تبیان، دستیار زندگی

باغ آقا

کوشک محی‌آباد(باغ‌آقا) مربوط به دوره قاجار است و در کرمان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۶۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
باغ آقا


 این باغ سال‌ها محل بیتوته آقاخان محلاتی بود و سپس به عنوان کنسولگری انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. باغ آقا در انتهای خیابان شهدا(زریسف) كرمان قرار دارد كه با قدمت بیش از 200 سال یكی از مراكز تاریخی و ارزشمند استان كرمان به شمار می‌آید. بانی این باغ سیدابوالحسن خان بیگلربیگی حاكم وقت كرمان بوده است كه در حدود سال های 1208 در كرمان حكومت می‌كرده.
باغ آقا

حكومت او مصادف بود با آمدن لطفعلی‌خان زند به كرمان و اتفاقاً یكی از مواردی كه نقطه عطفی درباره این باغ است این است كه وقتی لطفعلی‌خان عزم ماندن در كرمان را داشت وسیدابوالحسن خان مخالف با آمدن و ماندن لطفعلی خان بود به او از طریق سیف‌الدین كه برایش پیغام آورده بود، پیغام داد كه آمدنت و ماندنت در كرمان به صلاح تو نیست و به صلاح مردم و من هم نیست شما اگر می‌خواهید در كرمان زمینه تفریحی داشته باشید بیا من این باغ را مدتی در اختیارت قرار می‌دهم تفریح كن و خرجت را هم می‌دهم، لطفعلی خان نپذیرفت و در كرمان ماند و آن وقایع (قتل عام آقا محمدخان قاجار در كرمان) بوجود آمد. سیدابوالحسن خان بسیار آدم بخشنده‌ای بود بخصوص در روزگاری كه مردم كرمان در فقر و تنگدستی به سر می‌بردند، وجوهات قابل توجهی از جاهای مختلف دنیا برای او ارسال می‌شد برای همین به اینجا باغ آقا می‌گفتند. بعدها كه انگلیسی‌ها به كرمان آمدند كنسولگری را ایجاد كردند و در اینجا «اس بی آد» را راه انداختند و آقای « اون فری سایكس» به كرمان نقل مكان كرد و از آن پس این باغ در اختیار كنسولگری قرار گرفت و سرانجام به دست شركت نفت افتاد و این سازمان هم بعنوان یك مجموعه سكونتی از آن استفاده می‌كند.
باغ آقا



منبع: سیری در ایران