در جلسات و رایزنی هایی که صورت گرفته تلاش داریم این نرخ تفاوتی با نرخ پروازهای داخلی نداشته باشد.

افزایش 80 درصدی هزینه حمل و نقل در عربستان

رییس سازمان حج و زیارت از افزایش 80 درصدی هزینه حمل و نقل در عربستان خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت سال گذشته افزایش قیمت حمل و نقل امسال قابل قبول نیست، امیدواریم طرف سعودی نسبت به قیمت جدید حمل و نقل تجدید نظر کند چرا که باعث مشکلات جدی برای حجاج می شود.

راه اندازی قطار مدینه و مکه یک امکان جدید

رشیدیان اذعان کرد: راه اندازی قطار مدینه و مکه یک امکان جدید است که عربستان برای سهولت تردد حجاج و جا به جایی مسافران از آن بهره برداری کرده است اما مبلغ 265 ریال برای استفاده از این قطار به عنوان یک وسیله ایمن اصلا برای حجاج ایرانی از لحاظ قیمتی منطقی نیست.
رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: هر دو طرف ایرانی و عربستانی در مذاکرات حج 98 بر واجب شرعی بودن حج تمتع تاکید داشته اند و حج را از مسائل سیاسی دو کشور جدا بررسی می کنند. البته بحثی با عنوان دیپلماسی عمومی وجود دارد و آن ارتباطی است که میان مردم دو کشور برقرار است.

وی خاطرنشان کرد: حج فرصت خوبی برای گسترش ارتباط ملت های مسلمان و کاهش تنش هر دو ملت محسوب می شود. البته ایران در حوزه مسائل سیاسی از مواضع خود پایین نمی آید البته ما با ملت عربستان هیچ عناد و دشمنی نداریم و مسئله ما با موضوع منطقه و اتفاقات آن از هم جداست.

رشیدیان به قیمت حج امسال اشاره کرد و گفت: اگر افزایش هزینه های حجاج در بحث حمل و نقل  و .. را برای امسال در نظر نگیریم، طبق سال گذشته هزینه حجاج در عربستان سه هزار و 100 دلار بوده است. در پی آن هستیم برای تامین ارز حجاج در سال 98 راهکاری مناسب را به کار بگیریم تا بدین ترتیب تا جای ممکن از هزینه حجاج بکاهیم.

آغاز اعزام حجاج به عربستان از اواسط تیر ماه ۹۸

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اعلام فراخوان سازمان حج برای تکمیل اطلاعات حجاج گفتک 170 هزار نفر در سامانه اطلاعات خود را اصلاح کرده اند و از نیمه تیرماه 98 اعزام  حجاج به عربستان آغاز می شود.

وی در خصوص درخواست افزایش سهمیه اعزام حجاج در سال آینده گفت: در صورتی که در کمتر از دو ماه آینده وزارت حج عربستان سعودی موافقت خود را با افزایش اعزام حجاج ایرانی اعلام کند سازمان حج و زیارت امکان تهیه امکانات لازم در زمینه اسکان و حمل و نقل و ... را برای افزایش اعزام های حج تمتع 98 پیدا می کند.

آغاز سفر به سوریه به صورت آزمایشی

رشیدیان در خصوص سفرهای سوریه و آغاز اعزام ها گفت: هیئت کارشناسی ایران برای بررسی جوانب و شرایط و امنیت سوریه برای اعزام زائران به این کشور اعزام شده است در صورت تامین امنیت زائران ایرانی و جمع بندی مثبت کارشناسان، مذاکراتی را در یک ماه آینده با طرف سوری خواهیم داشت و در صورت مثبت بودن مذاکرات اعزام ها به صورت محدود و آزمایشی انجام می شود.

رییس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: تاکید سازمان حج و زیارت برگزاری حجی توام با امنیت و آرامش و ایجاد و افزایش معنویت حجاج بین الله الحرام است و با توجه به شعار امسال که حمایت از تولید ملی است حجاج ایرانی باید تلاش کنند با توجه به قیمت بالای کالا در عربستان از کالای داخلی برای سوغات استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری فارس


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.