تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با 12 نقطه بسیار آلوده

آلوده‌ترین‌های خانه + روش‌های طبیعی رفع آن

با وجود میلیون‌ها جرم و باکتری، عجیب یا دور از تصور نیست که محیط پیرامون ما به هیچ عنوان محل تمیز و پاکیزه‌ای برای زندگی نیست اما آنچه این موضوع را کمی پیچیده و غافلگیرکننده می‌کند، کثیف‌ترین مکان‌ها و نقاط در خانه شماست که احتمالاً حتی فکرش را هم نمی‌کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسفنج ظرفشویی
جرم‌ها تقریباً همه‌جا هستند اما خوشبختانه بسیاری از آن‌ها بی‌خطرند. در حقیقت تحقیقات انجام شده در این زمینه حاکی از آن است که بدن ما به طور معمول نیازمند مواجهه با بسیاری از این جرم‌ها، به‌خصوص در سال‌های ابتدایی عمر ما برای تقویت سیستم ایمنی است. با این حال، وجود بعضی از این جرم‌ها می‌تواند برای ما بسیار خطرناک باشد و دلیل ابتلا به بیماری‌های جدی و مهلک شود. به همین منظور در این مطلب، شما را با آلوده‌ترین نقاط در منزلتان آشنا خواهیم کرد که شاید تا پیش از این تصورش را هم نمی‌گردید.

سینک آشپزخانه

گوشت قرمز خام، ماهی نپخته یا حتی باقی‌مانده غذاها می‌توانند سینک آشپزخانه را به محیطی گرم، مرطوب و کاملاً ایده‌آل برای تکثیر انواع باکتری‌های خطرناک تبدیل کنند. باکتری‌هایی مثل ای کولای، کمپیلوباکتر و سالمونلا که تمامی آن‌ها عامل ابتلا به بیماری‌های جدی و گاهی کشنده در بدن ما هستند.
راهکار: برای شستشو و ایمن‌سازی این محیط پرمصرف کافی است یک اسفنج کمی مرطوب را به محلول جوش شیرین و سرکه آغشته و تمامی سطح سینک را با آن تمیز کنید. بگذارید محلول برای مدت 15 دقیقه روی سینک بماند و بعد آن را با آب گرم آبکشی کنید. سعی کنید هر 2 روز یک‌بار سینک آشپزخانه را تمیز کنید.

اسفنج یا ابر ظرف‌شویی

اگر اسفنج ظرفشویی بوی نامطبوعی می‌دهد، دلیل موثقی برای وجود باکتری‌های مختلف روی سطح آن است.
راهکار: اسفنج مرطوب را برای یک دقیقه درون ماکروویو قرار دهید تا باکتری‌های روی آن به طور کامل از بین بروند. علاوه بر این می‌توانید برای جایگزین بعد از چند نوبت استفاده از اسفنج آن را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید تا کاملاً شسته و ضدعفونی شود.

نتایج تحقیقات نشان داده 89 درصد از حوله‌های آشپزخانه آلوده به باکتری کلیفرم و 25 درصد حاوی باکتری‌ای کولای هستند که هر یک از آن‌ها برای سلامت ما مخاطره‌آمیز هستند


دستگیره یخچال

جرم‌ها می‌توانند به راحتی دست‌کم برای 2 روز روی دستگیره یخچال زنده بمانند. با علم به این موضوع بهتر است با خودمان روراست باشیم. خود شما هر چند وقت یک‌بار دستگیره یخچال منزلتان را تمیز می‌کنید؟ طبق آزمایش‌های انجام شده در موارد بسیار زیادی دستگیره‌های یخچال آلوده به باکتری‌هایی هستند که در بدن موجودات زنده مانند ماکیان وجود دارد. تعجب نکنید! کافی است آخرین باری که احساس گرسنگی کردید را به خاطر بیاورید. به‌طور مثال برای تهیه یک ساندویچ حاوی گوشت یک تکه از آن را با دست برمی‌دارید و بعد در یخچال را می‌بندید و به همین سادگی دسته یخچال می‌تواند آلوده به باکتری شود که درون گوشت خام وجود دارد.
راهکار: یک دستمال تمیز ترجیحاً میکروفیبر را به مقداری مایع ظرفشویی آغشته و دسته یخچال را به خوبی با آن تمیز کنید. در ادامه یک دستمال مرطوب و تمیز را روی آن بکشید تا علاوه بر جرم‌ها باقی مانده مایع ظرفشویی هم پاک شود. توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از سفیدکننده‌ها و سایر مواد شوینده قوی استفاده نکنید. این کار می‌تواند باعث آلودگی مواد خوراکی به این مواد شیمیایی شده و در نتیجه موجب مسمومیت شما شود.

