تبیان، دستیار زندگی

نقد وضعیت موجود در «کارنامه تبر»

سیدعلی میرافضلی درباره تازه‌ترین مجموعه شعر خود، «کارنامه تبر» می‌گوید: برخی کارهای این مجموعه جنبه اجتماعی دارد و این نام هم به همان بخش اشاره دارد و حتی شاید جنبه انتقادی هم داشته باشد. در واقع به صورت غیرمستقیم با این نام‌گذاری نقدی به وضعیت موجود داشتم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیدعلی میرافضلی

این شاعر که به تازگی مجموعه شعرهای کوتاه نیمایی خود را در کتابی با عنوان «کارنامه تبر» منتشر کرده است درباره این کتاب گفت: این کتاب مجموعه‌ای از ۱۰۱ شعر کوتاه است که در قالب نیمایی گفته شده و چهارمین مجموعه شعرهای کوتاه من است. پیش از این کتاب، مجموعه «گنجشک ناتمام» و سپس «آهسته‌خوانی» و بعد هم «مرامی‌نویسی» منتشر شده‌ بودند و «کارنامه تبر» چهارمین مجموعه شعرهای کوتاه من است که فضای آن فضایی اجتماعی و عاشقانه است.

میرافضلی در پاسخ به این‌که چرا قالب نیمایی را در شعرهای کوتاه و در شرایطی که این روزها کم‌تر کسی سراغ آن می‌رود، انتخاب کرده است، بیان کرد: چه کوتاه و چه بلند، عمدتا کارهای من نیمایی است، چون اعتقادم بر این است که شعر نیمایی هنوز ظرفیت‌هایی برای گفتن دارد. در حالی که بیش از ۷۰۰، ۸۰۰ سال از قالب‌های رباعی و غزل می‌گذرد، ما هنوز در دوران حاضر شاعران زیادی را داریم که در این قالب‌ها شعر می‌گویند. با توجه به این‌که شعر نیمایی هنوز به ۱۰۰ سال هم نرسیده است و ما از نیما فاصله چندانی نداریم، من فکر نمی‌کنم این قالب، قالبی باشد که ظرفیت‌هایش تمام شده باشد و ما نتوانیم در این قالب شعر بگوییم. هنوز امکان استفاده از ظرفیت‌های این قالب وجود دارد.

او افزود: هرچند که من تنها نیستم. در دهه‌های قبل هم محمد زهری و در دوران حاضر، منصور اوجی از نیمایی‌سرایان مطرح بودند و هستند و شاعران دیگر هم به صورت پراکنده شعرهای کوتاه نیمایی دارند. همچنین شعر کوتاه در دهه‌ اخیر اقبال زیادی داشته است. هرچند که من از دهه ۷۰ شعر کوتاه می‌گفتم و اولین مجموعه شعر من هم که محصول اوایل دهه ۷۰ است، شعر کوتاه بوده است. درباره شعر نیمایی این را هم باید گفت که موسیقی این قالب و طرز قافیه‌بندی آن کمک می‌کند تا مخاطب بیشتری جذب آن شود.
سیدعلی میرافضلی

سیدعلی میرافضلی علاقه‌مندی‌ بیشتری را به یکی از شعرهای این مجموعه ابراز کرد:

ما غایبیم و 

یار، حضورش همیشگی است 

ما نیستیم و هست

ای کاش می‌رسید که پیدایمان کند. 

مجموعه شعر «کارنامه تبر» در ۱۰۶ صفحه، با شمارگان ۳۳۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.


منبع:  ایسنا