تبیان، دستیار زندگی

در هوای سرد مراقب قلبتان باشید

توصیه‌های زمستانی برای بیماران قلبی

با فرارسیدن فصل زمستان و سرد شدن هوا تعداد بیماران قلبی که به بیمارستان‌ها و اورژانس یا مطب متخصص قلب و عروق مراجعه می‌کنند افزایش می‌یابد. لذا جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی بیماران قلبی رعایت نکاتی مختصر ضروری به نظر می‌رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مراقبت از قلب در زمستان
سرما با تشدید اسپاسم عروق (تنگی دینامیک) و از طرفی با افزایش ترشح هورمون‌های سمپاتیک باعث افزایش ضربان و انقباض عضله قلب و افزایش کار قلب می‌شود وقتی یک فرد مبتلا به بیماری قلبی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد می‌تواند به‌عنوان یک عامل تشدیدکننده آنژین قلبی سبب بروز حمله قلبی و یا سکته قلبی شود.

سکته‌های قلبی و مرگ ناگهانی

میزان سکته‌های قلبی و مرگ ناگهانی قلبی در فصل زمستان شایع‌تر است. ابتلا به عفونت‌ها مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا یا ذات‌الریه و...که در این فصل شایع‌ترند می‌تواند سبب تشدید بیماری زمینه‌ای قلبی یا تنفسی شود یا آغازگر بروز یا ظهور یک بیماری قلبی نهفته یا خاموش به‌صورت حمله قلبی شود.
گاهی انجام یک فعالیت سنگین یا ورزش شدید مثل برف‌روبی با پارو یا کوهنوردی در یک هوای سرد سبب سکته قلبی در افراد مستعد می‌شود.

سرما با تشدید اسپاسم عروق (تنگی دینامیک) و از طرفی با افزایش ترشح هورمون‌های سمپاتیک باعث افزایش ضربان و انقباض عضله قلب و افزایش کار قلب می‌شود وقتی یک فرد مبتلا به بیماری قلبی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد می‌تواند به‌عنوان یک عامل تشدیدکننده آنژین قلبی سبب بروز حمله قلبی و یا سکته قلبی شود


فرو رفتن ناگهانی و یا شیرجه رفتن در آب خیلی سرد گاهی سبب سنکوپ و ایست قلبی می‌شود.
بعضی از افراد جوان مبتلا به کاردیومیوپاتی یا بیماری‌های مادرزادی قلب تشخیص داده نشده و بیماری تنگی شدید دریچه‌ای بدون علامت یا افراد مسن مبتلا به بیماری نهفته عروق کرونر یا نارسایی قلب با فعالیت در هوای خیلی سرد برای اولین بار دچار درد قفسه سینه یا تپش قلب یا تنگی نفس می‌شوند و گاهی دچار حمله یا ایست قلبی می‌شوند.

تنگی عروق کرونر

با توجه به شیوع بیماری‌های قلبی بخصوص بیماری عروق کرونر در جامعه ما تعداد زیادی از بیماران که به علت تنگی عروق کرونر تحت آنژیوپلاستی کرونر یا جراحی بای‌پس کرونر یا تحت درمان دارویی هستند ضرورت دارد با شروع فصل سرما یکسری احتیاط‌ها و مراقبت‌ها را رعایت نمایند.
افراد مبتلا به بیماری شدید تنگی عروق کرونر یا بیماران با سابقه آنژیوپلاستی، جراحی بای‌پس عروق کرونر، بیماری شدید دریچه قلب و یا نارسایی قلب هنگام مواجه با هوای سرد پوشش مناسب و گرم داشته باشند.
حتی‌الامکان در هوای خیلی سرد از منزل خارج نشوند. از فعالیت در هوای خیلی سرد اجتناب نمایند.
در فصل سرما تمام بیماران قلبی مزمن باید سالانه واکسن آنفلوانزا جدید تزریق کنند و حتی‌الامکان هر سه تا پنج سال واکسن ذات‌الریه یا پنوموواکس دریافت کنند.
از تردد در مکان‌های شلوغ و عفونی یا تماس با بیماران مبتلا به آنفلوانزا یا عفونت‌های مسری پرهیز نمایند.
از استنشاق هوای سرد و آلوده اجتناب نمایند و جلوی مجاری تنفسی خود را در صورت فعالیت در هوای سرد با ماسک یا شال‌گردن گرم بپوشانند.
مصرف مایعات گرم و سوپ‌های سبک و کم‌چرب برای گرم نگه‌داشتن بدن در این فصل مناسب است.
بیماران مبتلا به بیماری قلبی در صورت هرگونه عفونت یا تب بالا از خوددرمانی اجتناب نمایند و در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه نمایند.
افرادی که در سنین میانسالی یا سن بالا هستند، سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند یا ریسک فاکتورهای قلبی مثل استعمال سیگار یا دیابت و پرفشاری خون یا چربی خون و...دارند یا درد قفسه سینه یا تنگی نفس یا تپش قلب دارند و قصد ورزش در هوای سرد یا کوهنوردی در زمستان دارند قبل از بروز یک تراژدی ابتدا یک چکاب قلبی انجام دهند و با اطمینان خاطر به فعالیت ورزشی بپردازند.
منبع: زندگی آنلاین - دکتر مهراد فخرالدینی؛ متخصص قلب و عروق
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.