کنترل تلویزیون

همه افراد خانواده از کنترل تلویزیون استفاده می‌کنند. بسیاری از ما اغلب عادت داریم حین تماشای برنامه مورد علاقه‌مان خوراکی هم بخوریم و این دقیقاً همان موضوعی است که می‌تواند کنترل تلویزیون را به یکی از آلوده‌ترین لوازم منزل تبدیل کند. در حقیقت این یکی از مواردی است که تمیزی آن می‌تواند با بهداشت شخصی شما نیز مرتبط باشد. واضح است که روی کنترل تلویزیون نقاط و شیارهای بسیار زیادی وجود دارد که همگی می‌توانند به راحتی محیط کاملاً مناسبی برای رشد و نمو بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌ها باشند.
راهکار: ابتدا باتری‌های کنترل را خارج کنید. سپس یک تکه پنبه تمیز را با الکل آغشته و بعد برای از بین بردن جرم‌ها تمامی سطح کنترل را با آن تمیز کنید. دقت داشته باشید کنترل یک وسیله الکترونیکی است بنابراین پنبه را بیش از اندازه به الکل آغشته نکنید تا موجب خرابی یا اختلال در عملکرد آن نشود.

روشویی سرویس بهداشتی

بی‌شک محلی که در آن مسواک می‌زنید یا به محض ورود به خانه در آن دست‌های خود را می‌شویید، مکانی بسیار کثیف و آلوده است. خیلی از ما فکر می‌کنیم یک آبکشی ساده آب می‌تواند آلودگی‌های محیطی را برطرف کند اما باید بدانید آب به تنهایی نمی‌تواند پاک‌کننده مناسبی برای محلی باشد که روزها یا حتی ماه‌ها برای شستن دست‌ها و سایر موارد، مورد استفاده قرار گرفته است.
راهکار: صرف‌نظر از پاک‌کننده‌های شیمیایی و مخصوص موجود در بازار می‌توانید روشویی سرویس‌های بهداشتی را با استفاده از جوش‌شیرین پاک کنید. کمی از آن را روی محل مورد نظر بپاشید و بعد با اسفنج مرطوب آن را به خوبی روی تمامی سطح روشویی بکشید. چند دقیقه صبر کنید تا این پاک کننده طبیعی تأثیر خود را به خوبی بگذارد و بعد آن را با آب گرم آبکشی کنید.

تخته برش آشپزخانه

یکی دیگر از کاربردی‌ترین لوازم در آشپزخانه منزل همه ما تخته برش است اما داشتن یک تخته برش تمیز یکی از نکاتی است که برای حفظ سلامتمان باید به آن دقت کنیم. به خاطر داشته باشید همه ما هنگام استفاده از تخته برش ماده غذایی را به طور مستقیم روی آن قرار می‌دهیم و اگر این تخته آلوده باشد، بی‌شک نمی‌توانیم از تماس آن‌ها با هم جلوگیری کنیم.
راهکار: برای پاک‌سازی و تمیز نگه داشتن تخته برش بعد از هر بار استفاده، می‌توانید آن را با مقداری سرکه سفید یا مخلوط جوش‌شیرین و نمک تمیز کنید. سپس روی آن را با یک دستمال مرطوب پاک و بعد با استفاده از یک حوله یا پارچه تمیز کاملاً خشک کنید.

