تبیان، دستیار زندگی

حلقه وصل شهید صدر و امام خمینی (ره):

نگاهی به زندگی آیت‌الله هاشمی شاهرودی/فیلم

آیت الله هاشمی شاهرودی، به مدت 2 دوره‌ی متوالی ریاست قوه قضائیه را عهده‌دار بودند و در این دوران، بسیاری از اصلاحات ریشه‌ای و ضروری در حوزه‌ی قوانین، مراحل و روند اداری، ارتباط با قوای قضائیه دیگر کشورها و... صورت گرفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله شاهرودی
"سید محمود هاشمی شاهرودی" (متولد 1327) از شاگردان برجسته آیت الله سید محمدباقر صدر، حجت الاسلام‌وا‌لمسلمین شیخ هادی سیستانی بود. آیت الله شاهرودی به‌دلیل استعداد سرشار، پیش از 30 سالگی از سوی "سیدمحمدباقر صدر" اجازه اجتهاد دریافت کرد. ایشان، ارتباطی تنگاتنگ با شهید صدر داشت و همواره در پیش‌برد علم و مبارزات سیاسی از آن استاد فرزانه پیروی می‌کرد. این رشد و بالندگی تا آن‌جا پیش‌رفت که شهید صدر درباره‌ی شخصیت "سید محمود شاهرودی" گفت: "آقای هاشمی، رشد علمی شگفت‌انگیز و نبوغ آمیزی دارد و در واقع عنوان وجود من است."

مبارزات سیاسی آیت الله شاهرودی

از نخستین روزهای آغاز مبارزات سیاسی امام خمینی(ره) با رژیم پهلوی (سال 1342)، آیت الله شاهرودی که در نجف حضور داشت، به خیل این مبارزان پیوست و به واسطه‌ی ارتباط نزدیک با "شهید صدر"، حلقه‌ی وصل میان امام خمینی(ره) و آیت‌الله صدر شده و نقشی اساسی در پیش‌برد اهداف این مبارزات را برعهده داشت. آیت‌الله شاهرودی بارها از سوی نیروهای امنیتی عراق مورد تعقیب، دستگیری و شکنجه قرار گرفت و همین موضوع زمینه‌ساز خروج وی از عراق به کویت و سپس به ایران شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت‌الله شاهرودی از پا ننشست و همواره و در کنار امام راحل(ره) تمام توان خود را برای استحکام و تثبیت انقلاب اسلامی به‌کار گرفت.

آیت‌الله شاهرودی، از مدت‌ها پیش دچار بیماری روده و کلیه حاد شده و بسیاری از پزشکان توصیه به جراحی در خارج از کشور کردند و ایشان پس از مدت‌ها مقاومت در برابر این تصمیم، ناگزیر برای جراحی عازم آلمان شدند.



از نخستین سِمت‌هایی ایشان در اوایل انقلاب، پذیرش مسئولیت هماهنگی میان حوزه‌های علمیه نجف و امام خمینی(ره) بود. آیت‌الله شاهرودی، در سال 1361 و به‌علت تنش‌های سیاسی میان ایران و عراق و افزایش فشار بر شیعیان عراق، "مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق" را با دستور حضرت امام خمینی(ره) تاسیس کرد.

فعالیت‌های علمی و عملی آیت الله شاهرودی

آیت الله شاهرودی در کنار مبارزات سیاسی و فراگیری علوم روز، فعالیت‌های گسترده‌ای در اشاعه‌ی آرمان‌های انقلاب اسلامی و تقویت وجهه‌ی حوزه داشتند. ایشان، ضمن عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در شورای سیاستگذاری حوزه، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نیز "ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام" را عهدار بودند.

ایشان با دقت‌نظری رژف و اندیشه‌ای باز، به رفع نقاط ضعف نهادها و ارگان‌های اصلی کشور پرداخته و با ایجاد تحولاتی گسترده، سعی در تقویت نقاط قوت آن‌ها داشتند. یکی از این نهادها و ارگان‌ها که تغییر و تحولات چشم‌گیری در آن ایجاد شد، "قوه قضائیه" بود.

 



آیت الله هاشمی شاهرودی، به مدت 2 دوره‌ی متوالی ریاست قوه قضائیه را عهده‌دار بودند و در این دوران، بسیاری از اصلاحات ریشه‌ای و ضروری در حوزه‌ی قوانین، مراحل و روند اداری، ارتباط با قوای قضائیه دیگر کشورها و... صورت گرفت.
این تغییرات تاآ‌نجا پیش رفت که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1387 درباره‌ی تلاش‌ها و دستاوردهای ایشان فرمودند: "امروز خوشبختانه قوه‌ی قضائیه با مدیریت و ریاست جناب آقای شاهرودی -عالم، مجتهد، فاضل، مسلط بر مبانی و مباحث- اداره می‌شود؛ این فرصت خیلی خوبی است. وجود یک چنین افرادی و شخصیتهای برجسته در درون قوه‌ی قضائیه، فرصت‌های خوبی است."

روند درمانی بیماری

سید محمود هاشمی شاهرودی، از مدت‌ها پیش دچار بیماری روده و کلیه حاد شده و بسیاری از پزشکان توصیه به جراحی در خارج از کشور کردند و ایشان پس از مدت‌ها مقاومت در برابر این تصمیم، ناگزیر برای جراحی عازم آلمان شدند. ایشان درباره این سفر می‌گویند: "پس از 2 بار جراحی و عدم حصول نتیجه‌ی مطلوب از سوی پزشکان، به اصرار دوستان سفری به خارج از کشور داشتم که در آنجا پزشکان مدارک را به دقت بررسی کردند برخی اقدامات پزشکی در ایران را قبول داشتند اما معتقد بودند عمل جراحی سوم بیهوده انجام شده است. در روند درمانی خود در خارج از کشور پزشکان متوجه آبسه و عفونتی شدند که پیش از آن به طور مستمر سبب تب می‌شد و موفق شدند آن را درمان کنند. برای مداوای اصل بیماری از پزشکان در خارج از کشور خواستم به سرعت پروتکل درمانی بنویسند تا به روند درمانی در ایران ادامه دهم و چون باید مدتی از معالجه‌ام می‌گذشت و اقدام پزشکی دیگری انجام می‌شد که آن زمان وقتش نبود و بالاخره به تهران بازگشتیم."(1)

از اوایل آذر ماه سال جاری اخباری با مضمون غیبت رئیس مجمع تشخیص مصلحت به‌علت بیماری، حواشی فراوانی به‌همراه داشت که نهایتا و با تلاش تیم پزشکی معالج، آیت الله هاشمی شاهرودی در روز 3 دی‌ماه 1397 دار فانی را وداع گفت.

پی‌نوشت:
1. توضیحات درباره آخرین وضعیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پایگاه خبری تابناک