دستگیره در

دستگیره در جزو مواردی است که هر یک از افراد خانواده با هر بار ورود یا خروج از در، آن را لمس می‌کنند. همین موضوع می‌تواند آن را به یکی از آلوده‌ترین نقاط در خانه شما تبدیل کند، محلی که گاهی بعضی از باکتری‌ها تا 24 ساعت روی آن زنده می‌مانند با وجود اینکه امروزه سعی می‌شود در ساخت دستگیره‌های دراز مواد و فلزاتی استفاده کرد که تقریباً ضدباکتری هستند باز هم جلوگیری از تجمع این ذرات آلوده میکروسکوپی موضوعی اجتناب ناپذیری است.
راهکار: در یک کاسه کوچک 1 قاشق غذاخوری آرد، نمک و سرکه را با هم مخلوط کنید تا خمیر شوند. خمیر به دست آمده را روی دستگیره در بزنید و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. سپس با استفاده از یک محلول حاوی آب داغ و صابون خمیر را پاک و با یک حوله یا دستمال تمیز آن را خشک کنید. علاوه بر این راهکار، روش ساده‌تر می‌تواند استفاده از یک برش لیمو و مقداری نمک باشد. یک عدد لیموترش را از وسط برش بزنید و روی آن کمی نمک بپاشید. لیمو و نمک را روی دستگیره در بزنید و بعد از گذشت چند دقیقه با دستمال مرطوب پاک کنید. به خاطر داشته باشید استفاده از پاک‌کننده‌های طبیعی در مقایسه با نوع شیمیایی آن علاوه بر اینکه حافظ سلامت خود شماست به دلیل وجود نداشتن مواد شیمیایی و صنعتی مانع از تخریب لوازم منزلتان نیز می‌شوند.

کلید برق

لازم است بدانید کلیدهای روشن و خاموش کننده برق یکی از کثیف‌ترین قسمت‌های خانه شما و مملو از جرم‌ها و میکروب‌های غیرقابل مشاهده هستند.
راهکار: برای پاک‌سازی آن‌ها از وجود هر نوع آلودگی می‌توانید از پاک‌کننده‌های چندمنظوره موجود در بازار استفاده یا برای جایگزین آن با یک پاک‌کننده طبیعی به این ترتیب عمل کنید؛ مقدار مساوی از آب و سرکه را هم مخلوط کنید و بعد با استفاده از یک دستمال مناسب و تمیز مقداری از این محلول را روی سطح کلید و اطراف آن بریزید تا کاملاً تمیز شود.

حوله آشپزخانه

نتایج تحقیقات نشان داده 89 درصد از حوله‌های آشپزخانه آلوده به باکتری کلیفرم و 25 درصد حاوی باکتری‌ای کولای هستند که هر یک از آن‌ها برای سلامت ما مخاطره‌آمیز هستند.
راهکار: سعی کنید بعد از هر بار استفاده از حوله آشپزخانه آن را بشویید یا در صورت امکان به جای آن از دستمال حوله‌ای کاغذی مخصوص آشپزخانه استفاده کنید.

بدنه یا دیواره‌های داخلی توالت فرنگی

این موضوع خوشایند نیست اما بعد از استفاده سیفون، سطح و دیواره‌های داخلی توالت فرنگی ناگزیر آلوده می‌شوند و این موضوع غیرقابل اجتناب است.
راهکار: یکی از ساده‌ترین و البته کارآمدترین روش‌ها برای پاک‌سازی این محیط آلوده استفاده از اسپری‌های چندمنظوره یا آب اکسیژنه است. به خاطر داشته باشید حتماً قبل از استفاده از سیفون توالت در آن را ببندید.

شیر اجاق‌گاز

هنگام پخت غذا شیرهای اجاق گاز یکی از مواردی است که به دفعات از آن استفاده و آن را لمس می‌کنیم. خود شما هر چند وقت یک‌بار آن را تمیز می‌کنید؟
راهکار: سر شیر را از بدنه آن جدا کنید و برای مدت 10 تا 15 دقیقه در محلول سرکه و آب قرار دهید تا کاملاً چربی‌زدایی و تمیز شوند.

سر دوش حمام و شیرآلات

محل خروج آب از دوش حمام یا به طور کلی شیرآلات به دلیل رسوبات ناشی از آب و سایر آلودگی‌های محیطی مرطوب است که می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای رشدونمو باکتری‌ها باشد.
راهکار: در یک ظرف بزرگ و متناسب مقداری سرکه سفید بریزید. سپس سر دوش یا سر شیر آب را از بدنه جدا کنید و آن را درون سرکه فرو ببرید. بگذارید 30 تا 45 دقیقه در آن بماند و بعد آن را با آب گرم آبکشی کنید. توصیه می‌شود این شیوه پاک‌سازی را هر 2 ماه یک‌بار انجام دهید.
منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.